maandag 14 mei 2018

Moederdag

Gisteren was het moederdag. Ik word altijd in het zonnetje gezet op moederdag, meestal met ontbijt op bed en soms ook met een cadeautje.

Dit jaar heb ik geen moederdag-aandacht gehad. Jongste dochter verhuisde en beide dochters waren er heel erg druk mee.
Ook ik had het druk, ik paste het hele weekend op het 1,5 jarige zoontje van mijn jongste dochter en haar man, ik kookte voor het gezin van jongste dochter en een vriendin. Ook overnachtten jongste dochter met haar vriendin en mijn kleinzoon bij mij. Daarnaast heb ik een stellingkast die bij mij stond, maar bij jongste dochter op zolder komt, uit elkaar gehaald, zodat hij op haar zolder opnieuw in elkaar gezet kan worden.
Veel te druk en helemaal geen tijd voor moederdag.
Misschien hebben mijn dochters zelfs niet aan moederdag gedacht!
Hoe dan ook, ik vind het helemaal niet erg. Het is iedere dag moederdag, mijn dochters en schoonzoons zijn altijd heel lief en attent. Ze doen klusjes voor mij, zorgen voor mijn internet en nog veel meer liefs. De man van mijn jongste dochter heeft afgelopen zaterdag met de verhuisbus nog een heleboel spullen voor mij naar de stort gebracht.

Hoe ging dat vroeger? Mijn ouders beschouwden moederdag iets voor hun moeders. Ik kan me niet herinneren dat ik als kind knutsels maakte voor mijn moeder of dat we haar ontbijt op bed brachten. Toen ik een kind was, was er helemaal geen aandacht voor mijn moeder. Misschien was moederdag toen ook minder commercieel dan nu. We gingen op de koffie of op de thee, de oma's kregen een plantje voor op tafel of in de vensterbank en dat was het dan. Geen chocolade, geen apparaten, geen parfums, alleen een bescheiden plantje.

17 opmerkingen:

  1. Hier gaat moederdag meestal voorbij als een gewone andere dag.... Zoonlief stuurde me gisterenmorgen een sms met moederdagwensen en later op de dag belde hij. Normaal gezien is hij met zijn moederdagwensen een week te vroeg of te laat, deze keer was hij dus "op tijd". Onze dochter liet, zoals meestal bij moederdag, vaderdag of verjaardag, niets van zich horen. We zijn dat ondertussen wel al gewoon maar toch kwetst het een beetje dat ze ons wel kent als ze opvang voor de kindjes nodig heeft of eender welke andere hulp....
    Ik ben gisteren op bezoek geweest bij mijn moeder. Haar cadeautje had ze al gekregen : een ganse doos met voedingswaren en andere boodschappen die ze nodig had. Daarnaast kan ze jaar in jaar uit op allerhande hulp rekenen en ik denk dat dat voor haar op zich een groot cadeau is. Schoonmama overleed een jaar geleden dus het was het eerste jaar dat wij haar geen gelukkige moederdag meer konden wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je dochter je wel weet te vinden als ze je nodig hebt, dan liet ik het haar gewoon weten dat dat nu niet uit komt.
      Wij hebben ook zo een dochter die haar eigen gang gaat, sommige kinderen denken dat de hele wereld om hun draait maar het is geven en nemen.
      Prima en ondertussen weet ze dat ze niet altijd zo meer op ons kan rekenen.
      Wij zijn niet gekke Gerrit!

      Verwijderen
    2. Er zijn ook tegenovergestelde ervaringen: ouders die hun kinderen als melkkoe of gebruiksvoorwerp behandelden en nu alsnog op moederdag of vaderdag in het zonnetje gezet willen worden. En dan verbaasd zijn als de kinderen dit nauwelijks kunnen opbrengen. Ik heb zulke ouders gehad. Heb nu zelf 3 jongvolwassen kinderen en laat ze helemaal vrij in of ze aandacht aan moederdag willen besteden of niet. Oudste zoon belt wel, de twee jongsten doen er niets aan. Toegegeven sinds ik te jong weduwe ben geworden, zou een beetje aandacht op moederdag me misschien goed doen. Maar ach, ik kom de dag wel door.

      Verwijderen
  2. Wat fijn dat jij daar zo ontspannen in staat met moederdag.
    Heerlijk als het zo kan,en dat het niet van moederdag enz. afhangt hoe het contact met je kinderen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder schoot enorm in de stress als het moederdag was, want gingen we nu bij haar moeder of bij haar schoonmoeder op bezoek ?? Zij vond dit soort dagen heel vervelend. Ook kerst= en paasdagen, ze kon er niet ontspannen mee omgaan. Het voelde voor haar als dwang.
    Jammer voor ons, de kinderen. Wij hadden het wel gezellig gevonden om feestdagen nu eens echt te vieren.
    In mijn eigen gezin besteed ik zeker aandacht aan feestdagen, maar niet aan moeder- of vaderdag. Zeker niet nu de kinderen het huis uit zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier doen we er niets aan. Toen onze zoon klein was kreeg ik uiteraard de op school gemaakte knutsels. Maar verder vind ik het een erg commercieel feest en vind ik het maar onzin.(maar dat heb ik met alle feestdagen) Liever tussendoor wat meer aandacht dan alleen op moederdag zeg ik maar 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder kreeg vroeger ontbijt op bed, met op school gemaakte knutsels (en later bescheiden cadeautjes). Haar eigen moeder overleed jong. Bij mijn vaders ouders gingen om de andere week op zondag op bezoek, of we met moederdag gingen als het de zondag daartussen viel, kan ik me niet herinneren. Mijn moeder is overleden. Maar mijn dochter vindt het wel heel belangrijk om mij in het zonnetje te zetten, dus werd ik gisteren verrast met prachtige cadeau's (geen grote bedragen besteed maar met aandacht gekozen). Het mooiste vond ik een naambord wat zij zelf heeft gemaakt, voor ons toekomstige huisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vier geen moederdag meer. Mijn kinderen hebben nu kleine kinderen en dat is nu een dag voor hen. Kunnen ze lekker doen en laten wat ze willen. Ik hou niet zo van dat verplichte 😊.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik word graag verrast met de knutsels; iets kopen of ontbijt-op-bed is aan mij niet besteed. Voor mijn eigen moeder pluk ik een bosje bloemen; toevallig logeren mijn ouders deze week bij ons om mee te helpen nu mijn man een maand in het buitenland zit.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond de kinderknutsels altijd heel leuk! Ik heb op de basisschool een tijdje bij groep 3 geholpen met knutselen. De meeste kinderen leggen echt hun hart en ziel in zo'n knutsel voor hun papa of mama.
      Prachtig, dat moeten we vooral zo houden!

      Verwijderen
  8. Ik prijs me gelukkig: hier is het alle dagen moederdag! Trouwens, ook vader-, kinder- en kleinkind(eren)dag 😉😉

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij is het knutselen van een vader of moederdagcadeau allang afgeschaft. Bij de basisschool van onze kinderen werd dat op een gegeven moment kwetsend geacht voor de kinderen waarvan de ouders gescheiden waren of overleden. Vond dat zelf heel jammer, want ze maakten echt leuke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou zeker niet afgeschaft hoor! Ik heb 2 zelfgeknutselde en 1 gekocht cadeautje gekregen. Superlief!

      Verwijderen
  10. Mijn zoontje had voor mij op school een rapport gemaakt! Daar kan toch geen gekocht tegenop (voor mij dan). Voor mijn moeder en tante (geen contact meer met haar kind) een mooie roze orchidee. Leuk ingepakt in cellofaan. Mina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het toch wel sneu voor je hoor, dat er geen aandacht aan is besteed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toch klinkt het alsof je het niet helemaal leuk vind... vooral bij: misschien hebben mijn dochters zelfs niet aan Moederdag gedacht.....
    Lijkt mij overigens stug.. alleen al met alle reclames ervoor..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oudste dochter appte mij zondagavond om kwart voor tien: "helemaal vergeten dat het moederdag is! Je bent de allerliefste" met een emoticon met kusje.
      Dus ik heb toch nog aandacht gekregen. Een beetje laat, maar wel heel lief!
      Die reclames, daar krijgen ze met adblokker en zonder TV of krant niets van mee! Misschien wel dat het bijna moederdag is, maar mogelijk volgende week.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.