donderdag 10 mei 2018

Gratis lidmaatschap!

Wist je dat kinderen gratis lid kunnen worden van de bibliotheek?
Dat kan tot hun 18e jaar, daarna moeten kinderen, net als volwassenen , betalen voor hun lidmaatschap. Dat gratis lidmaatschap voor kinderen is er al heel lang, Al zeker 40 jaar, misschien wel langer.

Van voorlezen leren kleine kinderen snel heel veel woordjes en ze vinden het ook nog eens heel leuk! Lezen is goed voor de empathie en kennis over de wereld. Je leert hoe het leven is voor mensen in een andere positie, in een ander land en een andere tijd.
Er is heel veel in de bieb: voorleesboeken, leesboeken, informatieve boeken, cd's, dvd's, cd-roms, bladmuziek en nog veel meer!

Mijn kleinkinderen hebben elk een koffertje met een boekje gekregen als welkomstgeschenk.

In Leeuwarden, waar ik tot mijn negende jaar woonde, had ik geen weet van een bibliotheek. Ik had geen idee wat bibliotheken waren. Ik was dus ook geen lid.. Toen ik in Drachten kwam wonen, was ik nogal vaak ziek en de bibliotheek was dichtbij. Stapels boeken heb ik gelezen, als ik in het ziekenhuis lag of thuis ziek lag, dan leende mijn moeder boeken voor mij. Als het enigszins kon, dan leende ik zelf en zo veel mogelijk!
Op dit moment leen ik vooral e-books uit de bibliotheek. Dat kan digitaal, je hoeft er de deur niet voor uit.

18 opmerkingen:

  1. In de gemeente waar ik lid ben van de bieb betalen noch kinderen noch volwassenen lidgeld. Er moet ook niet betaald worden per ontleend boek. Voor het ontlenen van cd's en dvd's moet er wel betaald worden maar tarief weet ik niet aangezien we geen dvd- en/of cdspeler hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben van kind af aan tot mijn 45e lid van de bibliotheek geweest. Toen ik overging op een e-reader was ik steeds minder in de bibliotheek te vinden en heb ik mijn lidmaatschap opgezegd. Mijn kinderen werden lid van de bieb toen ze nog heel erg klein waren en op de middelbare school waren ze gratis lid van de mediatheek. Ik heb heel wat aan ze voorgelezen, maar helaas werden ze zelf geen lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor al die gratis voorzieningen in onze samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben een soort buurtbieb. meer dan honderd mensen die hun boeken die ze niet willen in de kasten zetten, en je mag eruit halen wat je wil. Eens in de zoveel tijd wordt er opgeruimd en gaan er boeken naar de kringloop.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat gratis lidmaatschap voor kinderen bestaat al langer. Ik was als klein kind dol op lezen. Elke klas had een kast met boeken staan, die mocht je lezen als je klaar was met je schoolwerk. Nog voor de kerstvakantie had ik in de 2e klas alle boeken al gelezen, en besloten mijn ouders mij lid te maken van de "echte" bieb. Ook toen was dat al gratis tot je 18e. Dat moet zijn geweest in 1972.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet nog langer zijn, mijn ouders maakten mij lid sinds 1966 of 67, ook gratis...

      Anoniem hieronder, dat doe ik ook! Lid blijven uit solidariteit, ik vind het mooi dat het voor kinderen gratis is. Bovendien haal ik toch regelmatig nog iets uit de bieb, tijdschriften ook om door te bladeren. En de Luisterbieb app is ook gratis te gebruiken, het was lange tijd erg karig maar het laatste jaar wisselt het aanbod regelmatig en zitten er ook wat vaker recente/"veel gelezen" titels bij.

      Verwijderen
  6. Wel jammer dat dit soort gratis voorzieningen vaak verdwijnt wegens gebrek aan betalende leden, die kiezen voor goedkopere e-reader. ik blijf lid uit solidariteit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Groningen betaal ik voor boeken op de e-reader gewoon 4 euro per maand. Het abonnementsgeld is hetzelfde als van de leden die wel naar de bibliotheek komen.

      Verwijderen
    2. das mooi! Maar in het algemeen heeft het gemak van "gratis" internet de gang naar de bieb wel doen afnemen, denk ik.

      Verwijderen
  7. In de jaren vijfig van de vorige eeuw ging ik elke zondagmorgen met 4 broers en zussen na kerktijd naar de (katholieke) bibliotheek. We leenden alle 5 2 boeken (meer mocht niet) en lazen allemaal iedere week 10 boeken! Begin jaren zestig kwam er een openbare bibliotheek waar we allemaal lid van werden. We lezen allemaal nog steeds veel en ikzelf ben nig steeds lud van de openbare bibliotheek (inmiddels 62 jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik stoor mij aan een zin in je verhaal die niet klopt. Je schrijft:"daarna moeten kinderen, net als volwassen betalen voor hun lidmaatschap."Je hebt het over mensen van 18 jaar, dan zijn ze kind-af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer ben je nog kind en wanneer ben je dat niet meer?

      Naar mijn mening zijn lang niet alle kinderen vanaf hun 18e direct te beschouwen als volwassenen, sommigen hebben meer tijd nodig om volwassen te worden.

      Toen ik in 1970 18 werd, was ik nog niet meerderjarig, ik had geen stemrecht en als ik wilde trouwen, dan moesten mijn ouders toestemming geven.

      Verwijderen
    2. Allemachtig... je stoort je eraan... ga even ergens kniezen anders. Hoeveel 18’jarigen zijn écht mannen en vrouwen? En dan ga je daarover zeuren op een blogpost als deze? *zucht*

      Verwijderen
  9. Hier zelfs boze gezichten als we eens een week overslaan! Alle kids zijn tot nu toe - net als hun moeder - gék op boeken/lezen. Hopelijk blijft dat zo! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier is de bieb niet meer gratis tot 18. Vanaf 14 moet er betaald worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zag die koffertjes laatst staan, superleuk!! En ik snap ook niet zo goed waarom niet meer mensen hiervan gebruik maken.

    Ik ben een poosje niet lid geweest van de bieb, maar heb vorige week mijn proefabonnement (12,50 voor drie maanden) toch weer omgezet in een volledig abonnement. Het was afgelopen en ik had de afgelopen drie maanden zoveel boeken geleend (en gelezen), dat het gemakkelijk uit kan. En als ik op die manier ook weer bijdraag aan het voortbestaan van dit soort mogelijkheden, dan is dat alleen maar een mooie extra bonus!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De bieb is huer vanaf 0 betaald, wel kun je met de lokale kortingskaart (€20 voor kinderen) je abbo voldoen. Anders betaal je €15 per jaar. Maar met wat uitjes en een sportclub heb je die kaart er wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, dat wist ik inderdaad! Wat een luxe eigenlijk. Al die boeken zo maar gratis beschikbaar voor kinderen. Ik ben echt dol op de bieb!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.