donderdag 28 juli 2016

Een spaardeposito?

Afgelopen maandag schreef ik over sparen en de lage rente. Het lijkt er op dat de rente voorlopig alleen maar daalt en dat mijn spaargeld dus nauwelijks groeit.
Zou het dan misschien toch verstandig zijn om een spaardeposito te openen, ook al is de rente ook daar tamelijk laag?
Ik verlang terug naar de jaren dat er meer dan 5% en al weer bijna 40 jaar geleden ruim 8% rente te halen viel uit een spaardeposito!

Maar ja, de toekomst valt niet te voorspellen. Het zou naar mijn idee een wonder zijn als de spaarrente over 2 jaar al weer boven de 1,5% zit.

Aldus redenerend heb ik besloten tot een spaardeposito voor 2 jaar. Ik zet 10.000 euro vast. De extra rente die mij dat in die 2 jaar oplevert is 70 euro. Als tenminste de spaarrente niet nog lager wordt, want dan is mijn "winst" groter.
Mocht de spaarrente inmiddels hoger zijn, dan is het bedrag van de extra rente kleiner, dat mag duidelijk zijn.
Dat risico dat neem ik.

16 opmerkingen:

  1. Deze afweging heb ik ook gemaakt en vooralsnog besloten het niet te doen met de gedachte dat de rente misschien weer gaat stijgen. Ik heb er te weinig verstand van om daar een voorspelling over te doen. Wel hebben wij een klein bedrag voor 5 jaar vast belegd in een windmolenmaatschappij die 4.5% rente geeft en aan winstuitkering doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben besliten om voorlopig geen deposito te openen. De financiele markt is zo volatiel dat we het geld niet willen vastzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb heel lang getwijfeld, vooral omdat ik hoopte dat die spaarrente eindelijk wat omhoog zou gaan. Het enige dat ik zie gebeuren is dat de rente steeds lager wordt.

      Verwijderen
    2. Ja, het blijft een gok. Laatst liep er bij ins een deposito af waar we nog een oaar procent rente op hadden gekregen. Nu hebben we voor het eerst in jaren geen deposito's.

      Verwijderen
  3. De extra rente opbrengst is zo gering dat het niet de moeite is. Bovendien vind ik het vervelend dat je geld voor zo klein bedrag vast staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wat ga je doen als de bank negatieve rente gaat berrekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nu nog geen banken die voor particulieren een negatieve rente berekenen. Ik heb geen idee wat ik dan ga doen. Misschien nog meer spaargeld in een deposito doen? Spaardeposito's hebben een hogere rente dan de spaarrekeningen.

      Verwijderen
  5. Ik vind de rente op een spaardeposito ook bedroevend laag. Het extra rendement weegt voor mij niet op tegen de nadelen (geld niet direct beschikbaar) van een spaardeposito.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pas er wel voor op om al mijn geld in een spaardeposito te stoppen. Dan is er inderdaad het probleem van de beschikbaarheid van het geld. Ik houd minstens de helft over voor noodgevallen.

      Verwijderen
  6. Ik heb idd ook een behoorlijk bedrag in (1-jaar)deposito's, gewoon omdat we het geld niet direct nodig hebben. Voorlopig zie 'k de rente nog niet direct omhoog gaan en dan heb ik toch graag een beetje rendement ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan te bedenken dat ik begin vorig jaar nog een aantal spaardeposito's heb geopend, variërend in looptijd van 1 tot 5 jaar, van begin 2 tot bijna 2,5 procent. Goede timing :-)
    Ik snap je overweging, maar gezien het lage rendement en de zeer volotiele financiële markt - en de ontwikkelingen in de wereld - zou ik er persoonlijk nu niet zelf voor kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanwege het lage rendement heb ik momenteel geen deposito's, maar wil ik op ieder gewenst moment over mijn geld kunnen beschikken. Extra aflossen levert me financieel meer op, met dien verstande dat het geld dan wel in stenen zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb net als jij geredeneerd en hier ook wat geld voor 2 jaar vastgezet, een tijdje terug al. Ik heb het toch niet nodig, heb nog genoeg vrij staan en zo heb ik toch nog wat rendement over een klein deel van ons geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Extra aflossen levert ons meer op. Dat doen we dus ook. Verder geen deposito's, wel een (kleinere) buffer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit jaar had ik al maximaal afgelost. Extra daarboven aflossen levert een boete op.

      Verwijderen
  11. Beste Zuinigaan,

    Ik heb zelf een aantal deposito’s bij MY als een soort van verzekering te nog verdere rentedaling. Het levert dan nog wel niet zo heel veel op maar in elk geval niet minder dan afgesproken. Verder is er bij MY altijd een mogelijkheid om bij je geld te kunnen, deposito’s daar kun je open breken. Je hebt dan wel een nog lagere rente maar de kans dat je het geld de rit laat uitzitten is natuurlijk heel groot. Je kunt het gehele bedrag wegzetten in verschillende delen en in geval van nood hoef je dan maar een deel voortijdig te laten stoppen.

    Groet A.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.