vrijdag 18 augustus 2017

Spaarrente - het kan nog steeds lager!

Regelmatig krijg ik berichten over renteverlaging van een van mijn spaarrekeningen.
Nog steeds gaan de rentes omlaag!
Het is werkelijk ongelooflijk! Nog nooit in mijn leven kreeg ik zo weinig rente op mijn spaarcentjes.
Wat zijn nu de hoogste rentes? Op een spaarrekening kun je nu maximaal 0,5% rente krijgen en ik heb ook spaarrekeningen waar ik maar 0,2 % rente ontvang.
Jaren geleden kon je, als je wat spaargeld bezat, een zeker inkomen ontvangen uit spaargeld. Ik heb spaardeposito's gehad waar ik 5,45% rente ontving. Op dat deposito had ik vijf jaar lang 5000 euro. Rente was €272,50 per jaar, in totaal €1.362,50 rente in die vijf jaar!

Nu kun je alleen maar sparen, maar er komt vrijwel niets bij!
Als je nu een spaardeposito opent met een looptijd van 5 jaar, dan ontvang je hooguit 1,35% rente.
Ik heb de laatste tijd geen spaardeposito geopend, dat was vooral omdat ik bang was daar spijt van te krijgen. Het gaat goed met onze economie, heel goed naar het schijnt en dus hoop ik dat de spaarrentes  eindelijk wel weer eens wat kunnen stijgen!
En dan zou ik zitten met een spaardeposito met een veel te lage rente. Ik wacht nog wel en neem voorlopig de erg lage rente voor lief. Op een spaarrekening kun je in ieder geval beschikken over je geld, als je een spaardeposito hebt, dan kun je er niet over beschikken en kun je alleen wachten tot de looptijd voorbij is!

Wat denk jij, zouden de spaarrentes nu eindelijk wat gaan stijgen?

10 opmerkingen:

  1. Ik vraag het me af. Ook hier trouwens geen spaardeposito om dezelfde reden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet net niet, gezien het tempo waarin de economie in Nederland en Duitsland draait wel, in deze landen liggen hogere rentes voor de hand. Maar het beleid op dit gebied wordt gemaakt door de ECB en die houdt rekening met de economie in de gehele Europese Unie. Denk dat de rente niet veel zal stijgen zolang de economie in oa Spanje en vooral Italie niet voldoende aantrekt en men de schuldenlast in die landen niet kan dragen met een hogere rente. De geldstromen vloeien in de EU van Noord naar Zuid momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop van wel, want het is best jammer van het spaargeld op deze manier.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk inderdaad niet dat de spaarrentes op korte termijn gaan stijgen om de reden die anoniem hierboven ook noemt.
    Jij krijgt trouwens nog behoorlijk wat op de spaarrekening, 0,2%. Wij krijgen nog maar 0,1% bij onze huisbank.
    "Gelukkig" ook nog een paar rekeningen met 0,45%..

    Bij de leaseplanbank krijg je trouwens 0,65% bij een halfjaar deposito. Dat is nog wel te overzien kwa periode waarover je niet over je geld kunt beschikken vind ik zelf. En toch al zo 6,5x zoveel rente als bij mijn huisbank...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zuinigaan,

    Ik zou als ik op dit moment geld had het via kortlopende deposito's vastzetten. Niet omdat het dan zoveel oplevert, maar als bescherming tegen nog lagere of zelfs negatieve rente.
    Bij MY op dit moment 0,5% tegen 0,1% op een gewone spaarrekening.

    En ik zie de rente op gewone spaarrekeningen nog niet zo snel (binnen een half jaar) weer stijgen naar meer dan 0,5%.


    groet AvL

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voorlopig blijft de ECB netjes elke maand voor minimaal 60 miljard Euro obligaties opkopen. Hiermee houden ze de rente nog kunstmatig laag. Zou de ECB er zich niet mee bemoeien, dan waren de rentes al lang naar normale waardes gestegen. Risico dan is alleen dat de rentes te hoog worden voor veel (zuid)Europeanen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb in maart 2017 het grootste gedeelte van mijn spaargeld vast gezet op een deposito voor 3 jaar tegen 1%. Het is een gok maar ik denk dat dit een goede beslissing was. Voorlopig zie ik de rente nog niet veel stijgen. Mocht de rente een jaar voor het af loopt toch zijn gestegen naar 2% ofzo dan ben ik over 3 jaar gezien nog steeds beter af. Ik overweeg nu nog €5.000,00 ofzo vast te zetten voor 6 maanden. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik los(te) af, dat levert veel meer op. Nu al snel investeren in verbouwing van ons nieuw gekochte huis, waar vooral geïsoleerd moet worden. Daarna weer aflossen. En ik heb een overzichtelijk deel in crowdfunding, waar ik tot nu toe een leuke rente op krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is er voor de banken wel een prikkeling om de spaarrente te verhogen? Ik ben bang dat het voorlopig wel zo blijft. Grote kans dat de banken gaan roepen dat er teveel afgelost worst/is op hypotheken en dat ze daardoor veel inkomsten missen.
    Ik heb weinig vertrouwen in de klantvriendelijkheid van de banken, maar dat was denk ik wel duidelijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik dacht er ook aan toen ik hoorde dat de economie aantrok: zou de rente eindelijk weer eens wat stijgen? Tóch nog voor mijn zeventigste met pensioen? Ik heb nog een deposito lopen tegen 4,8 of 3,8% % geloof ik - dat levert elk jaar een paar honderd euro op.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.