dinsdag 20 maart 2018

Stemmen??? Stemmen!!!!

Op veel plaatsen in het land zijn gemeenteraadsverkiezingen, maar niet in Groningen. Hier kunnen we pas op 21 november stemmen. Dat is in verband met een gemeentelijke herindeling. De bedoeling is om de gemeenten Haren, Ten Boer en de stad Groningen samen te voegen tot één grote, slagvaardige gemeente. Groningen en Ten Boer hadden al een samenwerkingsverband en de provincie Groningen vindt dat de kleine gemeente Haren daar bij zou moeten, anders is Haren te klein.
We gaan het zien in november!

Morgen stemmen we hier in Groningen, in Haren en in Ten Boer alleen over het referendum.
In de Volkskrant staat een mooie uitleg over de inhoud van het referendum met 12 vragen en antwoorden over wat in de volksmond de sleepnetwet is gaan heten.
Ik ben er nog niet uit wat ik moet stemmen, want ik vind het een nogal ingewikkeld verhaal. Enerzijds ben ik huiverig voor aantasting van de privacy, maar anderzijds denk ik dat het met deze wet zo'n vaart niet loopt en we eerder bang moeten zijn voor aantasting van privacy vanuit heel andere kanten: internetgebruik, camera's in de openbare ruimte, social media (denk aan Facebook en het prijsgeven van gegevens van 50 miljoen kiezers in de VS).

Hoe dan ook, ik ga wel stemmen.
Wat de gemeenteraadsverkiezingen betreft, ik heb een aantal adviezen speciaal voor jou als lezer:

- maak gebruik van je stemrecht, daar is ruim een eeuw geleden heel hard voor gestreden, ook door vrouwen, o.a. mijn eigen grootmoeder. Destijds mochten alleen de rijke mannen stemmen en verder niemand.

- laat je niet door  anderen voorschrijven wat je moet stemmen, maar bepaal dat zelf, het is jouw grondrecht!

- weet je niet op welke partij je moet stemmen: maak dan gebruik van een stemwijzer of iets dergelijks

- stem met aandacht voor het milieu, ook op lokaal niveau is dat van belang. Zorg dat de aarde leefbaar blijft!

12 opmerkingen:

  1. Straks de Volkskrantstuk eens goed lezen. Jammer dat dat op grijs staat, is slecht te lezen zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga ook zeker stemmen. Dat heb ik geleerd van mijn opa. Die vond dat heel belangrijk, en ik nu daarom dus ook : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad; zeker gaan stemmen. Zoveel mensen mochten dat jarenlang niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laatste keer referendum stemmen. Die democratische mogelijkheid is ons in de toekomst helaas ontnomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij mogen ook alleen stemmen voor het referendum. Onze gemeente (Haarlemmermeer) mag ook op 21-11.
    Wij zijn op vakantie maar hebben een stempas zodat we overal kunnen stemmen. Dat doen we morgen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga morgen stemmen. Ik vind het belangrijk mijn stem te laten horen.
    Wat betreft het referendum. Helaas ziet de overheid een referendum liefst als applaus machine. Dat lukte niet en daarom wordt het afgeschaft. Ik zou graag zien dat we hetzelfde politieke systeem krijgen als in Zwitserland.
    Ik stem tegen de ‘sleepwet’. Ik kan er een heel verhaal over schrijven, maar ik denk dat Arjan Lubach al dit beter en leuker heeft gedaan.
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stemmen is een recht waar we zuinig op moeten zijn. Ik ga dus zeker stemmen !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien kan de trol hierboven ook wat kruiden en gebeden doen voor de gemeenteraadsverkieingen 2018 :)

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is inmiddels verwijderd. Meestal gaan die meteen naar de spam, deze keer niet.

      Verwijderen
  9. Wat een rare , enge trol is dat zeg , waar is dat goed voor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat had Groningen een prachtige uitslag over het referendum.
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.