zondag 7 januari 2018

Levering energie is ingegaan!

Gisteren is de levering ingegaan van de nieuwe energieleverancier. Ik neem zo duurzaam mogelijke energie af en hoop daarmee een bijdrage te leveren aan een duurzame aarde.
Ik heb nog geen verzoek gekregen om mijn meterstanden door te geven, maar ik heb ze gisteren wel genoteerd. Sinds mei dit jaar een slimme meter, zou het zo zijn dat de oude leverancier en de nieuwe leverancier de meterstanden uit kunnen lezen?

Ik ben benieuwd naar de afrekening van de oude leverancier.
Zou ik nog geld terugkrijgen of moet ik bijbetalen?
Ik verwacht dat ik een bedrag terug krijg.
Vorig verbruiksjaar verbruikte ik 538 gas en 1083 stroom en dat kostte mij in totaal €418,35, dat is inclusief vaste leveringskosten, netwerkkosten en belastingen (daarbij is een welkomstbonus van €220, -verrekend).  Ik had 600 euro betaald en ik kreeg €181,65 terug. Opvallend detail: van die €418,35 moest de energieleverancier €377,88 afdragen aan de Netwerkbeheerder Enexis.

Nu is het niet zo dat de energieleverancier maar 418,35 - 377,88 =  40,47 ontving voor geleverde gas en stroom, nee de overheid zorgt voor vermindering energiebelasting. In 2016 bedroeg deze vermindering € 376,08. 
In feite was dus mijn rekening voor vastrecht en levering en netwerkkosten (inclusief belastingen) dus het volgende bedrag: (418,35 + 220 + 376,08 = ) €1014,43
De overheid zorgde voor vermindering energiebelasting € 376,08 en de energieleverancier zorgde voor een overstapbonus van €220,- waardoor ik €418,35 betaalde.
Eigenlijk een knap ingewikkelde berekening, waarbij ik wil signaleren dat de vermindering energiebelasting omlaag gaat!
Jarenlang was deze vermindering energiebelasting, ook wel heffingskorting, tussen 370 en 390 euro, maar in 2018 krijg je nog maar € 308,54

Ik heb in 2017 betaald: €608,- op voorschotten en mijn verbruik over 2017  is 530 m3 gas en 700 kWh stroom. Omdat ik een vol jaar energie heb afgenomen, wordt in de eindafrekening een welkomstbonus van 225 euro + een heffingskorting (vermindering energiebelasting) van € 373,33 verrekend.

Door het systeem van welkomstbonussen bij overstap, is de levering van stroom en gas voor mij heel goedkoop, logisch dat ik over een jaar weer overstap naar een andere gas- en stroomleverancier!

4 opmerkingen:

  1. Goed gedaan weer. Door al die berichtjes over overstappen en daarmee besparen, krijg ik er ook zin in. Ons contract loopt echter nog geen jaar. Even geduld dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch bijzonder dat er veel mensen bij dezelfde leverancier blijven. Overstappen is zo makkelijk en het bespaart veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij stappen ook elk jaar over, vanwege de bonussen. Ons contract loopt nog tot en met 28 februari, maar ik ben al weer aan het kijken. Waarschijnlijk is vandebron dit keer het voordeligst voor ons

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meer door minder7 januari 2018 om 21:44

    Het bedrag wat je aan heffingskorting krijgt is nog steeds +/- hetzelfde ook in 2018. 308,54 is namelijk niet het bedrag wat verrekend wordt dit is 373,33 t.w. 308,54 +21% btw.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.