maandag 9 april 2018

Hoe vind je producten zonder ei en zonder koemelk?

Mijn kinderen en hun partners eten steeds meer strikt veganistisch. Ik wil daar best een heel stuk in meegaan en voor hun veganistisch koken en ook veganistisch broodbeleg in huis halen, maar dat valt niet altijd mee.
Er zijn heel veel voedingsmiddelen waar nèt een beetje ei in zit, of weipoeder of melkpoeder of gelatine of iets anders waardoor het product niet veganistisch is.
Veel vleesvervangers bevatten ei, of zuivel.
En ook belegsoorten. Wie had gedacht dat sandwich spread zuivel en eigeel bevat? Ikzelf niet!  Dat mayonaise ei bevat, dat snap ik. Als je zelf mayonaise maakt, en dat heb ik wel eens gedaan, dan gebruik je eieren. We hebben trouwens een soort "mayonaise" ontdekt die geen eieren bevat en gewoon in de supermarkt te koop is.
Het komt neer op etiketten lezen, heel goed de etiketten lezen en daarnaast heel veel zelf maken.
Ik snap steeds beter hoe lastig de overgang is naar een allergievrij dieet als je ontdekt dat iemand in jouw gezin een koemelkallergie of een allergie voor kippeneieren heeft.

Ik vond op de site van de stichting voedselallergie een hele lijst met voedingsmiddelen die mogelijk ei kunnen bevatten:



Aardappelpuree Kaas(fondue) Salades
Advocaat Kant-en-klaar maaltijden Sauzen
Bavarois Koek  Schuimende dranken
Beschuit Kroketten Slasaus
Bouillon Kroepoek Snacks
Brood Loempia Snoep (spekjes/ schuimpjes)
Cake(mix) Marsepein Soepen
Chocolade/ bonbons Marshmellow Soufflé
Crèmes Mayonaise/ fritessaus Surimi
Cremovo Meringue Taart
Deegwaren Omelet Turks fruit
Donuts Ontbijtgranen Vegetarische vleesvervangers
Dressing Paneerlaagje Vleeswaren
Gebak (onder meer de Zoen) Paneermeel Vla, pap
Gepaneerde gerechten Pannenkoeken/ poffertjes Wafels
Glanslaagje op brood, banket Pasta    Wijn
Halvarine    Paté Worst
Hartige taarten Pudding Zoutjes
IJs Quiche

Ik denk dat de lijst met voedingsmiddelen waar melk in kan zitten nog heel wat langer is. Soms is het ook niet heel duidelijk dat iets melk is. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat een ingrediënt als Glycomacropeptide, Immunoglobuline, Nacho, Recaldent of Transglutaminase afkomstig was van melk.
Gelukkig heeft hier niemand een allergie voor eieren of voor koemelk of lactose en gaat het puur om een keuze om volledig plantaardig te eten. Dan is het geen ramp als het eten niet helemaal 100 % plantaardig is, terwijl dat wel het streven is.

Lang geleden, tot 1978, kookte ik macrobiotisch. Er is een opvallend verschil tussen toen en nu. Destijds had je een beperkt aantal voedingsmiddelen en daar moest je het mee doen: granen, peulvruchten, wat groenten, zuurdesembrood, rijstwafels en wat smeersels zoals notenpasta's en verder geen andere dingen.  Nu is er veel meer variatie mogelijk, ook als je volledig plantaardig wilt eten, maar het is wel ingewikkelder dan toen.

56 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze lijst! Ik ga eens kijken wat er allemaal 'over' blijft als je inderdaad plantaardig wilt eten. Ik zie mezelf niet volledig overstappen, maar werd dit weekend wel getriggered door een stukje dat ik in het boek Steeds Leuker van Jelle Hermus (van SoChicken) las. Nu ben ik sowieso niet een grote vleeseter, maar ik denk dat ik nog best veel 'troep' eet. En als je dan in ieder geval weet wat bijvoorbeeld 100% plantaardig is, schrap je denk ik al heel veel van die troep.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als iemand zo’n overtuiging heeft, dan prima. Succes met alles uitzoeken en ernaar leven. Maar voor iemand die slechts een keuze maakt (en er dus niet ziek van wordt) allerlei dingen in huis moeten halen vind ik wat ver gaan.

    Tegenwooedig moet je dan aardige voorraden hebben met veganisten, glutenvrij, macro-biotisch, paleo etc etc.
    Zij kunnen toch prima voor een keer schikken tijdens een bezoekje? Ik vind dat soort dingen altijd erg doorslaan als echt niks meer ‘mag’.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet veganistisch en ben tevreden met groenten of een boterham met pindakaas en hoef helemaal niets speciaals, maar dierlijke producten krijgen een vieze smaak en geur als je ze een tijd niet meer eet, dus dat lukt niet meer.

      Verwijderen
    2. Mijn kinderen vragen ook niet dat ik 100% veganistisch word en hen 100% veganistische maaltijden aanbied. Maar ik ben mij er in gaan verdiepen en ik verbaas me over de hoeveelheid producten waar zuivel en/of ei in zit. Er zijn producten waarbij ik dat totaal niet verwacht!

      Verwijderen
    3. Als vegetariër ... als mijn moeder eten kookt voor een feest, dan kan ik prima de aardappeltjes of frietjes en alle groenten en alle sausjes en alle toetjes meeëten, maar dan vind ik het toch wel fijn als ze naast het vlees voor de anderen voor mij ook even een nepvleeslapje bakt/opwarmt. En dat mag ze dan ook wel graag voor mij kopen, want ik reis vanaf de andere kant van het land naar hen toe, dus dat is m.n. in de zomer niet zo goed voor de bacteriën...

      Ik denk niet dat dat heel erg veeleisend is.

      Verwijderen
    4. Wij (dochter en schoonzoon) zijn ook heel tevreden met aardappelen en groente hoor. En als er een eenpansgerecht is, lusten we ook heel graag een boterham met pindakaas. Niemand hoeft rare dingen voor ons in huis te halen. Het is heel vervelend om door iedereen als vervelend bestempeld te worden terwijl we helemaal niets van ze vragen. Zelf eten meenemen doen we ook met alle liefde.
      We waarderen het trouwens ook enorm als iemand de moeite neemt om een helemaal veganistisch gerecht voor ons te kokkerellen.

      Verwijderen
    5. Ik vind het ook geen rare dingen die je extra aanschaft, ik hou ook graag rekening met wat anderen eten/drinken. En vind het leuk om andere recepten uit te proberen en hen iets anders voor te zetten dan ze zelf vaak maken.
      Als het me echt niet lukt vraag ik wel of ze het zelf meenemen.
      Sommige dingen moeten sneller op dan anderen en vaak geef ik dan ook halve potten mee aan hen.

      Verwijderen
    6. Eens dat het attent is als iemand er rekening ee houdt, maar vegan is wat anders dan veggie, dus het is beduidend meer dan alleen vlees weglaten.

      Ik begrijp de keuze om meer te doen voor milieu en tegen dierenleed, maar het doorslaan in dubieuze vervangers gaat mijzelf te ver als het enkel uit overtuiging is. Dan vraag ik me ook af of je het gezonde doel niet voorbij gaat.

      Ieder z’n ding.

      @dochter/schoonzoon: zuinigaan schrijft erover. Ik haal er niet uit of jullie dit al dan niet verzoeken en vind jullie niet lastig/vervelend hoor.
      Ik ken overigens wel veel mensen die ineens een vage nieuwe overtuiging aangaan en daarin ook naar de omgeving helemaal doorslaan. Ik vind een streven altidj mooi, maar een beetje flexibiliteit ook.
      Dus niet naar jullie een sneer!

      Verwijderen
  3. Een familielid doet veel in de vegan richting. Te vinden onder VivaLasVegas. Veel alternatieven te vinden daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook rekening houden met appelsap en wijn. En vast andere sappen. Van mijn veganistische zwager begreep ik dat hij dat niet drinkt omdat er met gelatine wordt gefilterd zodat het helder wordt.
    Troebele appelsap kan wel. Al drinkt hij liever water of thee met kruiden.

    Ik vind het echt de saaiste manier van eten ooit.

    Had vroeger een vriendinnetje dat macrobiotisch werd opgevoed, extreem dun, dof haar, ingevallen ogen, groeiachterstand etc.
    Mocht van mijn ouders ook absoluut niet bij haar eten.

    C@th

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een rare ouders heb jij... Van een keertje anders eten wordt niemand anders.

      Verwijderen
    2. Wat een rare reactie geef jij ...
      ik kan die ouders wel begrijpen .....

      Verwijderen
    3. Anoniem 11:39
      Ik heb echt heel rare ouders ja, van die lui die graag willen dat hun kind gezond opgroeit..... ;-p

      Verbeter de wereld, begin bij jezelf beste Anoniem...

      C@th

      Verwijderen
    4. Ik vind de reactie van je ouders niet raar, maar wel naar... Ik ben zelf ook opgevoed door zulke health freak ouders. Nooit een keer een patatje of pannenkoeken, want dan krijg je niet de juiste voedingsstoffen binnen. Dat je zelfs een maaltje van granen, peulvruchten en zeewier niet mag eten, gaat wel ver. Dat is toch een stuk gezonder en voedzamer dan patat en pannenkoeken en pizza (hoewel je er op den duur wel tekorten van krijgt). Ik heb met je te doen Cath...

      Verwijderen
    5. De 3 p's zijn inderdaad een stuk ongezonder dan een keer een macrobiotische maaltijd!

      Verwijderen
  5. Vegan mayo is echt heel gemakkelijk zelf te maken met sojamelk, azijn, mosterd en Kala Namak (een soort zout wat naar ei smaakt, goedkoop te krijgen in de toko). Moet je maar eens op googelen, zelfs niet veganisten vinden deze mayo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe ver gaan je kinderen? Worden de kleinkinderen nog wel gevaccineerd? In een aantal vaccinaties wordt in de drager kippeneiwit gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de stichting Voedselallergie niet in vaccinaties voor kinderen. Dat is omdat vooral kleine kinderen een allergie kunnen hebben voor kippeneieren en daar groeien ze later vaak over heen.

      Verwijderen
    2. Wellicht niet voor de zuigelingen maar de vaccinaties gaan door tot hun 13e. En bij die oproepen wordt weldegelijk gewaarschuwd voor de aanwezigheid van kippeeiwit.

      Verwijderen
  7. Ik ben het wel eens met anoniem van 8.09 Als het geen allergie is maar een keuze, gaat het erg ver om van alles apart in huis te moeten nemen. Ik zou er zelf denk ik voor kiezen om dingen zoals broodbeleg mee te nemen als ik bij iemand zou gaan lunchen oid De vriendin van mijn zoon is vegetariër maar zij zegt zelf dat als ze ergens anders eet ze gewoon eet wat er is. Erg fijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tofu is 100% sojamelk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar moet oerwoud voor gekapt worden !

      Verwijderen
    2. dit is een discussie die een paar dagen geleden op dit blog gevoerd werd. Ik schreef op 6 april het volgende:
      Meer dan 90 procent van de soja die we eten, zit ‘verborgen’ in vlees, eieren en zuivel.
      Zo heeft een kip maar liefst 109 gram soja nodig voordat die bij de slacht 100 gram kipfilet oplevert. Eieren bevatten per stuk van 55 gram gemiddeld 35 gram verborgen soja. Een hamburger bestaat per 100 gram voor iets minder dan de helft uit verborgen soja. Zelfs kaas bevat per ons 25 gram verborgen soja.
      Voor vlees, melk en eieren moet veel meer regenwoud gekapt worden dan voor de soja die veganisten eten.

      Verwijderen
    3. Maar de energieinhoud van vlees is veeel groter dan van tofu. En de wereld vergroent door verhoogde CO2 uitstoot. Het kappen van oerwoud wordt hierdoor ruimschoots gecompenseerd.

      Verwijderen
    4. Het klopt dat de wereld vergroent door CO2-uitstoot, maar volgens mij is je compensatieconclusie ongegrond.
      http://www.worldsbestnews.nl/meer-co2-meer-groen/
      Vergroening vertraagt de opwarming door co2, maar heft die niet op.

      Verwijderen
    5. Yeah right....de vergroening door co2 laat het prachtige regenwoud direct weer terug groeien....

      Verwijderen
  9. Wat vindt je ingewikkelder dan toen ? Dat er meer op de markt is om een keuze uit te maken dan toen we naar de winkeltjes van Jurgen ,Herman en Koos toe moesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op https://wiki.veganisme.org of https://gewoonvegan.nl/ vind je heel veel info. Groeten Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het wel in het extreme doorschieten, om elk product te controleren of er soms iets van dierlijk inzit. Alsof het ineens vergif geworden is. Ga gewoon vegan koken en eten en als er toevallig iets van melk of ei inzit, wat niets voorstelt, dan is dat niet anders. Je maakt het jezelf wel erg moeilijk op deze manier. Mijn zoon had een lactoseallergie. Toen ik hem zelf voedde, moest ik alle producten controleren of er niet iets van melk inzat, anders kreeg hij last. Maar dat is hier niet het geval. Dus zit in een product iets van melk of ei in, so what. Op deze manier begint religieuze trekken te krijgen. Een nuchtere Fries. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is er mis met religeuze trekken ? En de andere kant dan. Mee moeten doen met die bulten vleesbbqs en gourmetten. Zo vaak het moeten doen met stokbrood, komkommer en pindasaus. Ik heb heel veel respect voor mensen die all the way gaan. Kosher,halal of vegan. Ja het staat voor meer dan/als alleen maar eten. Echt niet erg en je loopt er niks van op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er zijn zoveel recepten te vinden wanneer je veganistisch wil koken. Ik respecteer de keuze van mijn zoon om zo te eten. Ik ga er niet extra werk van maken en hij moet zelf ook voor zijn extra's zorgen wanneer dat nodig is. Er zijn voor feestelijke dagen de lekkerste taarten te maken. Soepen of chili sin carne zijn makkelijk zat te maken. Ja, etiketten lezen dat moet wel en je verbaast je over producten waar dierlijke ingrediënten in zitten LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waar ik me over verbaasde als moeder van twee kinderen met een koemelkallergie is dat er zelfs melk in peutertandpasta gestopt word. Hier kwamen wij pas achter op het moment dat zoontjes wel iets opknapte ( met een strikt dieet) maar toch nog niet helemaal. Omdat ik het in de voeding niet meer kon vinden ben ik de verzorgings producten gaan controleren. Gr blogaanmnbeen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor de productie van een krop sla wordt meer CO2 geproduceerd aan teelt, transport en opslag dan voor een mals stukje spek. Veel meer? Ja, drie keer zoveel. Niet dat vlees eten goed is voor het milieu, maar vegetarisch eten is gewoon nog veel slechter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig eet ik nooit sla! Ik hou daar helemaal niet van. Ik vind het ook een vreemd idee dat je vlees zou vervangen door sla. Wij vervangen vlees door peulvruchten.
      https://www.volkskrant.nl/economie/hoe-groen-zijn-peulvruchten-eigenlijk~a4261655/
      Verder eten de we evenveel groente, fruit, granen en dergelijke als de vleeseters om ons heen. In mijn ogen is het artikel dat hieronder genoemd wordt daarom nogal belachelijk.
      Bovendien eet ik niet veganistisch om milieuoverwegingen (hoewel dat mooi meegenomen is), maar omdat ik het onethisch vind om dieren uit te buiten en te doden voor ons eten en omdat met de switch naar plantaardig eten wel de hele wereldbevolking gevoed kan worden in tegenstelling tot met vlees.
      https://www.duurzaamnieuws.nl/bestaande-landbouwgrond-kan-4-miljard-mensen-extra-voeden/

      Dochter

      Verwijderen
    2. Sla groeit gewoon bij ons in de tuin, kan ook op de vensterbank. Misschien toch ook eens andere bronnen raadplegen.

      Verwijderen
  16. https://www.independent.co.uk/news/science/vegetarian-diet-bad-for-environment-meat-study-lettuce-three-times-worse-emissions-bacon-a6773671.html

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk stukje in de veganchallenge maand! Ben zelf nog aan het experimenteren hoe ver ik zal gaan. In beschuit bijvoorbeeld zit 0,4% ei, dat neem ik dan maar voor lief.
    Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Koosjer/halal voedsel is beter want geen varken. Wel verdovingsloos dierenleven beeindigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Was alles vroeger zo veel slechter? Wij kregen als kinderen gewoon vlees van eigen slacht en kip van onze eigen kippen en groente uit de tuin. We waren met acht thuis en niemand was ergens allergisch voor. Als ik dit allemaal lees en toe zou moeten passen als de kinderen komen eten, zou ik er doodmoe van worden. Alles slaat een beetje door naar mijn mening. Ieder zijn keuze maar de mijne is het absoluut niet.


    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik eet vegan. Als ik bij andere eet zijn er twee soorten voedsel wat ik eet waarvan ik niet altijd weet of ze vegan zijn, brood en wijn. Dit is vaak lastig te achterhalen. Dit gebeurd minder dan 1 keer per maand en daar ga ik me niet druk over maken. Ik heb altijd zelf iets bij me wat snacks betreft maar met brood en wijn gaat dat lastig.
    Maak je niet druk over die twee procent van producten die mogelijk niet vegan zijn. Dat je zover meedenkt is geweldig!


    Een leuke site is gewoonvegan.nl. en haar receptensite vegetus.nl/

    misty

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is niet ingewikkelder om vegan of zelfs macrobiotisch te eten dan pakweg 30 jaar geleden. De produkten die je toen kon kopen, tofu, seitan, adukibonen, zeewier etc zijn ook nu te koop. Ik at in die tijd ook macrobiotisch. Nu al lang niet meer. Bruine rijst met linzen at ik toen en ook nu nog. Ook heb ik altijd wel een pot gomasio in de kast. Sommige produkten gebruik ik nog steeds. Het is maar waar je voor kiest. Kant en klare vleesvervangers of peulvruchten bv.
    Verder eet ik liever vlees van schapen en geiten die vrij in een kudde hebben geleefd en dan op een snelle en kundige manier met een mes worden geslacht. Dan vlees van koeien die een ellendig leven hebben gehad en dan , o hoe ironisch, eerst worden verdoofd en dan een kogel door hun kop krijgen.
    Ook denk ik dat mensen die plots voor een vegan levenswijze kiezen er even zo snel weer mee stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij bestaat de verdoving uit een pin door de kop schieten. Overigens valt het ellendige leven van koeien hier in Nederland wel even mee volgens mij. De koeien hebben het nu veel beter dan voor de oorlog en ook jaren na de oorlog.

      Verwijderen
    2. Heb het even opgezocht. Koeien worden bedwelmd dmv koolzuurgas of een elektrische schok.Daarna gedood door zo'n pin of een andere methode.

      Verwijderen
  22. Ik houd denk ik maar op met eten. Ik lees graag dit blog, maar de stukjes over eten eindigen vaak in discussies waarvan mijn trek verdwijnt. Ik eet met mate van alles, voel me gezond en maak voor gasten iets lekkers, rekening houdend met hun smaak/leefwijze. Ik koop bewust, maar wil ook wel een beetje relaxt blijven ten aanzien van eten...of is dat raar? G.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Veganistisch eten voor klei ne kinderen kan wel. Maar vergt wel echt veel kennis om er toch voor te zorgen dat een kind voldoende binnenkrijgt. Ik hoop dat je dochters zich hiervan bewust zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoop ik ook. Contact met voedingsdeskundigen is wel gewenst. Opgroeiende kinderen kunnen bij een veganistisch dieet krijgen snel een tekort aan B12. Ook andere stoffen die voor gezonde groei belangrijk zijn moeten eventueel aangevuld worden.

      Verwijderen
    2. Jammer dat je hier niet op reageert zuinigaan

      Verwijderen
    3. Het komt wel goed hoor, de kinderen krijgen vaak vleesvervangers en melkvervangers met B12 en ijzer. Ze zijn tot nog toe goed gezond en groeien prima.
      Ze kregen beide heel lang moedermelk, niet echt veganistisch, maar prima geschikt voor kleine kinderen.
      Mochten de kinderen groeiachterstanden krijgen, dan weten mijn dochters en schoonzoons de weg naar een (kinder)diëtist prima te vinden.

      Verwijderen
    4. Moedermelk is hartstikke veganistisch hoor! Je buit er geen dieren voor uit. Het is melk die wordt geproduceerd met 100% toestemming van degene die het levert.

      Verwijderen
  24. Vraag: wat gebeurt er als een niet-vegan op bezoek is bij een vegan? Of een niet-vegetarier is uitgenodigd bij een vegetarier. In hoeverre wordt er dan met de gast rekening gehouden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou er rekening gehouden worden met de gast? Alleseters eten, juist, ja, alles. Die kun je toch alles (met uitzondering van dingen die zij niet lusten) voorzetten? Mensen zijn al snel geneigd om te denken dat vegan niet lekker is. Dat is echt onzin, vegan is hartstikke lekker. Wist je dat er vleeskenners/keurders waren die niet door hadden dat die kip nep en 100% plantaardig was?
      We zetten gasten regelmatig een heerlijke, 'normale' maaltijd met 'kip' voor en als toetje een lekkere portie vegan Ben & Jerry's. Koop voor de grap eens Ben & Jerry's Peanut butter cookie non-dairy. Heerlijk!
      Proef ook eens de zigeunerschnitzel van Vivera. Ik heb al heel veel mensen laten denken dat ze vlees hadden gegeten. Was niet zo! In de zigeunerschitzel zit ijzer en B12, dus aan voedingsstoffen hoeven de gasten ook niets te missen. Trek 's avonds nog een zak chips open en de smaakpapillen zijn weer lekker verwend!

      Verwijderen
    2. Gasten proeven ook het verschil niet tussen normale chocoladevla en de variant met soja van Alpro. Laatst een gerecht met spekjes en kaas gemaakt voor een vriendin. Ze dacht dat ze dierlijke ham (toegegeven, niet spekjes) en dierlijke kaas had geproefd en was behoorlijk verbaasd.
      We zetten gasten lekkere lasagne met gehakt en kaas voor, of hutspot met spekjes en worst en jus, of patat met vegan kroketten en vegan mayo en een frisse salade, of pitabroodjes met vegan shoarma en vegan knoflooksaus, gebakken uitjes en paprika en sla. Gerechten uit de Indische keuken zijn meestal van zichzelf al veganistisch en vallen ook altijd goed in de smaak. We bakken heerlijke cakes zonder ei, serveren sorbetijs of vegan ijs.
      Iedereen is altijd enthousiast en verrast dat vegan zo lekker en 'normaal' smaakt.
      Koop eens wat vegan producten van de vegetarische slager, vivera en alpro (vooral 'dessert' en 'mild & creamy') en proef. Koop Ben & Jerry's no-dairy, koop mayolijn van Remia, koop oreo's, koop naturelchips, koop pure chocolade, koop Katja-snoepjes en skittles. Bak een wacky cake (uit oorlogstijden van schaarste). Misschien besef je je dan dat je echt heel weinig hoeft te missen als vegan.

      Verwijderen
    3. ik vind het allemaal heerlijk klinken en zou veel dingen graag willen proberen of gebruiken. Maar helaas zijn die producten erg duur.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.