donderdag 10 november 2016

Koud!

Brr, wat is het de laatste dagen koud!!
Mijn strategieën gericht op lage stookkosten werken niet meer zo goed.
Ik krijg het sneller koud, zou het de leeftijd zijn?
Jarenlang verwarmde ik mijn huis niet als ik binnen 45 minuten (of soms ook véél langer) weer vertrokken was. De thermostaat bleef op 15 graden en dat was genoeg.
Nu vind ik het te koud 's ochtends, dus staat de thermostaat 's nachts een graadje hoger. En gisterochtend zat er tussen mijn opstaan en vertrek naar het zwembad ruim 2 uren. Vroeger was het geen probleem om een tijdlang in 15 graden te zitten. Nu vind ik het met 16 graden nog steeds te koud en zet de thermostaat op 17 graden, zodat de woonkamer wat opwarmt. Heel warm hoeft het niet te zijn. Het banen zwemmen en fietsen van en naar het zwembad kost al snel 2 uren. Dus dan zet ik tijdelijk de thermostaat weer op 16 graden.
Nog steeds niet ijskoud, maar redelijk aangenaam om in te vertoeven.
Overdag wil ik het nu in de woonkamer minstens 19 graden, anders is het me echt te koud, terwijl vroeger 18 graden ook volstond. 
Verder doe ik nog steeds net als anders: lekker warme kleding aan, een dekentje over de knieën, warme sokken en sloffen die mijn voeten lekker warm houden.
Leeftijdgenoten herkennen jullie dat?

24 opmerkingen:

  1. Mijn oma die nog een gashaard had in de huiskamer (en verder nergens, alleen een blowertje voor bij extreme koude beneden, stookte nauwelijks. Altijd een vest of een extra trui aan als je bij haar was. Tot ze rond de 65 werd toen ging de kachel hoger en wat later kwam er een kachel in de keuken bij. De laatste jaren was het bloedheet bij haar (23 graden) en dan nog had ze het koud.
    Nic.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, binnen een maand ben ik 64 jaar. Past wel in het plaatje dus.

      Verwijderen
  2. Mijn moeder had vroeger altijd veel te warm maar sinds enkele jaren staat haar thermostaat op 23/24°. Bij die temperaturen loopt ze nog met een extra trui aan en een paar sokken zelfs als ze een rok draagt. Ook mijn schoonmoeder vindt 23/24° een behaaglijke temperatuur. Als wij daar op bezoek gaan, word ik bijna ongemakkelijk van de warmte en de gesloten lucht want bij beide dames wordt er amper verlucht omdat er teveel warmte verloren zou gaan. Mijn moeder is 81 en mijn schoonmoeder 88 jaar.
    Ik werk niet meer dus ben vrij veel thuis. Onze thermostaat staat op 15° en als ik koud heb, zet ik hem op 17°. Als ik met het huishouden bezig ben, is 17° meer dan warm genoeg voor mij. Zit ik stil en krijg ik het een beetje te fris dan leg ik gewoon een fleece dekentje over mijn benen. De dagen dat er niemand thuis is (familiebezoek, hulp aan derden) blijft de thermostaat gewoon op 15° staan. Als we thuiskomen, vind ik het vaak niet meer de moeite om de thermostaat te verhogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaaaaa! Ik herken het helemaal.
    De kachel gaat bij ons 's nachts op 7 graden en de luchtkokers allemaal open. Als ik beneden kom is het nu 17 graden en dat vond ik altijd prima. Nu voel ik me heel onaangenaam bij deze temperatuur. Ik draai hem naar 18 en als het behaagelijk is gaat ie weer lager. Eenmaal warm aangekleed en aan het werk heb ik geen last van de kou. Maar als ik ga zitten in de loop van de dag moet hij naar 19 graden.
    Ook ik ben van de hemdjes, sokken, pantoffels en een dekentje.
    Om acht uur 's avonds gaat hij weer laag omdat het dan met een dekentje prima te doen blijft. Wij gaan vrij vroeg slapen ivm werktijden man,
    Ik word vlgnd jaar 60.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, twee jaar terug ging ik vaker weg overdags en had ik het daar lekker warm. Kennelijk ben ik nu, mede dankzij de studie overdags meer thuis. Ik heb nog heel veel zonne-energie over en ik verwarm mijn huis er mee. De econoheats. Ik ben blij met de geïsoleerde vloer. In de avond verwarm ik fors, tot 21 graden. Hij gaat aan, vlak voordat ik denk dat de gast binnenkomt, hij gaat om. 22:00 uit. Dat is mijn bedtijd. Een goede tijd om af te taaien. Ik sta om 7 uur op.

    Vanmorgen niet aangezet. De temperatuur is 19 graden. Ik ga nu naar basic fit. Vanmorgen poetsen aan de boot hoop ik. De verwachtingen waren een zonnetje en droog en 7 graden. Nog even praten in de kantine. Helemaal goed.
    Vanmiddag moet het weer warm zijn, ik krijg bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Krijg je geen koude handen? Als de verwarming bij ons om 17 graden staat, kan ik mijn lichaam wel lekker onder een dekentje stoppen, maar mijn handen worden zo koud, kan niks meer doen. En om nou met handschoenen aan in de woonkamer te zitten, dat is wel erg triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan ook met de schildklier te maken hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als het goed is zit er bij jouw nieuwe ketel een thermostaat die je kunt programmeren, dan hoef je de temperatuur niet 's nachts al hoger te zetten.
    Leeftijd speelt mee bij kou maar ook medicijngebruik zoals bijv. bloedverdunners.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken het. En wil niet rillen en kou lijden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet. Zuinig zijn is leuk, maar te zuinig is niet mijn ding. Als extra kleding niet helpt, dan stook ik meer.

      Verwijderen
  9. Je metabolisme veranderd naarmate je ouder wordt. Suikerziekte speelt ook een rol in het warm houden van je lijf.
    Ik heb zelf een los Qlima petroleumkacheltje om de huiskamer smorgens even warm te stoken(dan stook ik niet het hele huis dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Zuinigaan,

    Je hebt sinds kort een nieuwe verwarmingsketel. Is de afstelling van de thermostaat etc. precies hetzelfde als bij de oude ketel of wijkt deze af. Het kan zo zijn dat je deze ketel net iets anders af moet stellen als de oude om in de ruimtes dezelfde temperatuur te hebben.

    groet een lezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben blij met je blogje, eindelijk een tegengeluid het op een zekere leeftijd erg onconfortabel wordt om in de kou te zitten. Je verstijft sneller en vooral bij het opstarten heb ik echt wat warmte nodig om op gang te komen. Dekentjes, fleecevestjes en extra sokken zijn echt niet altijd de oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben 68 en sinds een paar jaar staat bij mij de thermostaat als ik stil zit op 20 en als ik in huis bezig ben op 19. Bij een lagere temperatuur verstijf ik en zit ik met ijskoude handen en neus. Daar zijn pantoffels, fleecedekens enz. echt geen oplossing voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zou heel goed kunnen dat het aan de leeftijd ligt. Maar zelf pas 34 geworden en heb het ook al járen heel snel koud. Vooral handen en voeten. Denk zelf dat het aan m'n lage bloeddruk ligt. 'Ochtends kan ik een koud huis prima verdragen, maar na een uur of 11 echt niet meer. Metabolisme? 19,5 a 20 graden vind ik het meest aangenaam. Meer hoeft niet, is ook een kwestie van gewenning.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik dacht altijd dat je kouwelijker werd naarmate je ouder word, maar bij mij is het precies andersom.
    met de verwarming aan vind ik het al gauw benauwd worden, dus ik kies voor warmere kleding en de verwarming staat op 17 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja daar zijn manlief en ik inmiddels ook achter
    64 en 61 zijn wij en we hebben de verwarming overdag tot half vijf
    op 19 graden en daarna op 20 graden tot tien uur
    Anders hebben we last van de botten en ook een koude neus.
    Hoort dus vast wel bij de leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vrioeger (ongeveer tot mijn 50ste) had ik het altijd koud. Waarschijnlijk ivM mijn lage bloeddruk. Tijdens de overgang werd mijn bloeddruk wat hoger en dat is zo gebleven (ik ben nu ruim 66) Sindsdien heb ik het bijna nooit meer koud. Wij hebben overdag de thermostaat op 19 graden staan want mijn partner is nogal kouwelijk aangelegd. Tegen 18.00 uur gaat de thermostaat op 20 en om 21.30 uur terug naar 15 graden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. n.a.v. alle reacties: mijn schildklierwaarden zijn volgens de huisarts keurig binnen de normen.

    Ik heb met de bloeddrukmedicatie wel een tamelijk lage bloeddruk.

    En natuurlijk heb ik diabetes en ook met de diabetes zit ik qua HbA1c op 44, dat is ook aan de lage kant. De streefwaarde voor mij is lager dan 53.

    Die lagere bloeddruk en een vrij laag HbA1c heb ik al jaren, misschien dat de wijziging van medicatie voor de schildklier wel een rol speelt.

    Voorlopig wijt ik mijn behoefte aan meer warmte gewoon aan mijn leeftijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn ouders klaagden vroeger altijd steen en been dat het zo heet was bij mijn opa en oma ("vies warm" noemden ze dat). En nu... nu zeuren ze dat het zo koud is bij ons, en klagen wij dat het zo vies warm is bij hen thuis :-) Leeftijd speelt zeker een rol.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Niet alleen de leeftijd maar ook medicijnen spelen hierbij een rol, vooral bij hartkwalen. Immers als je hard lekker hard pompt (in een gezond lijf) heb je het ook lekker warm, het bloed stroomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Eén puntje nog: je hebt een nieuwe CV-ketel, kan ik me herinneren. Kan het zijn dat de werkelijke temperatuur in je huis hierdoor lager is, dan wat hij zegt? Als ik bij mij thuis de thermostaat op 23 graden zet, dan warmt 'ie het huis op tot 21 graden (gemeten met een losse thermometer).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat de thermometer op de thermostaat een andere temperatuur aangeeft. Het scheelt 0,75 graad met de thermometer/hygrometer.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.