zondag 13 mei 2018

Waarom was het leven vroeger veel goedkoper?

Het leven was 30 tot 40 jaar geleden een stuk goedkoper dan nu. Tenminste, in mijn beleving.
Wat het leven van 30 tot 40 jaar geleden veel goedkoper maakte was denk ik vooral dankzij het feit dat er geen internet was en geen mobiele telefonie. Daarnaast was het openbaar vervoer beter georganiseerd, zodat je echt gemakkelijk zonder auto kon. Ook accepteerde ik sneller dat je uren deed over een afstand van 60 kilometer( 3x overstappen met wachttijden er tussen)
Wat is het leven van de moderne mens tegenwoordig zonder auto, zonder internet en zonder smartphone?
Iedereen heeft dat (bijna), eigenlijk kun je nauwelijks zonder.
Hoe moet je dingen regelen zonder internet. Hoe vind je informatie zonder datzelfde internet.
Maar het kost wel wat, dat internet. Je koopt apparatuur: PC's, tablets, telefoons, laptops. Daarnaast heb je abonnementen nodig, anders kun je nog niets met het internet.
Was het goedkoper? 

Wat voeding betreft: ik herinner me nog goed dat een kilo vis fl.3,75 kostte. Dat is omgerekend €1,70 voor een hele kilo.  Daar aten we een paar dagen van. Op de markt werden de koppen er afgesneden en de ingewanden waren er al uit.  Zulke visjes bakten we heerlijk in een koekenpan, om je vingers er bij op te eten. Er waren minder verleidingen in de vorm van alle mogelijke buitenlandse luxe producten. We aten gewoon de in Nederland geteelde aardappels en groenten en daarnaast voornamelijk vis of peulvruchten.

Toen was het ook minder gebruikelijk om naar verre landen op vakantie te gaan. Wij gingen in de zomer één of twee weken kamperen. Niet op een luxe camping, maar op ééntje waar nauwelijks sanitair was en  de campinggasten dat sanitair zelf schoon moesten houden. Heel goedkoop, maar geen recreatieteam of kampwinkel. Ook 2x of zelfs 3x per jaar op vakantie was toen iets wat maar weinig mensen deden.

Was naar jouw idee het leven vroeger goedkoper, of vind je dat dit absoluut niet waar is?

39 opmerkingen:

  1. Ik heb ook de indruk dat het leven vroeger goedkoper was maar in verhouding tot vroeger zijn de lonen ook gestegen.Mijn man had toen hij 38 jaar geleden startte als verplegende een maandloon variërend tussen de 600 en de 700 euro afhankelijk van de supplementen voor nacht-, laat- en zondagsdienst. Nu ligt zijn loon voor hetzelfde werk een pak hoger.De levenskosten zijn in de loop van de jaren gestegen maar de lonen ook.Mensen hadden vroeger niet zoveel luxe en stelden zich met veel minder tevreden : niet alle gezinnen hadden een auto, een telefoon in huis was een luxe, evenals een badkamer. Een jaarlijkse reis of meerdaagse uitstap naar de zee of de ardennen was weggelegd voor de rijken. Nu heeft zo goed als elk gezin één of meerdere auto's (al dan niet op afbetaling),zo goed als elk gezinslid heeft vanaf de leeftijd een eigen smartphone met abonnement; elk huis heeft een badkamer met vaak én bad én douche, veel gezinnen gaan meermaals per jaar op reis en doen tussendoor nog kleine uitstapjes, kledij wordt niet of zelden nog hersteld maar weggegooid en nieuw gekocht gewoon omdat de mode veranderd is,.... De meesten stellen zich niet meer tevreden met een gewone rijwoning en willen een grote mooie woning met alle mogelijke luxe. In zo goed als alle gezinnen werken beide ouders buitenshuis omdat ze de grote leningen voor huis, auto's en vaak ook allerhande extraatjes zouden kunnen betalen. Ik denk dat de mensen zich vroeger met veel minder tevreden stelden gewoon omdat er minder was. Of men nu gelukkiger is of vroeger is nog de vraag....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige zaken zijn spotgoedkoop. Producten via aliexpres uit china bijna gratis en free shipping. Ketens als de action en primark zorgen ervoor dat je voor n prikkie de mooiste spullen in huis haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grote vraag is of dit een goede ontwikkeling is. Het is namelijk ook een optie om niet allerlei prullaria voor in huis en nog een nieuw shirtje te kopen.

      Verwijderen
    2. In Primark zou ik zeker nooit kopen eerst en vooral omdat hun producten grotendeels geproduceerd worden in de lage loonlanden waar arbeiders, vaak nog kinderen, worden uitgebuit. Andere reden waarom ik daar niet zou kopen is omwille van de mindere kwaliteit van hun producten : paar keer wassen en het is verwassen, vervormd of valt uit elkaar. Dergelijk goedkope producten zetten mensen nog meer aan om te kopen aangezien zo vlug aan vervanging toe.

      Verwijderen
    3. De kinderarbeid zorgt er voor dat veel arme gezinnen toch kunnen blijven eten. Triest maar waar. Dat kun je niet zomaar stoppen. Helaas..

      Verwijderen
    4. De verf en gereedschappen uit de action zijn uitstekend. Idem voor tuin en schoonmaak artikelen. Schrijfgerei, schoolspullen. Alles voor zo'n 20% van de gangbare prijzen. Zijn gewoon europese producten. Niks kinderarbeid

      Verwijderen
  3. Je kunt onmogelijk prijzen van nu met vroeger gaan vergelijken. Door inflatie verdubbelen de prijzen gemiddeld elke 25 jaar.

    En juist wat betreft elektronica zijn er ook veel apparaten stukken goedkoper geworden dan vroeger. Ik herinner me dat iets als een videorecorder in de jaren 80 een godsvermogen kostte. Idem wat betreft PC's in de jaren 90.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, een videorecorder kostte mn vader 2 maandsalarissen (2 x 1000 gulden). Nu pluk je de films van internet en zet ze gratis op een usb sticky :-)

      Verwijderen
  4. Wat voeding betreft,er waren minder verleidingen. Je had geen chips,elke dag koekjes of frisdrank. Maar ik heb wel weken lang druiven gekrent om een transistor radiootje van de enorme prijs van fl60- te kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is dan misschien wel duurder geworden, maar ik vind het wel veel makkelijker. Je kunt alles opzoeken, je ontmoet via social media weer mensen die je uit het oog verloren was. Als ik wil weten wanneer mijn zoon thuis komt stuur ik een berichtje. Dat altijd maar bereikbaar zijn vinden anderen soms lastig maar ik vind het echt een vooruitgang.
    Wat jij als voorbeeld geeft met die vis, vind ik wel leuk. Ik kom zelf uit een vissersdorp en vroeger waren mosselen en garnalen voor de armen. Nu is het soms bijna onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik haak ook even bij de vis aan. Het meeste is erg duur, maar een scholletjes kost in het seizoen bij de wekelijkse kar 5 euro per kilo. Ik kwam vaak op de Haagse Mart en kocht er ook graag vissekuitjes en hollandse garnalen, die zijn nu niet meer te vinden, moet je echt bestellen en dan is het heel duur.
    Gelukkig eten wij ook graag orgaanvlees, kippe of runderlever en als soepvulling maagjes en hartjes, de laatste 2 voor 2,50 per kilo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Haagsche Markt waan je je in het midden oosten. Met Nederlands kun je daar niet meer uit de voeten. De omvolking is daar al bijna voltooid.

      Verwijderen
    2. Dat er veel mensen van buitenlandse afkomst rondlopen is zo maar 'met Nederlands kun je daar niet meer uit de voeten' is heel erg overdreven en simpelweg niet waar. Bovendien is het dankzij deze mensen dat de markt daar uberhaupt nog bestaat, was jaren lang op sterven na dood omdat witte Nederlanders gewoon niet meer naar de markt gingen.

      Verwijderen
    3. Klopt, de Surinaamse medemens spreekt uitstekend Hollands

      Verwijderen
    4. En vergeet de Antillianen niet. De Turken en Marokkanen beheersen ook best wat Nederlandse woorden hoor. Syriers en Polen hebben aanzienlijk meer problemen met onze grammatica. Kenianen en Ethiopiers bedienen zich graag van het Engels. Kortom op de Haagse Markt is het prima communiceren.

      Verwijderen
    5. Ik kom al zeker 45 jaar op de Haagse Mart en heb veel zien veranderen, maar ik ben er blij mee met zoveel keus. Ongeveer 20 jaar geleden vond ik de markt onaantrekkelijker geworden maar de laatste 10 jaar is er veel beter aanbod gekomen, veel meer voor elk wat wils en ook kleding in grotere maten. Ook heerlijk eten in de vele eettentjes er rondom.

      Verwijderen
    6. Zeker lekker, multiculti eten, doner kabab, roti, shoarma, pita, pizza, shaslik allemaal zalig !!

      Verwijderen
  7. Ik geloof niet dat het leven duurder geworden is. Als jij nu gaat leven zoals je 40 jaar geleden deed houd je veel geld over! De eisen en verwachtingen van de mens (al of niet verleid door reclame op welke manier dan ook) werden (worden) steeds groter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De vis wordt duur betaald! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen mijn man en ik dertig jaar geleden trouwden, konden we een eensgezinswoning kopen op basis van het salaris van een administratief medewerker. Het moest ook op een inkomen want ik was destijds nog geen 21 en dan was je nog niet meerderjarig. Echt onmogelijk nu. Het was een ruime tussenwoning die 90.000 gulden kostte en we brachten wat eigen geld in.
    Wat mij steeds weer opvalt is dat de basis van het bestaan (wonen, zorg, energie) zo enorm veel duurder is geworden. Qua voeding zie ik het vooral na de invoering van de euro duurder geworden. De luxe is juist heel goedkoop geworden. Onze videorecorder kostte een fulltime maandsalaris (weet ik nog zo goed omdat we die kochten van mijn maandsalaris). Huishoudelijke apperatuur is veel voordeliger geworden. Tegelijkertijd vind ik de kwaliteit zoveel slechter. Veel spullen zijn zo snel stuk of versleten. Ligt niet aan mij, ik heb bv nog wasknijpers die dertig jaar oud zijn en er nog prima uitzien. Koop ik ze nu dan gaan ze binnen een paar maanden stuk. De vaatwasser die we nu een jaar hebben vertoont ook al slijtage sporen, de koelkast idem en die hebben we twee jaar. Ze zijn van B.osch, dus dan neem je aan dat het een kwalitatief goed product is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En DAT heeft te maken met de doorstroming van de economie,er moet natuurlijk wel gekocht blijven worden,de winst dient gemaximaliseerd te worden. De aandeelhouders willen immers ook geld verdienen? :-) Joanne

      Verwijderen
    2. Raar argument. Kun je ook huizen gaan bouwen van krantenpapier ofzo...Kun je elke week verhuizen... Vroeger kon apperatuur gerepareerd worden.
      Mijn conclusie is dat het leven echt veel duurder is geworden. En dat spullen gemaakt worden als wegwerpartikel. Intriest. Wegwerpmaatschappij, wegwerpmensen, wegwerpnatuur :-(
      VeggieMo

      Verwijderen
  10. Dit is en reactie van VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De belastingen in dit land zijn enorm. Loonbelasting 40..50%, belasting op benzine 80% van wat je betaalt. Polderbelasting, waterschapsbelasting, wegenbelasting. En dan de BTW op voedsel en winkelproducten. Vaak een dikke 21%. Overdrachtbelasting, bpm op auto's. Belasting over energie. Het is enorm alles bij elkaar. De Fransen staken altijd maar wij pikken alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij kunnen dan weer klagen als de beste, maar het verschil in voorzieningen vergeleken met bijv Frankrijk en Italië is ook heel groot. Het moet wel ergens van betaald worden. We klagen ons helemaal suf hier, maar de meeste zaken zijn goed geregeld. Zou tijd worden daf we eens verder keken.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, de meeste 'problemen' in Nederland zijn luxe problemen (te veel vliegverkeer bijv. omdat iedereen 3x per jaar voor weining ver weg op vakantie moet). Verwend volkje.

      Verwijderen
  12. Misschien was het stukje over vakantie nog wat eerder dan 30-40 jaar. Ik ben van 1970 en ga al vanaf 11 jaar naar Oostenrijk, Spanje, Frankrijk etc. In de brugklas gingen de meeste klasgenoten naar het buitenland. Sommige ook ver. Dat was in 1983. Ik zat in Amsterdam op school. Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik verbaas me vooral over de wensen van mensen. Groter huis, elk kind een eigen kamer,grote tuin, en als ze dat hebben, gaan ze door voor een vrijstaand huis, nieuwe keuken,badkamer, nog groter...enz.
    Geld investeren in isolatie van het huis en van het gas af, dat doen die mensen weer niet want de "terugverdientijd"is niet naar hun zin.

    Alles is duurder, boodschappen in een jaar tijd 8% gestegen...en het zal nog wel meer stijgen.
    Ik kijk naar Venezuela en huiver.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk onderwerp! Vroegah. Voor mij ongeveer 40 jaar geleden. Ik kan me nog herinneren dat de aardbeien 25 cent voor 'n pond waren! En lekker!! En zacht!! Nu vind ik ze zuur en duur. De huur was 98 gulden en ik verdiende ongeveer 500 gulden. Maar we waren meer tevreden dan de mensen nu zijn (over het algemeen dan ) klagen deden we minder en elkaar voor rotte vis uitmaken was asociaal. Zucht.... maar misschien is mijn herinnering wel aan de rooskleurige kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. een vriendin van mij moet binnenkort gaan leven op bijstandnivo. Haar auto kan ze niet meer rijden, heel boos is ze daarover, een auto is volgens haar 1ste levensbehoefte. ze heeft geen werk en woont 100 meter van de supermarkt af. Andere tijden, andere eisen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat het leven zoveel duurder geworden lijkt, komt naar mijn idee omdat we tegenwoordig met zijn allen zo veel willen en moeten. Als je met wat minder tevreden bent kun je ook tegenwoordig nog prima met minder rondkomen. Maar we willen allemaal op vakantie en dan ook nog het liefst ver weg, we willen een groter huis dan we eigenlijk nodig hebben, want ja je moet al die spullen wel ergens laten. Zonder smartphone , auto enz. kun je als we de reclames en de mensen om ons heen moet geloven niet meer fatsoenlijk leven. Maar als ik met een vriend van mij ga fietsen rijd hij op een gloedjenieuwe toerfiets met versnellingen en ik op een tweedehands fiets zonder versnellingen en als we weer thuis zijn heb ik dezelfde afstand als hij afgelegd in de zelfde tijd als hij en ben ik niet vermoeider dan hij is. Als ik mijn 2ehands kleding aan heb krijg ik een complimentje dat ik er zo leuk uitzie en omdat niet iedereen weet dat het 2e hands is word er vaak geopperd dat het wel niet goedkoop zal zijn geweest. Verder geef ik op zich weinig uit omdat veel van mijn spullen multifunctioneel zijn. Mijn grote theemokken kunnen ook prima dienst doen als soepkom of voor toetjes en ijs. Mijn mengkom doet ook dienst als saladeschaal enz. Ik heb dus van alles veel minder nodig en het is ook nog eens ruimtebesparend. Op deze manier kan ik van mijn minder dan modale inkomen prima rondkomen en mezelf en mijn dochter ook regelmatig trakteren op een etentje, een goed boek enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Waarschijnlijk zijn een aantal producten verhoudingsgewijs goedkoper geworden: hierboven worden al kleding en elektronica genoemd. Dat ook best met sommige voedselproducten het geval kunnen zijn, terwijl andere (vis) duurder zijn geworden. Maar als je kijkt naar het beschikbare inkomen, dan gaat tegenwoordig een lager percentage naar voeding. Via deze tool kun je berekenen wat de waarde van een gulden was in bijv. 1970ja tov een euro nu: http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Of het echt goedkoper was.. de salarissen waren ook minder maar daarin tegen betaalde je maar een paar €€ voor je ziekenfonds, geen eigen risico, de huren van huizen waren meer gericht naar je salaris.

    Als ik in de winkels kijkt wat nu bv een groot pak toilet papier kost, staat er gerust een kaartje bij 9,95 in de aanbieding (betaalde iemand wel eens fl 22.- gulden voor een pak toilet papier!??
    Of kijk naar een simpel brood beleg, ham of cervelaat, dan staat er € fl 1,69 maar serieus dat komt op 3,71!!!
    En dan de benzine, weet nog dat mijn opa toen ooit riep nog even dan betalen we fl 2,- hmmm op een goede dag is het € 1,59 dat komt neer op € 3,50!!
    Kan wel zeggen JA het is duurder geworden maar op een andere manier ook weer makkelijker... je hoeft niet meer naar de bieb als je wat op wil zoeken, google is je vriend en je bent overal bereikbaar met de gsm, of het er beter op geworden is, betwijfel ik.. maar vroeger waren de mensen eerder tevreden met wat ze hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik schrik nog steeds van de appels, die zijn vreselijk duur. 2,69 per kilo en gewoon jonagolds he....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb zeker het idee dat het leven vroeger goedkoper was, maar we hebben inderdaad ook wel te maken met een soort lifestyleinflatie. Veel dingen die er toen misschien nog niet eens waren, of waar je niet aan zou denken, zijn nu heel gewoon. De kinderfeestjes waarbij je naar de dierentuin gaan, het buiten de deur eten/eten bestellen, inderdaad alles rondom internet. Tegelijkertijd zie ik ook veel producten die gewoon wél echt goedkoper zijn, al in vergelijking met bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Of alleen al als ik kijk naar pre- en post-euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vroeger was alles beter. Toch?

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vroeger douchten de mensen zelden. Alles werd met het washandje gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wel ik heb geen PC/internet/laptop/smartphone/kabeltv/vaste telefoon/gas/mazoet. Het meeste wat ik eet komt uit mijn Eigen tuin of is zelf gemaakt. Ik ga zo 1 keer een weekje met de tent op reis per jaar. Ik ben gelukkig en hou er nog een cent aan over op het einde. Maar die belastingen, taxen lopen de spuigaten uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kan je dan hier lezen en reageren als je geen internet etc heb?

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.