maandag 17 oktober 2016

Herfstige bloemkoolsoep

Ik had al een tijd een halve bloemkool in de koelkast (gekocht op 2 oktober, de hele bloemkool dan, hè) liggen en die moest zo langzamerhand eens op!
Ik houd erg van soep. Geen soep uit een pakje of uit een blik. Het eten van dergelijke soepen was  in de afgelopen jaren iedere keer zo'n enorme tegenvaller, dat ik daar echt niet meer aan begin. Ik verzin zelf wel wat. Zo ook afgelopen zaterdag, toen maakte ik een maaltijdsoep.

Nodig voor 2 personen:
+ 500 gram bloemkool, in kleine stukjes
2 flinke uien, gesnipperd
een stukje gerookt spek (+ 100 gram), in dobbelsteentjes (kan ook zonder)
1/2 of hele rode peper (als je van pittig houdt), fijngesneden
1/2 rode paprika in blokjes
100 gram gedroogde of verse pasta (niet te groot, macaroni of zo)
2 bouillonblokjes, naar keuze
2 grote bladeren groene kool, in kleine stukjes

blikje (grote) witte bonen
1,5 liter kokend water (waterkoker)
beetje (olijf)olie om in te bakken
zout en peper

Bak de rode peper, het spek, de paprika en de uien gaar en haal uit de pan. Zet apart op een bord.
Doe het water in de pan en voeg de bloemkool en de pasta toe. Breng aan de kook en voeg de stukjes groene kool toe. Kook ca 10 minuten.
NB als je een kort kokende pasta gebruikt, voeg die dan later toe, zodat deze pasta niet veel te lang kookt.
Voeg de witte bonen en de rode peper, het spek, ui en paprika toe en warm nog even goed door.
Eventueel naar smaak nog zout en peper toevoegen.

Door de groene kool, de rode peper en de rode paprika is het een kleurrijke soep, het oog wil tenslotte ook wat. Ook geven de groene kool en zeker ook de rode peper meer smaak aan de soep, bloemkool vind ik op zich nogal smaakloos.

Waarom ik het een herfstige soep vind? De uien, de bonen en het spek maken het voor mij een najaarssoepje.

2 opmerkingen:

  1. Hmmm dat klinkt heel lekker. Alleen die bonen weet ik niet zeker of het lekker smaakt, maar ik ga het zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Resten gekookte bloemkool gaan altijd in de vriezer en andere groentes ook. Als ik genoeg heb gaat alles met boullion blokje verwarmd en gepureerd. Andere restjes erbij en ik heb weer een heerlijk soepje, altijd anders. Echte recepten gebruik ik vrijwel nooit.
    Als je een maaltijdsoep wil maken zijn boven inderdaad een fijne vulling.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.