woensdag 31 januari 2018

Veel grote uitgaven!

De laatste tijd heb ik veel grote uitgaven gedaan. Ik huurde een vakantiewoning op Ameland, ik betaalde de jaarpremie van de zorgverzekering, ik kocht een nieuwe laptop met enige bijbehoren (tas en muis), ik kocht een nieuwe mobiel en ik betaalde een grote reparatie aan mijn auto. En toen had ik 5300 en een beetje uitgegeven in nog geen 1,5 maand.

reparatie auto 1.310,76
laptop + mobiel 698,94
vakantiehuis zomer '18 1.770,00
jaarpremie zorgverzekering 1.529,52

5.309,22

Dat is flink veel meer dan er in de afgelopen 1,5 maand aan inkomen is binnengekomen en de gewone uitgaven gaan ook gewoon door. Dat maakt mij toch altijd een beetje zenuwachtig!
Alarm, alarm, ik geef veel meer uit dan er binnenkomt!


Op zich mag ik mij gelukkig prijzen dat ik het kan betalen, dat ik het geld zo van een bufferrekening door kan sluizen naar de betaalrekening en zonder blikken of blozen kan betalen.
Dat is heerlijk!
En toch is er het gevoel: ruim 3 maandsalarissen aan extra uitgaven, dit kan zo niet doorgaan. Ik word er altijd een beetje onrustig van.

18 opmerkingen:

  1. Wow, dat is veel ja... Zooo herkenbaar... Af en toe heb je van die weken, dan lijkt alles tegelijk te komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn best bedragen ja. Gelukkig heb je het staan. Nu maar hopen dat dit het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ging het de laatste maand ook even behoorlijk hard. Ook de jaarpremie van de zorgverzekering, een coachingstraject, de belasting. Tegelijkertijd zijn het allemaal dingen die ik ook per maand kan betalen, maar als ik ze op deze manier doe, scheelt het me weer kosten. Dus ja.. Echt vrolijk word ik er niet van, maar bijvoorbeeld voor de zorgverzekering spaar ik wel elke maand, dus dat is logisch dat het er af en toe ook een keer af moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is precies waarom een bufferrekening moet hebben. Zo kun je zulke maanden goed doorkomen zonder stress.ik snap ook waarom het je wat onrustig maakt. Het gaat dan plots zo snel.. misty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier laatst ook zo. Grote kosten aan de auto, rekening voor t eigen risico en aanbetaling vakantie en onderhoud cv ketel allemaal tegelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een behoorlijk bedrag. Wat heerlijk toch om op vakantie te gaan in een vakantie huisje.

    Lekker van genieten maar met mate geld uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een boel geld! Maar je hebt en krijgt er ook wat moois voor terug. Maar toch voelt het dan zuur he, gaat mij net zo hoor. Wij moeten in mei een nog iets hoger bedrag betalen voor aanschaf nieuw dakkapel...het is er wel maar toch is het zuur om dat in eens zo uit te geven...Maar we hebben, hopelijk, er jaren plezier van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, dat herken ik heel goed! Ik word er ook onrustig van als er veel geld uitgaat. Ik moest enorme sommen belasting betalen, en dat heeft mijn spaarrekening geen goed gedaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vraagje: Als ik de kosten van de auto zo zie vraag ik me af of je dat het wel waard vindt? Wegen de kosten af tegen de voordelen van het bezitten van een auto?

    Ik heb zelf geen auto en vroeg me af hoe je kijk op deze kosten zijn, gezien je zelf ook jaren geen auto gehad hebt.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had nogal pech! Deze keer waren er hoge kosten omdat de remmen vervangen moesten worden en ook de besturing werkte niet goed meer. Er was iets met de stuurkolom. Remmen en sturen zijn zeer essentieel voor een auto.
      Ik heb bij de aanschaf rekening gehouden met het feit dat ik misschien zo nu en dan voor hoge kosten zou komen te staan. Vorig jaar was de rekening voor beurt en APK €226,-Toen viel het mee en nu viel het tegen.
      Het gemak van een auto kost flink wat geld. Ik had me dat 10 jaar geleden ook niet kunnen permitteren.

      Verwijderen
  10. Oh ik herken dat! Ik word daar ook zenuwachtig van, vooral nu ik een jaar onbetaald verlof heb ..... spaargeld genoeg maar evengoed een grote uitgave staat voor mij gelijk aan een slapeloze nacht 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo dat is best een klap geld ook de auto was er toch sprake van achterstallig onderhoud ?

    Huisje is dat voor 4 weken? Ik ben benieuwd laptop is ff wennen maar straks verdwijnt de pc let maar op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Huisje is voor 6 personen voor 2 weken.

      Geen achterstallig onderhoud. De auto gaat ieder jaar voor een beurt + APK. Soms is er ineens nogal wat aan de hand.

      Verwijderen
  12. Dat heb ik dus niet. Ik heb voor een nieuw, rieten dak gespaard. Vandaag de factuur betaald, ruim 28.000 Euro
    Ik zou er van wakker liggen als ik het geld niet had of uit mijn mond moest sparen maar nu slaap ik heerlijk onder mijn nieuwe dak!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Afgelopen maand 2200 extra uitgegeven voor de aankoop van een scooter. Deze is ter vervanging van de auto als woon/werk verkeer, wat uiteindelijk dus een hoop geld bespaart. Maar toch blijft het gevoel dat het inderdaad een grote uitgave is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het lijkt me logisch dat je zuinig leeft om juist dit soort "luxe" te kunnen betalen.
    Dit zijn toch allemaal kosten , die af en toe langs komen en waar je geld voor weg zet. Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt zeker. Deze uitgaven, behalve de zorgverzekering, zijn in mijn beleving puur luxe en het is leuk dat ik me dit kan permitteren.

      Verwijderen
  15. Kunt dat Euro-Clik systeem uitleggen? ik begrijp er niets van.
    Hartelijk dank

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.