zaterdag 29 oktober 2016

Mijn fiets stallen zonder iets te breken

Op mijn werk was altijd een overdekte fietsenstalling op de begane grond en een fietsenkelder, maar in die kelder kwam ik nooit. Doordat er op het terrein van de fietsenstalling nieuwbouw gekomen is, waren de fietsenrekken verplaatst naar een andere kant van het gebouw, nog steeds op de begane grond. Prima, ik houd van de begane grond.
Maar nu is de fietsenkelder uitgebreid en klaar voor gebruik en moet ik vanaf volgende week mijn fiets in de kelder neerzetten. Ik sta enigszins wankel op mijn benen en ben niet heel stabiel. Al in 1993, dus al 23 jaar geleden, bleek dat zowel mijn kniepeesreflexen als mijn hielreflexen afwezig zijn. Dat betekent dat ik bij een misstap(je) niet meer automatisch corrigeer, de balans is weg. Trappen lopen doe ik altijd door mij bij voorkeur met beide handen, of tenminste met 1 hand, aan de leuning beet te houden. Ik ben veel te bang dat ik val. Dat zou zeker niet de eerste keer zijn, ik ben in mijn leven al vele malen van de trap gevallen en die ervaring maakt mij niet zekerder, integendeel, het maakt mij bang.

En dan nu die trap van de fietsenkelder!
Daar is helemaal geen leuning en ik moet dan ook nog op die flink steile trap mijn fiets in bedwang houden! Ook als ik de trap op moet, zijn er geen trapleuningen en zit ik met die zware fiets die omhoog geduwd moet worden!
Hoe doe ik dat? Eigenlijk ben ik er een beetje panisch van. Ik zie er als een berg tegenop om mijn fiets in de kelder te brengen. Trappen zonder leuningen vind ik doodeng en nu moet ik mijn fiets ook nog mee omlaag/omhoog brengen!
Ik ga mijn probleem op mijn werk ter sprake brengen, want het lijkt me voor mij onveilig om mijn fiets in de fietsenkelder te zetten. Gisteren was ik bij de huisarts voor astma- en diabetescontrole, ik heb mijn problemen met de trap met mijn huisarts besproken, ze is op de hoogte en steunt mij!

12 opmerkingen:

  1. Alles moet op werkplekken aan de ARBO voldoen maar de trap naar de fietsenkelder blijkbaar niet. Goed dat je dit aankaart. Op zich simpel op te vangen door een ander plekje of iemand die je fiets wegzet/ophaalt.

    Overigens hebben ook jongelui een probleem met die steile fietstrappen met fietsgoot, ik zag vorige week bij het station nog een jong mens met fiets en al van zo'n trap afglijden en hard op de grond terecht komen.Zelf lukt het mij niet om de fiets in de stationsstalling te krijgen vanwege de fietsgoot waar de fiets door moet, en een draaihek waar ik dan tegelijkertijd door moet...ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb nu een kennis in de buurt van het station waar ik mijn fiets kan stallen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat belachelijk zeg. Alles wordt gekeurd, maar zo'n kelder niet. Ze kunnen waarschijnlijk best een paar rekken verplaatsen, zodat iedereen VEILIG zijn fiets kan stallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De winter komt er aan. De meeste bedrijven hebben een parkeergarage waar je een abonnement op kunt nemen. Is dit niks voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, fietsen is veel gezonder dan autorijden en ook milieuvriendelijker. Ik fiets in 25 minuten naar mijn werk. Door te blijven fietsen krijg ik automatisch 50 minuten lichaamsbeweging per dag.
      Ik vind het de omgekeerde wereld als ik door stallingsproblemen niet meer zou kunnen fietsen, dus ik zet in op blijven fietsen.

      Verwijderen
    2. Is waar 2 x 25 minuten is een leuke workout. Maar ik las over sneeuw en gladheid, omleidingen, gedoe. Dus een voordelig abo is een optie.

      Verwijderen
    3. Om van 1 van de dichtstbijzijnde parkeergarages naar mijn werk te komen, moet ik over straten en trottoirs lopen die nooit sneeuw- en ijsvrij zijn. Die zijn erg glad!
      Als er parkeermogelijkheid direct bij mijn werk was, dan was dat zeker een optie, maar die is er niet.

      Verwijderen
  4. Bespreek het ook met de bedrijfsarts, die kan bij je werkgever aangeven dat jij een ontheffing moet hebben voor de fietsparkeergarage.

    En trapleuningen moet je altijd vasthouden, ze zitten daar ivm de veiligheid. Er zijn bij ons bedrijf diverse campagnes geweest om iedereen altijd de trapleuning te laten vasthouden. Inmiddels is veiligheid ook een onderdeel van je beoordeling. Dus als er te vaak gemeld wordt dat je de veiligheidsregels niet na leeft heeft dat een behoorlijke invloed.
    Je ziet dan ook dat het aantal ongevallen op de trappen (grootste oorzaak van verzuim na ongeval in kantoren) met 90% is terug gelopen.
    Als je 2 handen vol hebt neem je de lift.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel vervelend. Is er een lift naar de fietsenkelder? Zou jij dispensatie kunnen krijgen om op de begane grond met je fiets aan de hand de lift te nemen naar de fietsenkelder toe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het navragen, er was in het verleden geen lift naar de fietsenkelder, misschien is die er nu wel!

      Verwijderen
  6. De enkele keren dat ik van zo'n goot gebruik maakte had ik beide handen aan de fiets nodig om hem omhoog te duwen. Misschien gaan ze daar vanuit?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop,dat je een veilige plek vindt voor je fiets. Hulp vragen via bedrijfsarts?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed punt, er zou een lift moeten zijn. Ik hoop dat dit geregeld is en jij er gebruik van kan maken Zuinigaan! Want fietsen naar je werk is heerlijk, gezond én goed voor het milieu.
    Het is zonde om een hele winter niet te fietsen terwijl de weersomstandigheden vaak maar een paar dagen echt heel slecht zijn. Net als regen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.