woensdag 30 maart 2016

Inkomsten stembureau en de opgave bij de belastingdienst

Inmiddels ben ik weer benoemd tot stembureaulid voor het referendum op 6 april.
Daarnaast heb ik een brief ontvangen van de Gemeente Groningen over de inkomsten van vorig jaar. Ze hebben mijn inkomsten à 180 euro voor een middag cursus en 17 uren werken op de dag van de verkiezingen in 2015 opgegeven bij de belastingdienst. Dat was vorig jaar tijdens de cursus ook al aangekondigd en in 2014 ook al.
Dus, mocht ik deze bijverdiensten nog niet in de aangifte vermeld hebben, dan informeert de gemeente mij bij deze nog even dat de gegevens bij de belastingdienst bekend zijn.
Tja en dan gaat er nogal wat van de bijverdiensten af! 5,5% ZWV en 42% belasting, dat is in totaal 47,5%. Er blijft nog 94,5 euro over en daarvoor ben ik om 6 uur 's ochtends opgestaan en ben ik samen met de cursus ongeveer 20 uren beschikbaar geweest voor verkiezingen. Dat is €4,73 per uur voor een taak waar ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat mee in touw ben.
Ja, ik weet het, het is een soort vrijwilligerswerk met een onkostenvergoeding, maar misschien bedenk ik na de 2e kamer verkiezingen van volgend jaar wel dat het genoeg is geweest.

Nog over die belastingaangifte: ik had de bijverdiensten net als de verdiensten in 2014 keurig opgegeven. Als ambtenaren aankondigen dat ze alle uitbetalingen melden aan de belastingdienst, dan koester ik geen enkele illusie dat ze dat ook wel eens niet zouden kunnen doen.
Wel jammer overigens, want er zijn jaren geweest dat ik niet eens doorhad dat je die bijverdiensten zou moeten opgeven. Het was immers een onkostenvergoeding en niet echt loon? Het werd tijdens de instructiecursus ook niet vermeld, dus blijkbaar was aangifte bij de belastingdienst ook niet nodig. Toen stelden de inkomsten van de zittingsdag nog echt wat voor, nu zijn deze inkomsten bijna gehalveerd.
Is dat erg?
Nee, dat niet, maar ik denk dat ik vanaf 2017 het stokje maar doorgeef aan andere liefhebbers.

17 opmerkingen:

  1. Maar ligt het probleem dan ook niet bij een slechte planning van het stembureau. Ik zit al jaren bij 1 van de drukste stembureaus hier in de gemeente. Bij ons moeten de eerste er om 7.00 zijn en zo rond 22.30-23.00 zijn wij allemaal klaar. Verder zijn wij met 6 man op een bezitting van 3 man. Dus bij ons is iedereen gemiddeld maar ongeveer 8 uur daar. Schema wordt ook zo gemaakt dat ik bijvoorbeeld vaak om 13.00 moet beginnen tot 22.00-22.30 ongeveer. Met 1 of twee korte pauzes. Ik ga dan vaak s morgens nog gewoon werken zodat ik er maar een halve dag verlof voor hoef te nemen. De beloning is hier wel minder dan bij jullie. Ik geloof €120,00. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op een verkiezingsdag tussen 7.00 en 23.00 uur wel een paar pauzes, meestal is het een pauze van een uurtje. In dat uurtje kun je niet veel andere dingen doen.

      Verwijderen
    2. Ik heb net de planning binnen gekregen. Bij ons zitten er drie van 7.00 tot 14.00 en 3 van 14.00 tot 21.00. Tellen allemaal maar dat is tot maximaal 23.00 bij ons. Langer nog nooit geweest. Ik krijg €130,00 voor deze 9 uur. Ik werk dan in de morgen op mijn gewone werk. Dus een halve dag verlof nemen. Jouw stembureau voorzitter kiest schijnbaar voor een andere minder fijne indeling. Ik zit op 25 km van mijn huis dus ik zou van 7 tot 23 met steeds pauzes ook niet fijn vinden. Mascha.

      Verwijderen
  2. Wanneer je er een vrije dag voor moet opnemen, loont het zeker niet, maar je bent wel goed op de hoogte en ontmoet weer eens andere mensen. Is toch ook leuk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 2010 en 2011 kreeg ik er betaald verlof voor. Ik kreeg dus doorbetaald op mijn werk en verdiende op de verkiezingsdag 150 euro bij!
      Daarna is de CAO veranderd en moest ik er een vrije dag voor nemen. Sinds vorig jaar januari ben ik op de woensdag altijd vrij en hoef ik er geen vrije dag voor op te nemen.

      Verwijderen
  3. Mijn vrijwilligerswerk levert me niets op, zelfs geen onkostenvergoeding!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook dat als je het sec voor het geld zou doen, het niet rendabel is. Ik vermoed dan ook niet dat jouw keuze daar alleen op gebaseerd is, is het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind werken op een stembureau geen vrijwilligerswerk. En daarom vind ik de beloning ondermaats. Het is gewoon werk en dat moet redelijk betaald worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En een vergoeding voor vrijwilligerswerk is ook nog eens onbelast als het minder is dan 1500 euro op jaarbasis. Ik begrijp dat het als werk wordt gezien maar dan mag er voor mij ook een betere vergoeding tegenover staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geen uitzonderlijk laag loon hoor voor tegenwoordige tijd. De ochtendkrant bezorgen levert netto ongeveer hetzelfde op per uur. Maar ja, het is dat of niks. Met de krantenverdiensten naast mijn andere 'baan' kan er net voor zorgen dat ik aan het minimum kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben wel een beetje van het 'liever iets dan niets', maar dit is wel karig. Een vrije dag zou ik er niet snel voor opnemen, want dan lever je er waarschijnlijk nog op in ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Conclusie: het netto loon voor krant of post bezorgen en het werken op een stembureau staat dus tegenwoordig gelijk aan een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja met dank aan de liberale regering! Die zitten er dus juist helemaal niet mee dat er te weinig banen zouden zijn. Arbeid wordt zo lekker goedkoop. En de consumenten bestedingen doen ze toch liever lekker zelf.
      Anoniem van 10:55

      Verwijderen
  10. Vorig jaar heb ik stemmen geteld en die inkomsten (€25,-)heeft de Gemeente doorgegeven aan de Belastingdienst. De Gemeente stuurde mij hiervoor apart een brief. Op mijn belastingaangifte was dit bedrag echter niet terug te vinden.
    Meewerken bij een stembureau hoef je niet te doen voor de hoge verdiensten, maar het wordt gelukkig nog wel steeds betaald. Over een paar jaar wordt het misschien wel gedaan door vrijwilligers of mensen met een uitkering die het als tegenprestatie moeten doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb jarenlang bij een gemeentelijke organisatie gewerkt. er waren daar zeer sociale mensen. Ze zetten zich in voor het algemene belang en draagden dit ook uit. Ze gaven 4x per jaar bloed aan de bloed bank, deden de EHBO cursus, BHV cursus, OR lid allemaal incl zelfstudie en bijscholingsverlof, en in verkiezingstijd zaten zij achter de stembus. Uiteraard kreeg je hier byzonder verlof voor van de baas en een eventuele vergoeding. Toen de cao ook hier werd aangepast, vonden deze mensen het ook wel welletjes worden, en vonden ze dat het sociaal zou zijn om ook anderen gelegenheid te geven om deze posten te bezetten. conclusie ook hier weer: It is all about the Money

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat niet alleen over geld. Ik ben een tijd lang BHV-er geweest. Daarvoor was ik ook in mijn vrije tijd bezig met bijscholing en oefening. Aangezien de vergoeding erg laag was (€5,68 per maand) en ik het te zwaar vond worden, ben ik gestopt.

      Verwijderen
  12. Mensen die hier klagen over lage vergoedingen voor bezigheden buiten redelijk verdienende baan realiseren zich schijnbaar niet dat veel mensen werken voor lonen die niet veel hoger liggen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.