zaterdag 19 maart 2016

Hoe moet het met mijn pensioen?

De berichten zijn uiterst somber over mijn ABP pensioen. Ik zal zeker minder ontvangen dan het zich eerst liet aanzien.  Er wordt gedacht over aanvullende maatregelen voor mensen met een klein pensioen.
Want de mensen met een klein pensioen gaan er naar verhouding veel op achteruit.

Volkskrant journalist Peter de Waard komt met een ander idee voor het ABP:
Het lijkt hem goed de kleine pensioenen wat meer toe te bedelen en de grote pensioenen wat minder.
Er zijn in Nederland 1.152 mensen die per jaar meer dan 80.000 euro pensioen krijgen. Dat is dan exclusief AOW. Daar kan best wat af en ook van het pensioen van de 10.534 Nederlanders die 50.000 of meer per jaar ontvangen.

Omgerekend op basis van de situatie van nu, zou ik vanaf mijn 66e €5.916 bruto per jaar APB pensioen ontvangen.
Mijn mening: ik zie die mensen die ruim 50.000 euro of zelfs ruim 80.000 euro per jaar opstrijken nog niet zo snel vrijwillig hier iets van afstaan. Die pensioenen zijn opgebouwde rechten. Ik denk niet dat ik boven de 6000 euro per jaar bruto uit kom!
Wat denk jij?

18 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat er nog pensioen bestaat tegen de tijd dat ik met pensioen ga...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een beter idee als de rekenrente anders wordt bepaald. Nederland is het enige land in Europa met deze manier van berekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf als je wat van de hoge pensioenen afhaalt, dan is het aantal nog te laag om echt zoden aan de dijk te zetten. Zelf als mensen akkoord hiermee zouden gaan. Misschien wil de minister van Financiën zo vriendelijk zijn om al die miljarden die ze in de jaren tachtig uit het ABP fonds hebben geschut (om de crisis toen te bezweren) weer terug te storten. Met rente graag.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn partner maakte zich tientallen jaren geleden zorgen over ons pensioen. Klein bedrijfje en ook tientallen jaren geen geld om aan pensioen te besteden. Door mensen in loondienst werden we beklaagd (en soms kregen we te horen: dan moeten wij later zeker voor jullie zorgen) De laatste 15 jaren hebben we steeds geld opzij gelegd voor na ons werkzame leven en ons huis grotendeels afgelost. Wij zijn nu 66, hebben een goed inkomen en geen pensioenfonds die zich met ons geld bemoeit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem: U heeft gelijk, het ging goed met het pensioenstelsel omdat het een zaak was tussen werkgever en werknemer. Toen rook de roverheid geld en toen is het gedonder begonnen. Nu wordt jong tegen oud opgezet, rijk tegen arm. Volgens mij denkt de roverheid: verdeel en heers.
    Ik verdeel en heers ook: ik probeer enerzijds mijn hypotheek af te lossen en anderzijds zoveel mogelijk lijfrente sparen omdat ik een pensioengat van 12 jaar heb en nu parttime werk. Voor wat het waard is......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volledig mee eens! Het lijkt of iedereen vergeten is dat er een greep in de pensioenpot is gedaan! Je hoort er nooit meer wat over. Daar spinnen politici goed garen mee! Men denkt in Den Haag: ach morgen is er weer een andere hype. En het maar vreemd vinden dat er zo'n enorme onvrede is. Grrr......

      Verwijderen
  6. Slechts een klein pensioenfonds heeft zich beschermd tegen gedaalde rente. Hun dekkingsgraad IS nu 154

    Zelf zeggen ze dat deze verzekering duur is.

    Als alle pensioenfondsen jubelen. Is hun pensioenfonds gewoontjes. Komt door de hoge kosten van de renteswaps

    Tijdje terug was je nog tevreden met je pensioen zuinigaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrijf helemaal niet dat ik bang ben tzt niet rond te kunnen komen met mijn pensioen. Ik schrijf over het voorstel van Peter de Waard die de pensioenen anders wil verdelen onder de pensioengerechtigden. Dat het duidelijk was dat mijn pensioen niet zo hoog zou worden, dat wist ik al.

      Verwijderen
    2. Peter de Waard is 63 jaar oud. Al bijna zelf met pensioen. Ik vond zijn colomn gisteren idioot.
      Als je inkomsten hebt uit werk, ga je toch ook niet wildvreemden onderhouden?!

      Verwijderen
  7. Volgens mij red jij het nog steeds gemakkelijk, Zuinigaan. En misschien zouden andere mensen met een zuinig pensioentje bij jou in ieder geval nog wel inspiratie kunnen halen, om het leuker te houden.

    Maar ik vind het wel sneu voor mensen die hier echt door getroffen worden. Ik heb nog een jubel-brief van ABP uit 2005 of zo, dat ze de pensioenen weer konden verhogen. Tja, da's de goede ouwe tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met eenzelfde percentage aan pensioenpremie een verhoudingsgewijs lager pensioen opbouwen als je een wat hoger inkomen hebt, komt op mij niet erg eerlijk over.
    Vergeet niet dat mensen met een hoger inkomen (of dat nu uit werk of pensioen is) verhoudingsgewijs ook al meer inkomstenbelasting betalen en daarmee ook al bijdragen aan de inkomsten van de overheid, waaruit de zorg-, huur- en andere toeslagen voor de lagere inkomens worden betaald. Ik vind het prima dat dat systeem bestaat (sterkere schouders kunnen inderdaad wat zwaardere lasten dragen) maar er zit voor mij wel een grens aan wat je van hogere inkomens kunt vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het begint er steeds meer op te lijken dat de beste pensioenopbouw is:
    in een kluisje broodjes goud of zilver wegleggen en hier niemand over vertellen.
    je ziet men is op zoek naar pensionado' s met geld zit en kijken hoe ze dit weer van je kunnen afpakken. Reken er maar op dat zelfs de mensen die hypotheekvrij zijn, op den duur weer gewoon een bijtelling van huurwaardeforfait gaan betalen..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo, eigenlijk begrijp ik het niet goed beleggen met pensioen en dan niks overhouden?terwijl je leest dat ze veel winst maken .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind dat de mensen die veel hebben opgebouwd, niets hoeven af te staan. Zij hebben hier zelf voor gewerkt en premie voor afgedragen. Vaak vele malen meer dan de mensen die een kleiner pensioen ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. En als je pas op veel oudere leeftijd aan de slag gaat en dus maar een beperkt aantal jaren hebt gewerkt lijkt het me logisch, dat je geen 50.000 euro pensioen ontvangt.
      Beetje vreemd, dat je dan verwacht, dat de mensen die eerst jarenlang je uitkering betalen nu ook nog hun pensioen aan je afstaan.

      Gerrie

      Verwijderen
    2. ??? Ik verwacht helemaal niet dat anderen hun pensioen aan mij afstaan, dat schrijf ik ook nergens. Als mensen met veel pensioen iets afstaan, zou het eerder moeten zijn aan mensen die hun hele leven in een van de laagste loonschalen heel hard gewerkt hebben en door die lage loonschaal weinig pensioen krijgen. Dat zou ik eerlijker vinden. Ik denk dan ook niet dat het idee van Peter de Waard overgenomen wordt. Ik denk dat Peter de Waard het alleen schreef om de een discussie op gang te brengen.
      Ik heb op mijn 66e 21,2 pensioenjaren opgebouwd en ben heel tevreden met die 5916 bruto per jaar.

      Verwijderen
  12. Ik vind het een belachelijk idee.

    Nivelleren doen we in Nederland via de (inkomsten)belasting. Om dan binnen een pensioenfonds ook te gaan schuiven ben ik absoluut geen voorstander van.

    Het plan om de AOW te verhogen is ook een onzalig plan. De AOW is een omslagstelsel en de kosten gaan met de vergrijzing de pan uitrijzen. Ook daar is de jeugd dan weer de dupe van..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens. Nivelleren geef je niet in handen van pensioenfondsen. Die zijn daar niet voor bedoeld.
      AOW hoger lijkt ook geen goed plan.
      Ik denk eerder in de richting van belastingverlaging voor mensen met een piepklein pensioen. Daar reken ik mezelf zeker niet automatisch bij, want zo klein vind ik mijn toekomstige pensioen nu ook weer niet.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.