zaterdag 4 februari 2017

Betalen met echt geld of met plastic geld?

Volgens onderzoek van De Nederlandsche Bank wil 71% van de Nederlanders graag de mogelijkheid houden om met contant geld te betalen (klik hier voor het bericht op Nu.nl).
Hoewel in vergelijking met de andere landen in de eurozone in Nederland het vaakst elektronisch betaald wordt, willen de meeste landgenoten het contante geld nog niet kwijt.
Verwacht wordt dat in 2018 nog maar 40 procent van de betalingen in winkels contant gaat.

Overigens ben ik zelf de laatste tijd heel wisselvallig in het dan weer een periode bijna alles contant betalen en dan weer alles pinnen.
Vroeger haalde ik contant geld en deed mijn uitgaven daarmee. Daarna heb ik verschillende periodes gehad dat ik meestentijds contactloos betaalde of pinde. Nu weer heb ik echt geld in mijn portemonnee en betaal ik nauwelijks met pin.
Ik zou de muntjes en briefjes ook niet kwijt willen, maar waarom? Misschien omdat plastic geld zo weinig tastbaar is, je hebt pas iets tastbaars als je iets gekocht hebt.

Omdat ik alle uitgaven op de dag van aankoop opschrijf in mijn excelsheet, maakt het voor mijn overzicht helemaal niets uit. Ik zie direct hoeveel ik in de lopende week uitgegeven heb aan eten en drinken en ook mijn maanduitgaven heb ik voorzien van een automatische berekening.

Daarnaast ben ik altijd bang voor een langdurige storing door een hack of zo, waardoor het elektronische verkeer zodanig verstoord is, dat je helemaal niets kunt kopen. Dan is het handig om wat geld achter de hand te hebben, zodat ik toch kan kopen wat ik nodig heb. Ik denk namelijk dat alle digitale geld door kwaadwillenden zeker te verstoren is, in ieder geval de betalingen. Ook daarom heb ik graag wat contant geld achter de hand.

Ben jij ook één van die 71% die de muntjes en briefjes (nog?) niet kwijt wil?

26 opmerkingen:

  1. Hoewel ik alles met de pin betaal zou ik het contante geld niet kwijt willen. Als extra optie en zeker op het moment dat het betalingsverkeer er uit ligt is dat fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door het verdwijnen van contant geld zou de macht van de banken en politiek nog veel groter worden. Als nu negatieve rente over spaargeld ingevoerd zou worden, kan iedereen zijn geld van de bank af halen. Als het contante geld weg is, heb je geen andere mogelijkheid dan deze negatieve rente aan de bank te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helemaal met jullie eens
      Femke

      Verwijderen
    2. Ik sluit me aan bij Anoniem. En daarbij vind ik dat we als burgers veel vrijheid en privacy inleveren als er geen contant geld meer is.
      Ik gebruik voornamelijk contant geld. Elke week stop ik een vast bedrag voor boodschappengeld in mijn portemonnee. Zo houd ik makkelijker overzicht. En ik vind het gewoon leuk, die briefjes en muntgeld :-)
      Grotere aanschaffen pin ik meestal wel.

      Verwijderen
    3. Precies. Je kunt er zeker van zijn dat vrij snel nadat contant geld is afgeschaft je zomaar 100 of 200 euro per maand aan kosten voor je kiezen krijgt om je bankrekening aan te houden.

      Verwijderen
  3. Ik wil het contante geld inderdaad ook nog niet kwijt. Al was het maar omdat niet alle geldtransacties geregistreerd hoeven te worden. Je kunt dan geen fruit of eieren meer kopen langs de weg, geen gift meer doen aan een collectant zonder dat je er eeuwig spam over krijgt enzovoorts. En wat doen we met het heitje voor een karweitje?

    Daarbij: bij de bewustwording van geld bij kinderen is het denk ik handig als ze het kunnen zien en voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik betaal zo goed als alle aankopen met mijn bankkaart maar toch zou ik niet graag hebben dat het 'papieren' geld verdwijnt. Als er problemen zijn met de elektronische betalingen, kun je totaal niets meer kopen, niet tanken,.....Papieren geld is makkelijk verhandelbaar, kan je makkelijk aan iemand geven zonder dat het sporen nalaat.
    Ik doe vaak boodschappen voor onze bejaarde buurvrouw en voor een bejaarde tante. Beiden geven met contant geld mee als ik boodschappen voor hen doe. Indien papieren geld verdwijnt, zullen ze verplicht zijn om hun bankkaart mee te geven. 't Is niet dat ik daar misbruik van zou maken maar ikzelf zou mijn bankkaart toch ook niet graag aan iemand meegeven. Anderszijds zou ik niet graag op stap gaan met de bankkaart van een ander.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik pin bijna alles. Alle pintransacties staan op je dagafschrift wat ik electronisch inlees in mijn administratie. Het overgrote deel wordt automatisch verwerkt en ik heb dus altijd snel inzicht waar mijn geld naar toe verdwijnt. In 2016 heb ik 480 euro opgenomen bij de geldautomaat voor echt kleine uitgaven. Dit is ongeveer 7-8% van alle uitgaven waar ik de keuze had tussen cash of pinnen, dus voor appie, kleding, terrasjes, dingetjes voor in huis, tijdschriften enzovoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, ik wil het contante geld niet kwijt. Ik neem mijn huishoudgeld cash op en heb daardoor iets meer overzicht. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons ( Roemenie) is het lang niet altijd mogelijk om met pin te betalen net als in nederland bv op de markt. Dus graag dat het contante geld blijft want voor een bedrag van bv 1 euro pinnen nou ik dacht het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op crisis punt nl staat bij het advies voor een noodpakket, dat je ook contant geld moet hebben. Geen verkeerd advies, door onze overheid nota bene.
    Ik doe alles met contant, vooral om de vrijheid te hebben eens wat bij een drankhandel of marktplaats iets te kunnen kopen zonder er naderhand op afgerekend te worden (want tja, bij uitkering moet je wanneer ze willen of wanneer je een aanvraag kwijtschelding belasting doet, drie maanden bankafschriften overleggen en alles wordt ondereen loep gelegd)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is heel belangrijk om contant geld te houden.
    Ook als statement tegen de NWO die men nu versneld probeert door te voeren.
    Want dat is momenteel het doel van de politiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sluit me aan bij de argumenten over het betalen van de negatieve rente en de controledwang (die uiteindelijk vanuit de politiek komt).
    Zo ver had ik nog niet gedacht, maar zo is het wel.Ik hecth ook aan mijn privacy.
    Ook het boodschappen doen voor anderen (ouderen bijvoorbeeld): ik wil liever niet hun pincode weten en neem dan graag contant geld mee.
    Ik pin vrijwel alles omdat ik dan alles bij de hand heb via internet op mijn rekening. Ik internetbankier al geruime tijd via mijn laptop en na een periode van twijfel sinds kort ook via mijn mobiel.
    Vanuit mijn mobiel doe ik geen betalingen, maar kan ik heel snel mijn saldo en de te verwachte overschrijvingen bekijken.Heel efficient!
    Ik heb ook altijd wat contant geld bij me (niet meer dan 20 euro), voor kleine tussendoortjes of noodgevallen.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik betaal alles met plastic en zou contant geld niet missen.

    Alleen voor de opvoeding vind ik contant geld fijn, omdat het tastbaarder is en gemakkelijker te begrijpen voor een vijfjarige dan plastic geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik snap best waarom contant geld soms handig is, maar ik moet altijd uitkijken dat dat ene verweesde briefje in mijn portemonne niet langzaamaan vergaat. Het kan er bij mij maanden in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het contante geld moet blijven als back-up wanneer (en niet als) de systemen plat gaan. Ik wil mijn boodschappen anoniem kunnen blijven doen. En inderdaad de rente zou negatief worden als er geen alternatief is en over privacy maar niet te spreken. Dus blijf alsjeblieft zoveel mogelijk cash gebruiken!

    Afgelopen week schreef Gerhard Hormann op http://hypotheekvrij.blogspot.nl/ de volgende alinea

    " Dat zal niet voor iedereen zo werken, maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik in De kanarie in de kolenmijn las dat financieel geograaf Ewald Engelen zijn huidige, vegetarische levensstijl beschouwt als een vuist tegen de voedingsindustrie en bij wijze van spreken bij elke hap even "fuck Unilever" denkt."

    Precies hoe ik erover denk als ik eet en ook als ik cash betaal!

    misty

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb altijd geld bij me. Ook wel een betaalpas maar bedragen onder de 25 euro betaal ik bijna altijd cash. Voor collectes, de straatkrant, eieren en groentes langs de weg, een krantje, een brood, Vietnamese loempia op zaterdag bij de lieve mevrouw op de parkeerplaats in het dorp. Ik ❤️ van contanten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wil muntgeld en briefgeld nog niet kwijt hoor. Soms ga ik maanden lang met contant geld betalen en zo opeens over op bankpas. Dit gaat met vlaagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vandaag een keer of vijf geprobeerd om een reactie te posten. Lukt niet...
    Ben benieuwd of het nu wel lukt, voordat ik alles wéér typ.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lijkt te lukken.....
    Ik haal wekelijks mijn budget aan contanten in huis. Doe daar alles van en heb zo goed overzicht.
    Van de week wilde in bij action betalen met een briefje van 50 euro. Daar hadden ze niet van terug. Of ik niet wilde pinnen. Nee, ik wilde niet pinnen. Had voor bijna 10 euro aan boodschappen en dat wisselgeld lijkt me toch echt wel in de kassa te zitten. Ze wilde ook niet in een andere kassa kijken. Heb alles maar laten staan. Contant geld is gewoon een wettig betaalmiddel. Tegenwoordig hebben steeds meer winkels een 'alleen pinnen' kassa. Lijkt erop dat ze graag het contant gaan weren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas heb ik geen idee waarom je eerder pogingen mislukten. Ik heb niets aan de instellingen veranderd en was de hele avond niet op internet.

      Ik heb het nog niet meegemaakt dat je niet met contant geld kon betalen. Er zijn bij AH en de Action wel kassa's waar je alleen kunt pinnen, maar je heb hier ook de keuze uit gewone kassa's en over het algemeen wordt er méér gebruik gemaakt van de kassa's waar je ook contant kunt betalen.

      Verwijderen
  18. Ik betaal ook bijna alles met pasjes. Maar toch wil ik het contant geld niet kwijt. Al is het maar om mijn kinderen elke week zakgeld te kunnen geven en te leren omgaan met geld. Op=op : hoe wil je dat met een pas aanleren? Nu kunnen ze tellen hoeveel geld ze hebben en kijken of ze genoeg hebben en hoeveel ze nog moeten sparen om iets te kunnen kopen. Als contant geld er niet meer is, lijkt me dat heel lastig. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik heb altijd contant geld in huis, maar ik gebruik het zelden of nooit. Het gemakkelijkste vind ik contactloos betalen met mijn pinpas. Je pincode hoef je niet te gebruiken, dus kan ook niet afgekeken worden.
    Verder ben ik ook bang om vals geld te ontvangen, een collega heeft dat meegemaakt. Vooral met de briefjes van 20 en 50 heb je kans dat deze vals zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bij mij in de buurt (in België) hangt er in kleine winkels vaak een briefje: onder de 15euro geen bancontact of er wordt een kost van 15 cent aangerekend... Laat mij dan maar het cash geld behouden, anders wordt dit bij iedere aankoop doorgerekend aan de klant...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.