donderdag 31 maart 2016

Smakelijke bonensoepen

Het is nog steeds het jaar van de peulvrucht, daarom nog maar weer eens lekkere recepten voor bonensoep!

Bonensoep (voor 2 à 3 personen)
Nodig: 
blikje bruine bonen 400 gr
blikje cannellini bonen (witte bonen) 400 gr
1 flinke prei in fijne ringen
1 groene paprika in kleine blokjes
1 rode paprika in kleine blokjes
1 flinke ui, gesnipperd
een pak gezeefde tomaten
(olijf)olie
water
naar smaak 1 of 2 bouillonblokje(s)

Bak de prei, de paprika en de ui 10 minuten in de olie. Voeg de gezeefde de bouillonblokjes, tomaten en nog een keer die hoeveelheid water toe. Laat 10 minuten koken en voeg dan de bonen toe en desgewenst sambal of harissa (vind ik zelf heel lekker!)
En klaar is je soep!


Pittige bonensoep (maaltijdsoep)
grote pot bruine bonen
1 rode paprika 
1 ui
1 prei
3 à 4 stengels bleekselderij
pak gezeefde tomaten
halve chorizoworst
rode peper (vers of gedroogd)

Snijd de groenten heel fijn en bak samen met de peper in een ruime pan. Snijd de worst in kleine stukjes en bak mee. Voeg de gezeefde tomaten en een zelfde volume aan water toe. Ik gebruik daarvoor het pak van de gezeefde tomaten. Die spoel ik om met het water, zodat er geen tomaten verloren gaan.
Kook de soep 10 minuten door en voeg de bruine bonen toe. Laat goed heet worden, maar de soep hoeft niet meer te koken.
Breng op smaak met peper en zout.
(let op! de bonen en de worst zijn al gezouten)

3 opmerkingen:

  1. Onlangs twee keer bruine bonensoep gemaakt met de laatste prei van de moestuin. Ik geloof dat ik ruim prei heb gebruikt en een pak gezeefde tomaten zonder worst natuurlijk, met laurier en geen ui. Ik had immers ruim prei.

    Zuinigaan, met gewelde bruine bonen, vijf minuten onder druk in de snelkookpan heb ik van één kilo gedroogde bonen, drie kilo gekookte.
    In zakjes in de vriezer. Klaar ben je!

    Zuiniger is beter, toch...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En blikbonen bevatten dacht ik nogal wat zout. Ik koop gedroogde bonen bij le Souk in de Folkingestraat in stad( en er is maar een stad, dat is Groningen) die bonen daar zijn zo vers dat je ze na een nacht weken ook in een kwartiertje klaar hebt in een gewone pan. Je kunt dan zelf zoveel zout toevoegen als je nodig vindt. Die winkel is echt een aanrader. Ik ga daar soms apart voor naar Groningen( trein-halfuur), alhoewel ik het toch meestal wel weer combineer met iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit ook handige recepten voor tijdens het kamperen. Dan is een blik echt wel prettig. Ook de chorizoworst, want die hoeft niet perse gekoeld bewaard.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.