dinsdag 25 april 2017

Koken uit de voorraad: polenta

In mijn voorraadkast stond dus nog 700 gram polenta en daar wilde ik iets mee doen.

Gebakken polenta met kaas
Benodigdheden:
een houten lepel
1 liter bouillon (of water met bouillonblokjes)
1 tak rozemarijn (circa 10 centimeter)*
250 gram maïsgriesmeel voor polenta
2 eetlepels halvarine, olijfolie of boter (of meer naar smaak)
50 gram extra belegen Goudse kaas, geraspt of iets dergelijks, mag ook Parmezaanse kaas zijn
cakevorm
(olijf)olie om in te vetten en in te bakken
* rozemarijn is lekker, maar niet noodzakelijk

BEREIDEN:
Breng de bouillon met de rozemarijn (in een ruime pan) aan de kook. Laat - als de bouillon kookt - de hittebron hoog staan. Roer met een houten lepel in de kokende bouillon en strooi er langzaam het maïsgriesmeel in. Blijf roeren en let goed op: Neem - als de pap begint te koken - de pan even van de hittebron om heftig spatten te voorkomen. Spatten kunnen brandwonden veroorzaken! Roer - met de pan van de hittebron af - circa een minuut flink door en zet de pan daarna op een lage hittebron die zo afgesteld is dat de pap net blijft koken. Tip: Gebruik bij een gasfornuis zo nodig een vlamverdeler. Kook de polenta - regelmatig roerend - in  20 minuten gaar. Tussendoor deed ik een deksel op de pan. Roer halvarine, olijfolie of boter (naar smaak) en de geraspte kaas door de pap en breng de polenta - indien nodig - nog op smaak met zout.

Plakken polenta:
Doe de polenta na het koken in een met olie of boter ingesmeerde cakevorm en laat de massa afkoelen. Stort de polenta op een snijplank en snijd de polenta in dikke plakken.
Daarna kun je de polenta bakken in de koekenpan! Draai de plakjes niet te snel om, draai pas om als zich een kostje gevormd heeft, dan kun je een plakje heel gemakkelijk optillen.

De polenta maakte ik een dag eerder en liet de polenta in de cakevorm 24 uren opstijven.
Ik at de gebakken polenta met gestoofde venkelknol met een laagje gesmolten brie en een uiensaus.
Garneer het gerecht met wat groen van de venkel, wat plakjes tomaat of komkommer of iets dergelijks.

Als je veel polenta maakt en er zijn niet zo veel eters, dan kun je de resterende plakjes (ongebakken) invriezen. Leg een stukje bakpapier tussen ieder plakje, dan kun je ze gemakkelijk loshalen.

Conclusie: ik ben ooit met polenta begonnen als goedkoop alternatief voor de op dat moment zeer prijzige aardappels en ik heb polenta altijd zeer smakelijk gevonden. De prijs bij de AH is nu €1,25 per kg. Je hebt per persoon 50 à 75 gram nodig, dat is dus ongeveer 8 cent per portie. 
Ook nu vond ik het heerlijk! Gebakken plakjes hebben een heerlijk krokant laagje en van binnen zijn ze zacht en smeuïg.
De polenta als pap is handig voor als je met meer personen bent, de gebakken plakken zijn handig als restverwerking, of voor als je alleenstaand bent.
Tot nog toe gebruikte ik altijd gedroogde rozemarijn (voor weinig geld gekocht in de toko), omdat ik vers te duur vond. Jongste dochter heeft een flinke struik in haar achtertuin staan, daar heb ik nu takjes en blaadjes van ingevroren.

PS op de website van AH staan 14 recepten voor polenta. Klik daarvoor hier. Daar vind je ook een instructievideo.In de AH recepten is de kooktijd 5 minuten. Op de verpakking staat 40 minuten. In Italiaanse recepten staat soms wel 1 uur kooktijd. Dat is nogal een verschil! Mijn ervaring is dat te kort koken nogal een korrelig resultaat geeft, dat vind ik geen prettig mondgevoel. Ik heb de polenta liever wat zachter.

12 opmerkingen:

  1. Polenta, lang geleden dat ik dat op heb. Past goed in een low budget menu. Ik ga dat binnenkort weer eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en hoe smaakte het? Is het een aanrader of een one-time experience?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annedej & Huislijk genoegen: Het is erg lekker! Ik heb een stukje toegevoegd met mijn waardering.

      Verwijderen
  3. Klinkt best goed eerlijk gezegd. Wat vond je zelf van het gerecht? Is het een herhaalrecept?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet je dat ik nog nooit een polenta heb gehad? Interessant recept!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Hihi, helemaal vergeten op te schrijven dat je de kaas op het laatst toevoegt!

      Verwijderen
  6. Dat recept ga ik deze week maken. Ik heb ook nog polenta staan. Het lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze komt op het goede moment. We zijn van plan om wat meer budget recepten te gaan maken. Ik heb het nog nooit gegeten, ken het helemaal niet, maar ga het zeker proberen!!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een inspirerend recept en restaurantwaardig, zeker met de gestoofde venkel, gesmolten brie en uiensaus, mmm! Heb er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons bij de l.idl is de polenta afgeprijsd voor €0.29, ik heb er al wel 10 keer voor gestaan met de gedachte zal ik het kopen, maar wat moet ik er dan van maken...... Nu weet ik het, dus morgen naar de l.idl ;-)

    Groetjes, Rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel goedkoop! Ik zou het zeker kopen als ik jou was!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.