dinsdag 13 februari 2018

Geld vroeger

Tegenwoordig gaat geld betalen en ontvangen totaal anders dan toen ik een klein meisje was.
Destijds kwam mijn vader thuis met een loonzakje. Dat kon hij ophalen bij de boekhouder van zijn werk. Zijn hele salaris zat in dat zakje. Als hij met dat geld thuiskwam, dan werd het geld zorgvuldig geteld en weggeborgen.
Geld was geen plastic kaartje, maar papiergeld en munten.
Er kwamen regelmatig mensen bij ons aan de deur die geld ophaalden. Geld voor de verzekering, geld voor de ziektenkosten-verzekering. En natuurlijk leveranciers: de bakker, de groentenman, de viskar, de scharensliep, de eierman, de melkman. Een man met ritsen, naalden, garen en band en alles wat een huisvrouw zoal nodig had voor naai- en verstelwerk. Allemaal mannen en ze kwamen allemaal aan de deur om je spullen te brengen.
Alles werd contant betaald.
Sparen deden we wel, daarvoor brachten we geld naar de bank en we haalden het ook weer op als we extra geld nodig hadden.
We hadden ook een hypotheek, hoe de betaling daarvan geregeld werd? Ik heb geen flauw idee!
Volgens mij hadden mijn ouders geen bankrekening, bankafschriften heb ik voor mijn 10e jaar nooit gezien. Ze hadden alleen een spaarbankboekje, waarin bijgeschreven werd hoeveel geld er op de spaarrekening stond.

In die tijd hadden mijn ouders erg raar opgekeken als ze geweten hadden dat ik nu op mijn mobiele telefoon (in 1955; wat is dat in vredesnaam?) mijn banksaldo kan raadplegen en met de app zelfs kan betalen!

9 opmerkingen:

  1. Het zou echt leuk zijn als je al je stukjes over vroeger bij elkaar zocht en aanvulde en er een boek van maakte. Misschien iets voor na je pensioen? Je ou het misschien uit kunnen geven of anders digitaal publiceren via dit blog. Je hebt in ieder geval al een zeer geïnteresseerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wat een enorm verschil inderdaad. En het is ook zo snel gegaan. Geld is echt veel minder tastbaar geworden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bitcoins kun je niet eens aanraken..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Apart hè hoe dat zo'n vogelvlucht kan nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch had je vroeger zeker even veel overzicht over je geld. Misschien in allerlei potjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn opa had al vanaf 1939 een meubelzaak en ook girorekening en daardoor ook een heel laag rekeningnummer. Mijn vader nam later de zaak over en zo bleef het nummer in stand. Toen ik 2 jaar geleden de administratie moet afhandelen na hun overlijden werd er 3x gevraagd of dat nummer wel klopte zo weinig cijfers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons thuis ging het verdiende geld in een geldkistje en werd zuinig mee om gegaan. Nu hebben ze het liefst dat je met de pin betaald, in sommige winkels en bij de gemeente kun je al niet meer contant betalen.Ik vind het absurd, en ja de tijden zijn extreem veranderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik mocht vroeger weleens op een vrije middag met m'n vader mee. Mocht ik bij hem voor op de fiets en gingen we geld/premie halen bij zijn (verzekerings)klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn moeder moest vroeger de salarissen bij de bank ophalen, gewoon alle zakjes met geld in de fietstas en de stad door fietsen.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.