maandag 8 februari 2016

Stelen via de contactloze bankpas

Gisteren las ik dit bericht, over misbruik van nieuwe betaalpassen waarmee je contactloos kan betalen. Het stelen van geld zou heel simpel zijn, een fluitje van een cent voor kwaadwillende criminelen. Argeloze consumenten zouden op deze manier honderden euro's armer worden.
Geen fijn idee! Volgens het bericht kwam de Consumentenbond afgelopen donderdag met een waarschuwing.
Het leek me goed de waarschuwing na te lezen op de site van de Consumentenbond. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Ik kwam hier terecht.
Daar lees ik onder anderen: Zelfs dwars door een stevige damestas is het mogelijk om met het apparaatje geld van een rekening te halen.

Wat kun je doen?

- Je kunt je pas beschermen met metaal of aluminiumfolie.
Consumenten kunnen hun pas ook eenvoudig zelf beschermen met metaal, zoals een portemonnee met een metalen behuizing, of simpelweg een stukje aluminiumfolie, want dat blokkeert het uitlezen van de (NFC) chip in de bankpas. (zie site Consumentenbond)

-
Daarnaast kun op de site van je bank het contactloos betalen ook gewoon uit zetten.
Dat laatste heb ik gedaan. Ik vind het toch prettiger om zo nu en dan geld te pinnen en echt geld in mijn portemonnee te hebben en daarmee te betalen en niet alles via mijn betaalpas te betalen, al dan niet contactloos.

28 opmerkingen:

  1. Hoi zuinigaan wil even iets over zeggen bij de amrobank kan je het niet uitzetten .Maar kan je hoesje krijgen of en nieuw pasje aanvragen is gratis.
    Gr Nel uit Ridderkerk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb net een nieuw pasje ook van ABN. Ben langs gegaan om het uit te laten zetten. Kan niet wel een nieuwe pas, en betalen. Kreeg wel een beschermhoesje.Lidy R'dam

      Verwijderen
    2. Bij de ABNAmro kan je een nieuwe pas aanvragen.
      Of hier kosten aan verbonden zijn weet ik (nog) niet, maar dat maakt voor mij niet uit.
      Ik wilde gewoon een pas zonder die functie!

      Verwijderen
    3. Die beschermhoes hebben wij inmiddels ook ontvangen. Ik vraag mij af hoe lang die me gaat, want echt solide ziet deze erg niet uit. Goed om rekening mee te houden bij het vervangen van mijn portemonnee :-)

      Verwijderen
    4. Die beschermhoes hebben wij inmiddels ook ontvangen. Ik vraag mij af hoe lang die me gaat, want echt solide ziet deze erg niet uit. Goed om rekening mee te houden bij het vervangen van mijn portemonnee :-)

      Verwijderen
  2. Hoeveel gevallen van dit soort diefstal zijn er dan al? Daar lees ik niets over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herhaling van zetten. Op 4 januari schreef je er al over. Ik kreeg de nieuwsbrief van de Consumentenbond ook. Eerder had dit nieuws alle kranten gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij betreft is het geen herhaling van zetten. Op 4 januari was mij nog niet bekend dat contactloos betalen officieel onveilig was.

      Verwijderen
  4. Ik heb het ook uitgezet.
    Eind vorige week kwam ik er bij toeval achter dat die mogelijkheid op mijn pasje zat.

    Ik wilde pinnen bij tankstation, de pas reageerde in de gleuf niet meteen goed, ik haalde hem er weer uit en bij die aktie kwam ik waarschijnlijk langs de zijkant waardoor contact werd gelegd met contactloos betalen en had ik zomaar betaald, want de bon werd geprint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Raar woord eigenlijk Contactloos betalen.
      Er wordt toch echt wel contact gemaakt tussen apparaat en pas.

      Verwijderen
  5. Ik heb het uitgezet. Ik heb weinig vertrouwen in banken laat staan contactloos betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het wel handig, maar dit is natuurlijk minder. Misschien toch maar uitzetten dan... Als dat bij de Rabo iig kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb al een tijdje een speciale houder voor pasjes. Heel handig! Dat contactloos betalen vind ik eigenlijk ook wel handig dus die houd ik erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb het destijds meteen uitgezet toen het van start ging.
    Ik heb er echt geen vertrouwen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het een zeer slechte prestatie van de ABN, ze vragen niet vooraf of je wel zo pasje wilt hebben en je kunt het niet online uitzetten. Nee, je moet een nieuw pasje aanvragen en je moet er ook nog voor betalen. Slecht voor het milieu, maar vooral zeer klantontvriendelijk. Ik heb al een klacht ingediend over beide punten en ze dun er niets mee. Zeer slecht �� (duimomlaag)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ABN is gewoon op alle fronten een bank waar je geen zaken mee wilt doen. Ze scoren slecht in de eerlijke banken vergelijking, bieden slechte service en ook de hypotheek afdeling is een drama.
      Ik ben blij dat ik na mijn scheiding kon over stappen. Ooit de domme fout gemaakt een hypotheek bij ze af te sluiten. Nu nooit meer, dan maar meer betalen.

      Verwijderen
  10. Ik heb er nog geen en wil er ook geen, ik zie alleen maar risico's en geen toegevoegde waarde. Hoeveel moeite is het nou eenmaal om de pas in het apperaat te stoppen max een paar keer per dag, en vaak helemaal niet. Ik snap deze innovatie niet zijn we nou zo lui geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Ing heeft er nog geen toegestuurd en ik wil er ook geen.

      Verwijderen
    2. Ik heb ook helemaal niets toegestuurd gekregen van nieuwe pas o bericht dat dat op mijn pas zat.
      Kwam er echt toevallig achter!

      Verwijderen
  11. Ik betaal wel contactloos. Om veel geld van je rekening te halen, moeten ze wel je pincode weten. Bij de ABN heb ik een metalen hoesje gehaald. De berichten gaan tot nu toe enkel over de theorie. In de praktijk is het nog nooit gebeurd. Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het heel gemakkelijk, dus ik ga het er niet afhalen. Neem je dan ook nooit meer contanten mee, omdat iemand je portemonnee kan stelen? Dat risico lijkt me veel groter dan het risico dat iemand jouw bankpas contactloos leegrooft! Bovendien stelen ze dan maximaal €25; menig mens loopt met veel meer contanten op zak!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kan een groter bedrag dan 25 euro van je rekening gehaald worden. Hoe dat zit weet ik niet, ik heb wel gelezen dat het risico een heel stuk groter is.

      Verwijderen
    2. Als ze van te voren je pincode afgekeken hebben, kunnen ze grotere bedragen afhandig maken. Ze hebben dan een aparaatje bij zich, van te coren ingevuld, waar ze dan nog even de pincode moeten invoeren. Maaike

      Verwijderen
    3. Nee Daantje, ze kunnen een aantal keer langs je lopen en dan ben je meerdere keren 25 Euro kwijt.

      Verwijderen
  13. Gaat in de praktijk bijna niet werken. Kan eigenlijk alleen als je enkel en alleen je pinpas in de portemonnee hebt zitten. Als je al bijvoorbeeld je ov-chipkaart erbij hebt kan het uberhaupt al niet eens.

    Ik heb mijn pasjes in een secrid zitten, dus dan is het al helemaal geen issue. En ik vind het heel erg fijn, supermakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu nog niet. Maar t wordt vast wel uitgevonden door criminelen, een apparaatje waarmee je het sneller / beter kunt skimmen.dus nee bij mij staat deze optie op uit.

      Verwijderen
  14. Inderdaad wel erg hysterisch allemaal nu, goed om mensen op gevaren te wijzen, dat wel. Maar je moet de pincode hebben en vlakbij het pasje kunnen komen.

    Ik heb altijd al twee verschillende bankpassen in gebruik, al heel lang. Op 1 daarvan kan en mag ik niet rood staan, ik hou het saldo altijd aan de lage kant. Die pas gebruik ik nu voor het contactdoos betalen, en vroeger gebruikte ik die op plekken zoals bijvoorbeeld de kaartjesautomaat van de ns (die waren berucht).

    Ze doen hun best maar, veel veren van deze kale kip kunnen ze niet plukken :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.