vrijdag 1 september 2017

De medicijnenkluis van de apotheek

Een keer per drie maanden maak ik gebruik van de medicijnenservice. De apotheek maakt voor 13 weken medicijnen klaar, stuurt mij ruim van te voren een mailtje en dan mag ik de medicijnen ophalen. Twee weken geleden was het weer zo ver, ik mag vandaag, vrijdag 1 september vanaf 14:00 uur medicijnen ophalen. Nu ontving ik afgelopen woensdagmiddag nog een andere mail: ik kon vanaf dat moment mijn medicijnen 24 uur per dag ophalen uit een kluis die in de muur van de apotheek zit! Heel merkwaardig, want ze zijn altijd heel zorgvuldig met mijn insuline en halen het medicijn altijd uit de koelkast en nu stoppen ze de insuline ineens in vakjes op de zuidelijke gevel waar de zon pal op staat, als die tenminste schijnt! De medicijnen zouden gedurende 3 dagen in de kluis beschikbaar zijn, als ik ze er in die 72 uur niet uitgehaald had, dan zouden ze weer gewoon in de apotheek af te halen zijn.
Omdat ik mijn vraagtekens had bij insuline buiten de koeling, ging ik naar de site van de apotheek. Daar werd uitgelegd hoe de kluis werkte en ook dat hierin geen medicijnen kwamen die in de koeling bewaard moesten worden. Mijn conclusie: ik mag twee keer komen. 1 keer om mijn 5 soorten pillen uit de kluis te vissen en nog een keer om een nummertje te trekken, een tijd te wachten en vervolgens mijn insuline op te halen. Dan kan ik toch net zo goed alles tegelijk ophalen! Ik vind het absoluut onzin om een deel uit de kluis te halen!

Maar goed, ik ontving dat mailtje en wilde het wel eens meemaken, die kluis! Een mens moet tenslotte met haar tijd meegaan. Misschien zie ik wel voordelen over het hoofd en is de kluis niet zo onzinnig als dat ik wel denk.
Dus ik er naar toe met mijn code van 8 cijfers op papier en de overige instructies in mijn achterhoofd. Je moest, net als bij een pinautomaat, de kluis via een schermpje bedienen. Ik moest eerst rechtsonder op OK drukken en dan kon ik beginnen.

Ik heb zacht op OK gedrukt, ik heb harder op OK gedrukt, ik heb nóg harder op OK gedrukt, ik heb op het glas staan bonzen. Geen actie! Ik heb geveegd en van alles geprobeerd, maar er gebeurde totaal niets! Blijkbaar is de kluis nog storingsgevoelig ook! Daar sta je dan als patiënt in de regen om medicijnen, die je dringend nodig hebt, op te halen en je kunt er niet bij!

Ik heb besloten dat het voor mij geen enkel nut heeft medicijnen uit de kluis halen en dan toch ook nog naar binnen moeten om de rest van de medicijnen op te halen en mijn beurt af te wachten, dat is voor mij erg omslachtig. Ik kan wel een weekje wachten, want ik heb deze medicijnen nog niet dringend nodig. Ik ga gewoon op mijn eerstvolgende vrije dag!

Een bezuiniging is het in mijn geval zeker niet, want de assistente moet mij nog steeds aan de balie helpen. Het is eerder méér dan minder werk: mailtje sturen, medicijnen op de juiste manier in de kluis stoppen, waarschijnlijk in verschillende vakjes.

Ken jij het verschijnsel medicijnkluis?

14 opmerkingen:

  1. Ja, hier hebben we het ook, ik vind het ideaal.
    Het staat altijd in mijn mai met de afhaalcode, dus telefoon erbij en ik haal het eruit.Nooit problemen mee gehad.
    Alleen bij medicijnen die ik moet betalen kan ik alleen bij de balie afhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uhmmm het is vandaag vrijdag 1 sept en half 8. Dus nog geen 14h. Toch niet heel gek dat de kluis het nog niet doet? Of gaat dit over vorig jaar��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien was ik niet duidelijk genoeg in de tekst. De kluis is niet nieuw, maar is er al minstens een aantal weken en treedt niet vandaag om 14.00 uur voor het eerst in werking.
      Ik kon niet op OK drukken om het proces te starten. Ik kwam helemaal toe aan het invoeren van mijn persoonlijke code. Dat betekent dat anderen dat ook niet kunnen. Het scherm deed helemaal niets.

      Verwijderen
    2. Het tijdstip was volgens bij bedoeld voor de afhaalservice aan de balie en had geen betrekking op de kluis.

      Verwijderen
    3. Zuinigaan: Mag ik je uitnodigen om je ervaringen ook te delen met de apotheek. Zo te horen heb je genoeg ideeen ter verbetering! Om elkaar verder te helpen.

      Verwijderen
    4. Dat was ik zeker ook van plan! Ik ben over het algemeen tevreden over de apotheek. Dit is alleen iets waar ik minder blij mee ben.
      Als ik geen medicijnen uit de koeling nodig had, was de kluis voor mij een prima oplossing. Soms zijn de wachttijden in de apotheek behoorlijk lang en voor de kluis zijn waarschijnlijk geen lange rijen. Die heb ik er tenminste nog nooit zien staan!

      Verwijderen
  3. Ik had er nog niet van gehoord, van zo'n kluis. Nu kom ik ook niet vaak bij de apotheek. Het lijkt mij eigenlijk wel praktisch, juist omdat ik overdag gewoon moet werken. Dan moet hij het wel natuurlijk wel doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons (Randstad) bestaat dat al een paar jaar. Ook ik krijg mijn medicijnen 1x per kwartaal. Wordt aangemeld per mail. Haal het af bij de balie. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie hier wel zo'n kluis hangen, maar heb hem nog nooit gebruikt. Was dus benieuwd naar jouw ervaringen! Ik vraag me wel eens af of het handig is, en sneller, en veilig...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, ik kende dit verschijnsel nog niet, maar het klinkt knap waardeloos als ik het zo lees!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vraag mij toch af of je bij uitgifte via een kluis ook evenveel handelingskosten betaald. Ik heb gelukkig niet zo vaak medicijnen nodig, maar betaal voor elke medicijn, herhaald of nieuw een bedrag van 6 euro nog wat. Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat betaal je dan ook. Bij mij zijn zelfs een keer kosten in rekening gebracht voor uitgifte van nieuwe medicatie en extra uitleg daarbij. De medicijnen zaten echter gewoon in de kluis en behalve de bijsluiter in het doosje zat er geen extra informatie bij. Die 13 euro hadden ze dus wel heel makkelijk verdiend.

      Verwijderen
  8. Ook hier al een tijd de medicijn kluis en best handig .Ik kan mijn medicatie zowel binnen in de praktijk uit de kluis halen of aan de buitenkant .Maar af en toe krijg ik bericht dat er iets niet in de kluis mag en dat is dan gewoon weer een foutje .Niet heel erg want de apotheek zit naast de balie in de praktijk en er zijn zelden lange wacht tijden.
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als kluisgebruiker krijgen we, als er een product niet in de kluis mag of past een code voor de snelbalie. Deze balie wordt net als de kluis alleen voor de herhaalrecepten gebruikt waarbij niet een extra handeling voor nodig is. Bij de eerste herhaling hoort men te vragen of het medicijn bevalt, of er bijwerkingen zijn of dat je nog vragen over het gebruik hebt.
    Bij de snelbalie toets je de code in en de medewerker die achter dienst heeft, loopt naar de (koel)kast en je krijgt het mee. Ik ben een tevreden gebruiker. Het is veel sneller dan wachten (wat bij ons regelmatig erg lang kan duren).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.