zondag 14 mei 2017

Ontdooien en dan weer invriezen!

Ik heb altijd geleerd: ontdooid voedsel moet je niet weer invriezen, je moet het gewoon consumeren en niet opnieuw in de vriezer doen.
Eergisteren las ik een artikel in de Volkskrant, daaruit bleek dat je heel veel ontdooid eten gewoon weer in kunt vriezen.
Wat kan niet weer ingevroren worden?
Vis, vlees of gevogelte dat je buiten de koelkast ontdooid hebt, moet je niet opnieuw weer invriezen. De bacteriegroei is zodanig dat je dat echt beter niet kunt doen.
Als je vlees, vis of kip in de koelkast ontdooid hebt, kun je als dat nodig is, best dezelfde dag weer invriezen als je besluit iets anders te gaan eten dan wat je in de koelkast hebt laten ontdooien.
Als je deze voeding een tijdje buiten de koelkast hebt laten ontdooien, dan kun je (resten van) deze voeding alleen klaargemaakt en goed gaar, wel weer invriezen. Tijdens het bak, braad of kookproces heb je alle bacteriën als het goed is gedood en is het veilig om het opnieuw in te vriezen.
Als je bevroren brood buiten de koelkast hebt ontdooid, mag je het opnieuw invriezen. Het is niet onveilig. Het brood wordt alleen wat droger omdat het tijdens het hernieuwde vriesproces wat uitdroogt.
Ik vind deze wetenschap wel heel handig! Het betekent dat ik niet noodgedwongen alles tegen heug en meug hoef op te eten of weg te gooien. Niet dat ik nu zo veel vlees, kip of vis uit de vriezer eet, maar als dat een keer voorkomt, dan kan ik het gewoon weer invriezen.

7 opmerkingen:

  1. Als je vis, vlees en kip per portie invriest ontdooi je nooit teveel. Ik zou ontdooit eten niet opnieuw invriezen, ook al kan het volgens de geleerden geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij vriezen, zoals hierboven ook vermeld staat, alles per portie in. Handig, want we gooien weinig weg op die manier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat als je eters krijgt die door omstandigheden moeten afzeggen? Dan heb je bijvoorbeeld 4 porties extra ontdooid en heb toch veel te veel, ondanks dat je alles keurig per portie invriest.
      Dan vind ik de wetenschap dat ik deze porties terug in de vriezer kan doen, als ik ze tenminste in de koelkast ontdooid heb, heel handig!

      Verwijderen
  3. Brood gaat hier altijd in zijn geheel in de vriezer en vlees vaak in porties evenals groenten .En soep in bakken van bv ijs dus dan is het niet zo erg als er iets over blijft. Ook ik heb altijd geleerd eenmaal ontdooit nooit meer invriezen , en eerlijk gezegd hou ik me daar liever aan .

    gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd mijzelf altijd aan het niet opnieuw invriezen van rauw voedsel, maar inderdaad vries ik wel bereid voedsel weer in ook al is het rauw bevroren geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vries best eten opnieuw in, bijv een appeltaart, die half ontdooid is of een kliekje diepvriesgroente en wat zuinigaan zegt, vlees dat aan het ontdooien is in de koelkast en dan krijg ik erwtensoep van een buurvrouw die voor de hele buurt soep kookt. Omdat het land duur voordat vlees ontdooit is, is het dan nog half bevroren. Maar het is geen regel hier in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na een voedselvergiftiging met 2x ingevroren vlees, doe in dit niet meer. Ik weet dat het komt doordat mijn schoonmoeder gehakt op de verwarming ontdooit, en de overschot terug invroor. Ik zal het wel verhitten en dan terug invriezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.