donderdag 3 mei 2018

Nuttig boek over een mooie, persoonlijke uitvaart

Begin februari had ik bij de bibliotheek het boek "laat je niet kisten door de commercie" van Marieke Henselmans gereserveerd en afgelopen donderdag was het eindelijk beschikbaar voor mij. Dat heeft lang geduurd.

Ik vind het een leuk boek over een minder leuk onderwerp. Het is een heel nuttig en praktisch boek dat in gaat op regels en de commercie die het liefst zo veel mogelijk aan leed wil verdienen. Lees ook hier over de mening van de Consumentenbond over de schimmige tarieven die uitvaartondernemingen in rekening brengen. .  Het boek van Marieke Henselmans gaat ook over hoe je op je eigen manier een mooie uitvaart kunt organiseren zonder dat het bakken met geld kost.
Mijn ervaring is beperkt,  in feite bijna alleen de uitvaart van mijn moeder 5,5 jaar geleden en de rekening die ons toen gepresenteerd werd. Toen vroeg ik mij ook al bepaalde dingen af en daar lees ik nu over.
Bijvoorbeeld dat er diensten in rekening worden gebracht die niet geleverd zijn. Mijn moeder werd in het verzorgingshuis door het personeel afgelegd en verzorgd. Toch stond er op de rekening een bedrag van €170,- voor de verzorging van het lichaam. Ik heb destijds nagevraagd waar die 170 euro voor was. Volgens de uitvaartondernemer had hij wat speciale make-up op mijn moeders gezicht gedaan om haar er wat beter uit te laten zien. Ik heb het niet kunnen waarnemen. Het kan nooit veel geweest zijn en dan toch 170 euro!
Ik heb het betaald, maar op dit moment zou ik het niet meer ingetrapt zijn.
Wat verder in het boek?
Je kunt heel veel zelf organiseren en regelen. Er zijn mensen die bijna alles zelf doen: een kist bestellen, de overledene afleggen en thuis opbaren, een koelplaat huren voor het opbaren, het overlijden aangeven bij de gemeente, afspraken maken met het crematorium of de begraafplaats.
Je bent niet verplicht om een rouwauto te nemen. Je kunt de overledene ook zelf vervoeren. Het mag zelfs met de fiets. In het boekje van Marieke Henselmans staat een foto van een fiets met langwerpige aanhanger waar een kist op ligt en ik vond zelf ook een foto op internet. Haha, dat was nou nèt iets geweest voor mijn ex in vroeger jaren. Die was dol op fietsen en die deed van alles op de fiets. Maakte zelf een fietskarretje waar hij een enorme klerenkast op verhuisde. Zo'n karretje zou echt passend zijn voor een fietsfanaat. Zeer milieuvriendelijk en het kost een stuk minder dan een rouwauto.
Je kunt het lichaam ook in een stationcar of busje vervoeren. Het lichaam moet wel in een gesloten kist liggen, maar verder mag alles.
Bij de uitvaart van mijn moeder werd alleen al 1450 euro gevraagd voor de organisatie en daar kwamen alle andere kosten (in totaal 4088 euro) nog overheen.: het crematorium, de broodjes en koffie in de aula, de bloemen, de auto, de grafkist, de koelplaat en controle daarop, het drukwerk, het speciale rouwpakket van de post en porto en ga zo maar door. We hadden zeker het een en ander kunnen besparen door dingen zelf te regelen.
Begrijp me goed, het was een mooie uitvaart en mijn broer en ik waren heel tevreden over hoe de uitvaart verliep, maar het was wel ongeveer 3,5 duizend meer dan dat de polis van de uitvaartverzekering waard was.  Dus we moesten nog 3,5 duizend bijbetalen. In eerste instantie uit eigen zak, want de erfenis kwam nog niet vrij.
En daar zit hem voor veel mensen het probleem. Je hebt ook mensen die overlijden en schulden hebben. Je kunt een erfenis weigeren, maar als jij opdracht geeft tot een uitvaart, dan kun je dat niet weigeren te betalen. Ik was als oudste kind opdrachtgever van mijn moeders uitvaart, dus was ik ook aansprakelijk voor die 3,5 duizend die bijbetaald moest worden.
eco-vriendelijke kist van wilgentenen

Verder heel aardig: je kunt ook kiezen voor een lijkwade of voor een kartonnen kist of een wilgentenen mand als kist.
Achterin het boekje een uitvoerige checklist die je kunt gebruiken als je zelf een uitvaart wilt organiseren, maar ook voor mensen die gebruik willen maken van de diensten van een uitvaartondernemer.

11 opmerkingen:

  1. Bij het afleggen van mijn schoonmoeder in dec 2016 door het verzorgend personeel in het zorgcentrum werd ons nadrukkelijk gezegd dat we er op moesten letten dat er geen kosten voor het afleggen op welke rekening dan ook zouden komen te staan. Want dat hadden zij kosteloos gedaan! Omdat we daarna meteen het lichaam mee naar huis mochten nemen (ze werd op een koeling thuis opgebaard en pas later in een kist gelegd) hebben we verder daar geen gedoe meer over gehad. Mijn partner is in een Duits ziekenhuis overleden en ik heb daar geen rekening gezien voor afleggen en 4 dagen in het mortuarium (een stoffelijk overschot over de grens brengen kost extra tijd vooral als er een weekeind in zit). In NL slaagt een ziekenhuis er moeiteloos in een forse rekening te schrijven voor het mortuarium, ook als de infuusslangen er niet zijn uitgehaald. De patiënt is immers overleden, dus niet meer verzekerd, dus declareren maar. In Duitsland werd dat gelukkig niet gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen mijn vader overleed wilde mijn moeder het heel klein houden en zaten we met 14 man in de grote aula. De kosten wogen ook echt niet tegen de kleine hoeveelheid werk die de uitvaartorganisatie had vond ze.

    Voor haarzelf wilde ze het anders en na een zoektocht kwamen we uit op een bijeenkomst in een familiekamer in het crematorium. In een nis staat de kist en naar keus staat er klaar wat je bestelt aan koffie cake of uitgebreider.

    We vonden het vooral heel fijn onder elkaar te zijn, te kunnen praten en wat te eten en drinken nemen als we wilden. Eigen cd samengesteld als achtergrond muziek. Geen echte dienst dus. Kosten ongeveer 2000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook betaald voor het afleggen, de helft want ik heb zelf meegeholpen. Dat bedrag is naar het verzorgingstehuis gegaan, niet naar de uitvaartondernemer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ja, en kosten die aantoonbaar voor de uitvaart waren, konden al van de bankrekening van mijn moeder worden betaald, onder overlegging van de overlijdensacte. Er waren ook nog wat open nota's van voor het overlijden, daarvoor heb ik met de leveranciers contact opgenomen en zij gingen zonder meer akkoord met uitgestelde betaling.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dit een prachtig informatieve blog aflevering ! Mijn complimenten. Ik ga het genoemde boek zeker ook lezen. En ik vind de kist - op bijgaand plaatje - een mooi voorbeeld van eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bracht alle rekeningen naar mijn moeder’s bankfiliaal (samen met een kopie van de overlijdensakte) en alle rekeningen werden meteen voldaan. Ik hoefde niets voor te schieten. Mijn zusje werd gecremeerd in een rieten mand zonder deksel met een mooi kleed erover. Ze was thuis opgebaard in haar eigen bed!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke leestip, die ga ik ook reserveren bij de bieb! Ik denk dat hierin inderdaad nog wel wat kansen liggen om te besparen. Wel zal het misschien ook een beetje een taboe-onderwerp zijn, nog los van dat je daar waarschijnlijk helemaal niet erg mee bezig bent op het moment dat je een geliefde moet begraven. Des te triester overigens dat ze je dan zo'n oor aan proberen te naaien...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn vader is twee maanden terug overleden en de totale uitvaartkosten waren ongeveer 2.000,-. Zoals in een eerdere reactie was beschreven dat het afscheid in een familiekamer werd gedaan hebben wij het in een zaaltje van een evenementencentrum gedaan. Ik vond het zo triest om met 20 man in een enorme aula voor 75 personen te zitten. Hoewel wij eerst even moesten wennen aan het idee van een evenementencentrum is het ons heel goed bevallen. Een sfeervol zaaltje waar de kist in een hoek stond omringt door bloemen. Er hing een scherm waarop wij foto's toonden. Er stonden tafeltjes waar men aan kon zitten en men kwam de koffie inschenken. Het was heel ongedwongen en intiem, heel gezellig eigenlijk (klinkt vreemd maar was echt zo) Het praten ging ook makkelijker omdat je niet achter een spreektafeltje voor in de zaal staat. En de kosten waren stukken lager dan een zaal in het crematorium. Onze uitvaartondernemer wees ons trouwens op deze mogelijkheid. Volgens hem gebeurt het steeds vaker dat mensen dit in een zaaltje van een hotel of centrum doen.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste ZuinigAan, dank voor de fijne recensie/informatieve blog! Het boek is ook te bestellen op Bespaarboeken.nl, tijdelijk met € 2,50 korting met actiecode Fisc..Marieke Henselmans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb het boek ook gekocht en gelezen, een paar weken voor mijn man's overlijden.
    ik vond de achtergrond informatie zeer verhelderend, het gaf mij "rust"
    mooi initiatief geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heel informatief boek, voor als je weinig kaas gegeten hebt van hoe met name grotere uitvaartondernemingen (kunnen) werken. Gelukkig zijn er steeds meer heel kleine uitvaartbegeleiders met het hart op de goede plaats, die niet in eerste instantie een hoop geld willen verdienen aan rouwende mensen. Ga voor mond tot mond reclame en wees kritisch op de grotere ondernemingen die schermen met allerlei keurmerken die echt nergens op slaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.