vrijdag 22 december 2017

Vegetarische vrijdag - met de kerstdagen vlees op het menu?

Afgelopen week had ik de Allerhande mee naar huis genomen.
Het is ongelooflijk hoeveel ruimte er wordt besteed aan gerechten met vlees, vis of gevogelte.
Als je snel wilt zoeken in de inhoudsopgave, dan vind je in de rubriek vegetarisch welgeteld 3 recepten voor hoofdgerechten. Verder zijn er geen kopjes vegetarisch. Er zijn kopjes: ontbijtgerecht, lunch/brunchgerecht, voorgerecht, bijgerecht en hapjes, maar daar is geen onderverdeling in recepten die vegetarisch zijn. Wel staat er bij 8 recepten lactosevrij en 7 recepten zijn glutenvrij. In feite wordt er dus meer aandacht geschonken aan lactosevrije en glutenvrije recepten, dan aan recepten zonder dood dier.
Waarschijnlijk zijn er wel meer recepten zonder vlees, maar dan moet je ze eerst doorlezen, je haalt ze niet uit de inhoudsopgave. Jammer is dat!
Vroeger stonden er met kerst ook budgetgerechten in het lijfblad van AH. Die zijn er tegenwoordig niet meer. Zou AH denken dat er geen mensen meer zijn met een smalle beurs die toch een feestelijke maaltijd op tafel willen zetten?
Als je de Allerhande leest, dan moet je bijna wel concluderen dat vlees erbij hoort als je met kerst feestelijk gaat eten.

Ik heb de laatste week een aantal keren op 24 kitchen naar de kerstmenu's van Jamie Oliver gekeken. Die tovert ook steeds enorme stukken vlees uit de oven: een kolossale gebraden gans, een grote lamsbout, een forse kalkoen.


Niet dat het mij niet lekker lijkt, zo'n stuk vlees, maar ik had een tijd terug besloten op een enkele uitzondering na zo weinig mogelijk vlees te eten.
Maak ik voor kerst een uitzondering?
Ik denk het niet!                   

25 opmerkingen:

  1. Het viel mij ook op dat er zoveel vlees en vis aanbiedingen in de folder van AH stonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kerst is voor veel mensen inderdaad vlees, vlees en nog meer vlees.

    Maar in de Allerhande staan toch elke maand maar een hele kleine selectie aan vegetarische gerechten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de inhoudsopgave staan er in de dikke Kerst-Allerhande 3 vegetarische recepten.
      En natuurlijk zullen ook de zoete toetjes vegetarisch zijn, behalve dan als er gelatine in verwerkt zit.

      Verwijderen
  3. Gelukkig staat internet vol met vegetarische en vegan recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dank zij het internet kun je te kust en te keur als je vegetarisch of veganistisch wilt eten!

      Verwijderen
    2. Waarvan een groot deel terug te vinden is op Allerhande. Het is nooit goed. Veel gerechten kon je gemakkelijk maken door een vleesvervanger te kiezen of vlees gewoon weg te laten. De suggesties nu zijn vaak v vis en vlees wat niet (heel ) vaak voorkomt. Ik ben bij met een gratis uitreiking met leuke recepten en ideeen.

      Verwijderen
  4. Ik zag ook helemaal geen vegetarische aanbiedingen in de winkel. Best jammer en een gemiste kans vind ik want ook voor vleeseters is er met (een deel) vegetarische gerechten veel te genieten. Zo blijft kerst toch een beetje het vlees(vr)eetfestijn wat het altijd was. Het eten van vlees deze dagen is eigenlijk alleen maar erger geworden want vroeger was er ook met de kerst gewoon bescheiden vlees, dat principe lijkt ovrboord gegooid bij veel mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij Koken met van Boven had ze een heerlijke vegetarische rollade van Pompoen, gevuld metallerlei andere groenten. Toevallig hadden ze bij Koffietijd deze week eenzelfde idee. Leek me heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vorig jaar hadden ze een "groot stuk" van selderij. Het aansnijden van een "groot stuk", temidden van allerlei garnituur, draagt bij aan de sfeer van een bijzonder feestmaal.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de tip! Ik heb een pompoen én ben dol op 'koken met vanBoven'.

      Verwijderen
  6. Interessant hoe de recepten in Allerhande zich ontwikkelen. Vooral het feit dat de budget tips verdwenen zijn vind ik intrigerend! Ik vraag me af waarom dat is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreemd inderdaad dat er geen budget tips instonden, dat valt wel op.

    Als veganist die werkt in de sociale media denk ik dat AH veel sponsorcontent gebruikt in Allerhande, en je merkt aan het nieuws met oa het NVWA-Vegetarische slager schandaal dat producenten bang worden voor de groei van de vega(n) markt. Ik denk dus dat er weinig aandacht voor vegetarisch eten is omdat de sponsors en de zuivel-vleeslobby Allerhande hebben geprobeerd in hun richting te pushen.

    Ik zie dat als positief, stilte voor de storm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik niet aan gedacht, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. :D

      Verwijderen
  8. De Allerhande lijkt me nou niet het blad waarin je op zoek gaat naar vegetarische feestrecepten. Vegetariers
    weten dit vast wel hoor ! Er zijn genoeg andere bladen en sites waar je van alles kunt vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De allerhande is een gratis blad. Dit commentaar van jou slaat nergens op. Ben je niet wat “ doorgeslagen “ in jouw streven om zo min mogelijk vlees te eten, zuinigaan.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Ellen, de maatschappij is juist volledig doorgeslagen in zijn vleesvreterij. Niets kan meer met mate, alles moet groot en veel.
    Al meer dan 30 jaar verbaas ik mij erover, de laatste jaren worden de gevolgen van de huidige levenswijze steeds meer zichtbaar.

    Heel terechte opmerking dus van Zuinigaan. Ook de constatering van de verdwenen budgettips is opvallend. Heel Nederland moet weer aan de schulden en met geld smijten, Rutte kan trots zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit zijn gewoon krokodillentranen , en beetje zeurige blog ...
    Laat ook hierin een ieder in zijn waarde zeg
    De een eet een bord groenten , de ander met een heerlijk stukkie vlees erbij ....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er valt aan vlees meer te verdienen, dus daarom waarschijnlijk zo weinig aandacht voor vega. Ook denken veel mensen nog steeds dat je met kerst toch echt kalkoen of hert of konijn ofzo hoort te eten, dus de winkels spelen daar wel op in.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Groot gelijk, Zuinig aan! Haha, Oh Wee als je bij sommige mensen aan hun heilige stukje vlees komt ;^)
    Het is idd vreemd dat er zo weinig aandacht in de allerhande is voor vega/n en budget, terwijl dat juist opkomende trends zijn. Ik denk dat de opmerking over de sponsors in de comments wel eens raak zou kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. o wee , als je bij sommigen aan hun "heilige vega missie "twijfelt .....

      Verwijderen
  14. Mag ik vragen waarom u uw boodschappen bij de AH doet? Als ik de prijzen vergelijk, komt AH er steevast veel duurder uit. Van de week viel mijn oog bijv. op een zak chips van Lays. Bij AH ruim 12 cent duurder dan bij de Hoogvliet bijv. Ik denk dat er makkelijk veel te besparen is door boodschappen bij een goedkopere supermarkt te doen of zie ik iets over het hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoogvliet is me wat te ver. De dichtstbijzijnde winkel is vanuit de stad Groningen een kleine 200 kilometer rijden.
      Bovendien vind ik de prijzen van de AH in aanbiedingen en in de basic uitvoering heel erg meevallen.

      Verwijderen
    2. Haha, ik zie het al voor me! Zuinigaan die zich eens op haar hoofd krabt en denkt: Hoogvliet? Wat is dat voor een winkel? Hoe kan het dat ik die Hoogvliet helemaal gemist heb! Allemaal goedkopere boodschappen aan mijn neus voorbij gegaan!
      Dan googelt ze en komt tot de ontdekking dat er alleen winkels zijn in zuidelijk Gelderland, de provincie Utrecht en in de Randstad!
      Pffft!! Dáár ga ik niet op mijn fietsje naar toe voor een paar cent voordeel!!

      Verwijderen
    3. @Anoniem van 8:51 uur. Lief om de tip aan de hand te doen om bij de Hoogvliet te gaan shoppen, maar voor mij is dat inderdaad veel te ver. Volgens een onderzoek van de consumentenbond heeft AH de beste aanbiedingen en aangezien 2 winkels van AH het dichtst bij mij in de buurt zijn, kies ik voor de AH.

      Verwijderen
  15. Ik vond ook dat er weinig vegetarische recepten in de Allerhande stonden! Ik ga vandaag voor de feestelijke pompoenschotel uit het boekje van de PLUS. De boodschappen daarvoor heb ik dan weer bij de Jumbo gedaan... ;-)

    Met vriendelijke groet, Alice

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.