zondag 6 mei 2018

Moeten, moeten en nog veel meer moeten!

In de afgelopen week had ik vakantie en ik moest heel veel van mezelf, zó veel dat ik erg weinig deed en bijna volledig stilviel. Mijn conclusie: dat moeten werkt bij mij helemaal niet.
Wat moest ik allemaal:
- iedere ochtend zwemmen - want goed voor mijn gezondheid
- kinderkleding gaan naaien voor mijn kleinkinderen - ik heb de spullen en leuke stofjes- maar ik ben mijn patroonmaak-, knip- en naairoutine die ik ooit had, volledig kwijt. Wat als ik de leuke stof verknip of als het kledingstuk niet mooi wordt? Een grote drempel om over te gaan!
- de afwas van dagen doen - helemaal geen zin in
- blogjes schrijven over boeken die ik in huis heb
- recepten uitproberen
- potten en plantenbakken buiten vullen met nieuwe plantjes
- het huis verder opruimen en schoonmaken
en nog veel méér kleine en grote dingen.
Zo veel dat ik niets meer deed en het niet leuk meer vond om vakantie te hebben. Ik zat alleen nog maar een beetje te internetten en verder deed ik niets. Er kwam nog bij dat mijn broer een paar keer belde over zijn persoonlijke problemen en daarover ging ik dan weer tobben. 
Dat ging zo een paar dagen door, totdat ik dat gevoel los kon laten en kon bedenken: ik doe wat ik wil en wat ik leuk vind en ik ga genieten van mijn vakantie.
Pff, dat duurde wel even.
Heb jij dat ook wel eens, dat je volledig vast zit in moeten en dat je nergens echt zin in hebt?

13 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Een paar jaar geleden heb ik eens halverwege mijn vakantie zitten huilen omdat 'ie al half om was en ik nog steeds niet ontspannen was. (Ik bleef maar denken: ontspan! Ontspan! Dat helpt natuurlijk niet).

    Na die huilpartij legde ik de lat wat lager en ging het beter.

    Fijn dat je uiteindelijk er toch van hebt kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier moet er altijd wel wat (kinderen moet je in ieder geval voeden ;-) ), maar soms heb ik geen zin en dan gebeurd er veel minder en da’s ook goed.

    Ik ga trouwens ook altijd van die suffe dingen doen bij een vol hoofd. Misschien is dat dan gewoon even nodig.Aardig zijn voor jezelf bestaat soms uit een beetje internetten.... (tot je jezelf letterlijk weer in beweging krijgt).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ik moe(s)t ook altijd zoveel van mezelf. Vreselijk. Nu neem ik een voorbeeld aan mijn dochter. Ik doe de noodzakelijke dingen (douchen, aankleden, eten, drinken etc) en geniet verder zoveel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen moet natuurlijk bepaalde dingen, ik ook! Gelukkig heb ik mezelf al vroeg aangeleerd het ‘moeten’ te veranderen in mogen en dat scheelt een flinke slok op een borrel 😉😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik plan mijn vakanties te veel vol met " moeten" en dat blokkeert echt. Ik heb nu ook vakantie en heb niets op de planning staan. En raad eens wat: ik ben me een partijtje aan het poetsen en opruimen! Heerlijk! Muziekje aan en ik geniet er gewoon van. Als jij straks met pensioen bent moet je denk ik echt wel wennen aan een nieuw ritme en gaat het moeten er vanzelf af denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mij helpt bbij thuisvakanties, is doen wat ik "weg" ook zou doen: uitslapen zonder wekker, veel buiten zijn, geen tv kijken en weinig internet, zo weinig mogelijk winkelen, zo nu en dan iets bijzonders eten (de eerste aardbeien bijv). Ik heb nu ook vrij en wat een feest, dit weer! In de korte broek in de achtertuin. We doen iedere dag dingen van het klussenlijstje, maar meer zodat we de volgende dag gezelliger kunnen zitten. En lui zitten met heerlijke koffie in het zonnetje (of juist de schaduw) hoort er ook bij. We zijn zo blij dat we niets geboekt hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zit zeker in de lucht. Ik heb ook nergens fut voor, loden benen maar dat komt ook omdat ik andere bloeddrukverlagers heb.

    Vrijdag plantjes gekocht en dat is toch heel leuk om in de bakken te zetten, toch kon ik me er gisteren niet toe zetten. Wel bewaterd en gedompeld. Straks dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar!
    Sowieso werkt veel moeten heel verlammend bij mij, niet alleen in de vakantie.
    Deze vakantie baal ik wel dubbel; ik heb een hardnekkige oorontsteking en ook een aantal leuke dingen hebben we nu laten schieten of opgeschoven :(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeker heel herkenbaar. Waarom doen we dat toch?
    We waren een paar dagen weg en gelijk toen we thuiskwamen overviel het me weer;p dit MOET gebeuren, DAT ook.
    Wat mij helpt is met mezelf afspreken om 1 uur in het huishouden te werken en daar iets leuks te doen, iets wat ik echt wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik dacht dat ik de enige was. Met dit geschreven stukje en de opmerkingen heb ik weer wat bijgeleerd. Het "moeten"heb ik bijna het hele jaar door, terwijl ik inmiddels gepensioneerd ben. Ik denk dat vooral vrouwen dit hebben, zij voelen zich namelijk verantwoordelijk voor huishouden enz... Vanaf vandaag ga ik er mee aan de slag. Vanmiddag lekker erop uit met dit mooie weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel herkenbaar, en als ik dan mijzelf verplicht tot lekker in het zonnetje gaan zitten met een handwerkje, heb ik een soort van schuldgevoel in mijn achterhoofd. Want ik zou die tijd ook "nuttiger" kunnen besteden. Toch leer ik steeds beter om niet naar dat stemmetje te luisteren, een tijdje lekker ontspannen is ook heel nuttig! Dat MOET ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe meer men moet , hoe minder men doet ....spontaan werkt beter vaak ...
    Vooral als je te maken hebt met een longontsteking, dan is het moeten snel over ,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik begin de vakantie met een paar klusjes en geniet er vervolgens van als ze zijn gedaan. Verder maak ik geen to do-lijstjes maar een lijstje van klusjes die zijn geklaard. Daar word je gelukkig van.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.