woensdag 16 maart 2016

Nog meer over de week van het geld

Deze week wordt voor de zesde keer de Week van het Geld gehouden.
Het Nibud is volop actief in deze week. De directeur van het Nibud geeft een speciale masterclass voor ouders over financiële opvoeding
Op de site van het Nibud staan een heleboel leuke tips over wat je allemaal thuis kunt doen, ik citeer van deze site:
  • Tijdens de Week van het geld worden veel activiteiten georganiseerd in de klas. Als ouder kunt u natuurlijk ook aan de slag!  Kies uit het overzicht één van de tips waarmee uw kind wijzer in geldzaken maakt: Activiteiten voor ouders (weekvanhetgeld.nl)
  • Voor de jongsten: download ’10 tips om spelenderwijs te leren omgaan met geld’ (pdf). Leuk om samen met uw kind te doen!
  • Zakgeld is voor uw kind een goede manier om te oefenen voor later. Maar wanneer begint u met zakgeld? En welk bedrag past bij welke leeftijd? Lees alles over zakgeld, met de nieuwste gemiddelde bedragen!
  • Twijfelt u wel eens over de beste aanpak, als het gaat over financieel opvoeden? Grote kans dat andere ouders met dezelfde dilemma’s worstelen. Download de veelgestelde vragen over financiële opvoeding (pdf)
  • Alle inkomsten en uitgaven op een rijtje: vul samen met uw tiener de begrotingsmodule op Nibud.nl/scholieren in. En jullie zien ook meteen wat leeftijdsgenoten uitgeven en binnenkrijgen.
  • Kijk voor meer ideeën op: Financieel opvoeden: aan de slag!
Ik ben erg enthousiast! Ik had gewild dat dit aanbod er geweest was toen mijn kinderen  jonger waren. Het is heel leuk en leerzaam!
Volgens een onderzoek van het Nibud is de invloed van ouders op hoe hun kinderen  als volwassene met geld omgaan is heel groot.
Lees hier meer over dit onderzoek: ‘Financiële opvoeding & het financiële gedrag als volwassene’.

Hoe ging dat vroeger toen ik zelf een kind was? Mijn ouders waren heel zuinig en schreven letterlijk iedere uitgave op. Ze hielden een zeer gedetailleerd kasboek bij. Ik kreeg regelmatig geld, maar daar had ik niet zelf de beschikking over. Er werd op toegezien hoe ik alle geld van klusjes en voor rapporten in mijn spaarpot stopte en dat vervolgens naar de bank bracht om op mijn spaarbankboekje te laten bijschrijven. Er was geen denken aan dat ik zelf als kind geld uit gaf. Pas  vanaf een jaar of 15 mocht ik zo nu en dan een LP kopen van mijn eigen geld, maar dat was maar zeer mondjesmaat. Waarom kon ik als volwassene toch goed met geld omgaan?
Dat was waarschijnlijk vooral door het voorbeeld van mijn ouders die nóóit geld over de balk gooiden en zeer verstandig met geld wisten om te gaan. Ze hebben hun gedrag voorgeleefd, in mijn ogen zag de wereld er zo uit: je gaf alleen geld uit aan nuttige dingen die echt waarde hadden.

1 opmerking:

  1. Waarom doen kinderen geen klusjes meer?

    Het verraste me. Ik begreep het niet. Topic voor je blog van morgen?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.