zaterdag 5 november 2016

Ontbijten bij het woonwarenhuis

Gisteren heb ik nogmaals met mijn jongste, inmiddels hoogzwangere, dochter buitenshuis ontbeten.
Deze keer bij de Ikea. Daar kun je voor 1 euro per persoon ontbijten.
Daarvoor krijg je: een mokje koffie of thee, een croissant, een hard broodje, een gekookt ei, zoet beleg en hartig beleg en margarine. Er was enorm veel animo voor, het restaurant was vrijwel helemaal vol. En dat op een herfstige, enigszins regenachtige vrijdagmorgen!
Verbazend om te zien hoeveel mensen er op af komen!

Dochter en ik discussieerden over het feit of dat ontbijt uit kon voor de Ikea en we kwamen tot de volgende argumenten waarom het zeker uit kan om zo'n ontbijt voor een euro aan te bieden:
- Je verdeelt je klanten meer gelijkmatig over de dag, zodat de winkel optimaal gevuld is met klanten. Het personeel heeft daardoor ook op ochtend direct al veel te doen, dus is er geen verspilling van werkuren, er wordt direct al een flinke omzet gedraaid. Zonder ontbijt was het waarschijnlijk zeer rustig, misschien wel uitgestorven, op de vroege ochtend en nu gaan al die mensen vanuit het drukke restaurant de winkel in en dan kopen ze wat en misschien nog wel veel meer dan een beetje.
- Als je de klanten eenmaal binnen hebt, dan kopen ze ook wel wat. Ik ben nog nooit in deze winkel geweest zonder wat te kopen.
- De winkel legt met het goedkope ontbijt de nadruk op het goedkope imago: hier moet je zijn als je goedkoop uit wilt zijn.

Op dat 1-euro ontbijtje leggen ze geld toe, dat moet wel, maar dat weegt ruimschoots op tegen de verdiensten die ze draaien door alle klanten die ze binnenhalen met hun ontbijtaanbod.

5 opmerkingen:

  1. Er zijn ouderen die hier elke dag naar toe gaan. Goed voor sociale contacten e.d.
    Toen deze winkel in Sliedrecht sloot hebben ze Een tijd een bus laten rijden naar het filiaal in Barendrecht.





    BeantwoordenVerwijderen
  2. ze maken er nog winst op ! weet ik van een persoon die bij i.kea heeft gewerkt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ontbijtje kost Ik** iets meer dan 30 eurocent. Er stond een keer een artikel in de krant (Volkskrant?) over goedkope ontbijtje bij Ik**, **tratuin, HEM* en benzinepompen. Iemand van Ik** vertelde toen dat bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Ik heb begrepen dat velen dat doen zodat het niet door Google wordt geindexeerd als zoekresultaat.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.