woensdag 16 mei 2018

De supermarkt is 'altijd' open!

Ik stam nog uit de tijd dat er vrijwel geen supermarkten waren. Je had de bakker, de melkman, de groentenboer, de visboer en de eierboer. Die kwamen allemaal langs de deur met hun waren, sommigen meerdere keren per week. Op de fiets of met paard en wagen. Verder was er nog regelmatig een man met naaispullen: garen, band en  naalden, vingerhoeden etc. Er was wel een kruidenier, maar dat was geen zelfbediening je had een lijstje en dat gaf je aan de dame achter de toonbank en dan kreeg je je boodschappen. Bij die toonbank kon je ook afrekenen. Datzelfde gebeurde bij de slager. Vlees moest gekoeld bewaard worden, daarom kon de slager niet bij de deuren langs met zijn vlees. Ik herinner me dat ik als klein meisje van een jaar of 7 naar de slager moest met een portemonnee met wat geld en een briefje waarop de bestelling stond. Doodeng vond ik het daar in die slagerij. Een enorme man met een rood hoofd en een witte schort met bloedvlekken. Ik nam mijn broertje mee, maar die bleef buiten, die durfde niet naar binnen. Hij werd niet lang daarna vegetariër.
De bakker en de groentenboer hadden ook een eigen winkel, maar daar kwamen we bijna nooit, want mijn moeder kocht aan de deur.
Vanaf dat ik een jaar of negen was, deden we boodschappen in de supermarkt of op de markt. Die supermarkt was op maandag dicht en op de overige dagen geopend van half negen tot zes uur. Geen koopavonden, geen zondagsopening, niets van dat alles. Gewoon 5 dagen open en verder niet.
Op een gegeven moment waren de supermarkten ook op maandag open. En toen mijn dochters klein waren, werden de openingstijden verruimd tot 8 of 9 of soms wel 10 uur 's avonds! Wat een weelde, je kon na het avondeten nog boodschappen doen! Ongekend!
En sinds een aantal jaren is er ook nog de opening van de supermarkten op zondagmiddag.
Die supermarkten zijn in vergelijking met zo'n 55 jaar geleden zo veel méér open! Ik koop meestal in op de tijden dat je vroeger ook al boodschappen kon doen. Maar soms vind ik het heel handig dat ik ook op andere momenten boodschappen kan doen, dan ben ik een aantal dagdelen bezet door oppassen op kleinkinderen of door werk en ga ik 's avonds na het avondeten of op zondag nog even naar de winkel.
Ik ben er wel blij mee.

22 opmerkingen:

  1. Ik hoor het vaker om me heen, dat mensen blij zijn met die ruime openingstijden, maar ik ken niemand die in een winkel werkt, die het daarmee eens is. Hier is de supermarkt op zondag "maar" open van half 8 in de ochtend tot 8 uur 's avonds.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb toen de kinderen klein waren altijd 's avonds en in het weekend gewerkt in de supermarkt. Dat vond ik ideaal!

      Verwijderen
    2. Ik werkte 4 avonden in de week en eventueel zaterdag of een koopzondag. Nu wordt er al geklaagd door klanten dat we niet open zijn op zaterdagavond en zondagochtend, dus dat zal binnenkort ook worden veranderd

      Verwijderen
  2. Het is niet goed dat er zoveel winkels , en steeds meer , ook op zondag open gaan
    Dat komt niemand ten goede , want toen dat niet zo was , wist men ook dat je de boodschappen op zaterdagmiddag , uiterlijk 18;00uur in huis moest hebben.
    Men denkt meer winst te kunnen behalen ,maar uiteindelijk geeft het alleenmaar verlies .....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je raakt er zo aan gewend. Ik krijg visite op eerste Pinsterdag. Ongewoon, dat er dan geen verse broodjes zijn en ik van te voren afbakspul moet kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Amsterdamse straat waar ik ben geboren had alle winkels en kwamen ook aan de deur. En we hadden, meestal joodse, avondwinkels die ook op zondag open waren.
    Toen verhuisde ik naar Den Haag en daar waren geen avondwinkels. In de 40 jaar dat ik er woonde veranderde er natuurlijk heel veel.
    En nu woon ik in een bible belt deel van het land en is alles dicht op zondag.
    Vind het geen probleem eigenlijk, ik hou van voorraad en heb veel vriezer ruime, kom dus nooit wat tekort.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook een schillenboer, aan wie je het groenteafval kon geven en een scharensliep kwamen langs de deur. In de vakanties 'hielpen' wij kinderen de bakker en de melkboer. Mochten we een stuk meerijden op het karretje. Als dank kregen we een krentenbol van de bakker.
    Die uitgebreide openings tijden, het hoeft niet van mij. Vond het wel fijn als de zondag rustig was.Ook was er geen reclame op de tv.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aandeel online supermarkten nu al 2,7% eind 2017. Picnic heeft de randstad bereikt sinds 2018. Ik zie die wagen zo vaak rijden. Vermoedelijk groeit het online shoppen snel. Zeker nu met deze booming economie met het lage werkloosheidscijfer.

    Benieuwd naar de invloed op de gewone supermarkten. Hoe lang nog, voordat deze winkels verkleinen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen enkele behoefte aan deze ruime openingstijden. Bijna iedereen heeft een koelkast en diepvriezer. Je kunt van alles en nog wat in blik, pot of bevroren kopen. Afbakbrood in allerlei soorten, houdbare melk etc. Door deze openingstijden van supermarkten en groot winkelketens gaan de kleine zelfstandigen kapot. En we zijn allemaal zo dol op de kleine winkeltjes met produkten die niet bij Action, AH e.d. te koop zijn.............

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou van zondagrust, spijtig genoeg is die verdwenen.
    Winkels open, grasmaaiers, bladblazers enz. die herrie maken op zondag. Het zou de mens ten goede komen om ten minste 1 dag in de week stilte en rust te ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens

      Verwijderen
    2. Dat is echt het fijne van wonen in een bible belt gemeente. Er is rust. Al is het seizoen van de motorrijders kennelijk net geopend die komen er in groepen langs en ik woon aan een provinciale weg. Dat is minder prettig. Ik heb ook bij de gemeenteraadsverkiezingen op een partij gestemd die tegen evenementen op zondag is. Ik beleid geen geloof maar de rust op zondag is heel fijn.

      Verwijderen
    3. Ook helemaal mee eens

      Verwijderen
  9. Ik ben er blij mee. Toen ik in 1994 ging werken waren de supermarkten tot half 7 open, en op zondag niet. Ik was alleenstaand, werkte meer dan full-time en had dus alleen op zaterdag tijd om boodschappen te doen. Wegens kleine behuizing ook geen vriezer of groot voorraadhok. Ik was dus en ben blij met de ruimere openingstijden, maak er zelf ook regelmatig gebruik van. Mijn man doet altijd op zondag de grote boodschappen, lekker rustig vindt ie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ideaal die langere openingstijden ,je hoeft er geen gebruik van te maken,maar voor de werkende ,en zaterdags met de kinderen naar sport een goede oplossing ,alleen in nedeland doen we zo moeilijk over de zondags opening,als we in denemarken met vakantie zijn geen probleem om aan een hapje eten te komen ,en het levert veel meer kansen voor kleine baantjes als je kinderen hebt ,daar staan echt niet alleen studenten in de winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het prima als er in "de grote stad" wat winkels open zijn, maar het mag van mij wegblijven uit de dorpen. Hoewel ik geen religie aanhang, ben ik wel voorstander van een rustiger dag in de week.
    Qua voedsel op voorraad, dat heb ik wel altijd, al is het maar om me bij een crisis de eerste drie dagen te redden zoals de regering van de burgers verwacht(zie crisis.nl)

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik woon tegen de Belgische grens aan en ik heb nooit anders geweten dan dat in een aantal dorpen en steden de winkels altijd op zondag open waren. Van de zondag moesten en moeten ze het nog steeds hebben, want dan komen de Belgen shoppen.
    Tegenwoordig zijn in andere dorpen de supermarkten ook op zondag open en ik vind het wel handig en doe dan ook best vaak op zondag mijn boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi dat ik na werktijd gewoon kantenklaar maaltijden kan kopen. Bijna vegetarisch want de hoeveelheid vlees in zo een maaltijd is helaas minimaal. Laatst zat er een worstje van 5 cm bij. Nou ja, ik val flink af !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toen ik mijn eerste baantje bij de super kreeg, was de winkel zelfs tussen de middag gesloten!! Echt waar! Nu niet meer voor te stellen natuurlijk, maar ik vond het wel prettig, gewoon een uur lunchpauze en dan 's middags door tot 18 uur! De enige koopavond was de vrijdagavond. En dat was altijd heel gezellig hier in het dorp, nu helaas niet meer...Van mij hoeft de zondagopening niet. Ik heb dagen genoeg in de week om mn boodschappen te halen. Dat ze 's avonds wat langer open zijn...naja oke, maar ik doe overdag mijn boodschappen en ga op zondag dan ook niet naar de super...gewoon omdat het niet nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toen een familielid van mij 30 jaar geleden in de UK woonde waren daar supermarkten standaard open op zondagen en ook nog tot laat in de avond. Sommigen 24 uur zelfs. Toen vond ik dat apart al kende ik wel de nachtwinkels in grote steden.
    Probeer meestal juist niet op zondagen boodschappen te doen; het is fijn om een dag een andere routine te hebben en die dag niet in te vullen met kopen en shoppen. Maar wel fijn dat het kan, mocht het nodig zijn. En kan me voorstellen en was daar vooral zelf blij meee, dat als je werktijden zo zijn dat je niet voor 18.00 uur boodschappen kan doen, de ruimere openingstijden fijn zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe minder de winkels open zijn, des te minder kom je in de verleiding op te kopen.
    Heb het niet nodig. De hele week tussen 9 en 6 is genoeg. En zaterdag tot 5 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Denk eens aan de winkelier die dan 's zondags in de winkel aanwezig moet zijn. Wat ben ik blij dat dat in mijn jeugd niet aan de orde was en wij op zondagmiddag met mijn ouders leuke dingen gingen doen.
    Wel heb ik gehoord dat vóór de oorlog de winkels op zaterdagavond lang open waren, maar precies weet ik dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.