donderdag 25 februari 2016

Snakkend naar pensioen

Volgens NOS.nl snakken veel zestigers naar hun pensioen en zijn ze boos vanwege de recente veranderingen. Hierbij wordt een onderzoek aangehaald waarin o.a. staat: "Het was decennialang gewoon om rond je zestigste met pensioen te gaan. Dan is de stap naar 65 of 67 enorm, zeker voor mensen die jong zijn begonnen met werken. Die ervaren dit echt als onrecht."
Vooral lager opgeleiden zouden kwaad zijn.
Dat kan ik mij héél goed voorstellen. De lager opgeleiden stopten vroeg met school en gingen vervolgens werken, soms al vanaf hun 15e. De verwachtingen waren tot 2012 anders en dan moet je "ineens" nog járen langer! Dat is ook echt heel lang, dan heb je 50 jaren gewerkt!

Op mijn werk stopt al weer een collega die jonger is dan ik. In augustus 2015 stopten twee collega's waarvan de één 62 jaar en 11 maanden was en de ander 62 jaar en 10 maanden. Binnenkort stopt mijn baas, die is dan 64 jaar en 10 maanden. Als je vandaag 65 jaar wordt, dan krijg je over 6 maanden je AOW. Ik heb op mijn werk tot nog toe niemand meegemaakt die echt de hele periode uitdiende. Nu moet ik zeggen, iedereen die ik nu noem, heeft geen pensioengat en werkt(e) in schaal 11 of schaal 12 en ik werk in salarisschaal 7. Dat is een ander salaris, waarbij aanmerkelijk meer pensioen is opgebouwd.

Mijn recente blog over eerder met pensioen gaan, had ook zeker te maken met het gegeven dat alle oudere collega's vertrekken en ik binnenkort de oudste ben. Maar zoals gezegd, ik vind het werken nog leuk, dus voorlopig werk ik 3 dagen in de week en bouw ik pensioen op in plaats van het op te eten. Vier dagen per week vrij in plaats van zeven dagen per week is ook prima!

23 opmerkingen:

  1. Wat een goede tussen oplossing, ik werk nu 30 uur per week,soms 36, en zodra mijn apt. Is afbetaald ga ik naar 24 uur, dat is in mijn geval 4 dagen per week, wij hebben 6 uur diensten. Mijn werk is lichamelijk en geestelijk zwaar vind ik. Ik werk als verpleegkundige. - M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken dat op mijn werk juist helemaal niet. Afgelopen drie jaar 5 mensen met pensioen gegaan op hun pensioenleeftijd en 1 zelfs erna. 1 vier maanden eerder maar dat was alleen omdat hij een regeling had waardoor dit gunstiger was dan vier maanden wachten. Heb nu een collega in mijn team van 65,5 jaar. Hij werkt ook langer door. Waarschijnlijk tot mei dit jaar. Voor zover ik kan in schatten hebben ze allemaal vrijwilliger zo lang gewerkt en niet om financiële redenen. Allen fulltimers. Ook geen van hen met noemenswaardige gezondheidsklachten. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is de reden waarom de laatste jaren pensioen opbouw het hardst omhoog gaat. Het is een soort worst die je wordt voorgehouden, die je heigend probeert te halen.
    Als je dan weet, zoals ik onlangs blinde dat het geluksgevoel tijdens je werk niet hoog is, dan begrijp je dat het lastig is.
    Het gezeur van de jongeren, die zodra je zestig bent en dat je als oudere extra op moet letten. Zodra je een steek laat vallen, is het eerste wat gezegd en gedacht wordt, natuurlijk, zij/hij is ook al zo oud,
    Zum kotzen.

    Docenten hebben het ook extra lastig. Je werkt nog slechts drie dagen per week. Volhouden maar, de laatste jaren. Zeker met een pensioengat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jongeren op mijn werk zeuren helemaal niet. Ik wil niet opscheppen, maar ik word alom gewaardeerd om mijn expertise en kennis van zaken. Iedereen laat wel eens een steek vallen, dat is zeker niet voorbehouden aan ouderen. Ik ervaar totaal geen leeftijdsdiscriminatie. 3 dagen per week is momenteel prima te doen! Het is zeker niet een kwestie van volhouden en afzien.

      Verwijderen
    2. Ik merkte dat bij een bijeenkomst OR over hoe de organisatie om moest gaan met ouderen
      Mijn manager ook OR man vertelde aan de commissaris en iedereen luisterde. Hij had iemand van zestig in de groep! Verbazing alom. Hoe hij daar mee om ging. De idioterie. Hij was al 55

      Op een bijeenkomst over hoe we allemaal in de toekomst moeten presteren zonder die manager een vraag tijdens een 'spel' wie de oudste van de 60 mensen was werd niet ik genoemd maar iemand anders
      De baas vraagsteller vond dat een compliment voor mij

      Al met al. Leeftijd en hoe je daarmee om gaat is erg belangrijk

      Na mijn afscheid ben ik nog wel eens gevraagd om advies

      Verwijderen
    3. In de organisatie waarin ik werk, werken veel oudere mensen tussen 50 en 60 jaar. Dat bepaalt waarschijnlijk voor een deel de sfeer.

      Verwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat het als niet eerlijk wordt beschouwd. Ik vind 65 ook echt wel al oud en om dan nog 2 jaar te moeten werken is erg pittig denk ik zo.

    Ik denk ook dat ze het gevoel hebben altijd geld te hebben moeten afdragen om de oudere generatie van een pensioen te kunnen voorzien. Terwijl toen der tijd de oudere zelf dat niet hebben hoeven doen. En nu ze gedacht hebben zelf te kunnen stoppen met werken op hun 60ste wordt dit mooi door hun neus geboord.

    Ik denk ook dat in sommige sectoren het werk ook lichamelijk erg zwaar is. En dat wordt naarmate je ouder wordt allen maar zwaarder voor je lichaam.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En die ouderen die dat "niet hebben hoeven doen" hebben allemaal blijmoedig geld afgedragen voor onderwijs, beugelbekkies en flapoorcorrecties waar zij weer nooit van hebben kunnen "genieten". Veel moesten met 12 of 14 jaar van school omdat er thuis brood op de plank moest.

      Zo langzamerhand zou ik willen dat al die wijzende mensen eens met een tijdmachine het verleden in werden geschoten, dan leer je al vlug dat er bij lusten ook heel veel lasten hebben gehoord.

      Verwijderen
  5. In 2003 ging mijn vader met de VUT. Had er 40 dienstjaren opzitten bij leger en politie. Om zo'n regeling hoef je nu niet meer te komen! Overigens is hij redelijk snel weer twee dagen per week gaan werken, als aanvulling. Doet hij nog steeds, wordt dit jaar 70.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Partner en ik zijn allebei in 1950 geboren: hij is op zijn 15e en ik ben op mijn 16e gaan werken. Hij heeft 50 jaar meer dan fulltime gewerkt en ik jaren fulltime en jaren parttime, ook tot mijn 65ste. Nu werken we allebei nog deeltijds: hij zo'n 20 uur en ik tussen de 10 en 20 uur. Met veel plezier, de echte werkdruk is eraf en we hopen dat we dit nig jaren kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik werkte al voor m'n 16de, natuurlijk niet fulltime. Naast studie soms 20 uur per week en vanaf mijn 23ste fulltime. Pensioenopbouw begint vaak pas met 18 of 21, vanaf dat moment betaal je ervoor. Zols het er nu naar uitziet mag ik tot m'n 70ste. Of dat eerlijk is???

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Dit was de reactie die om 22.24 door anoniem geplaatst werd en die ik vanochtend verwijderde:

      En niet weer gaan zeuren met cijfertjes, he tante oplichter! 10.000 gulden spaargeld omgezet naar de koopsompolis (GEEN begrafenispolis!!!), die nu wordt uitgekeerd en de erfenis van meer dan 10.000 gulden die toen weer het maximale spaarbedrag was. En cashen maar van de Gemeente!
      En maar klagen hoe zwaar je het had, hoe kom ik rond van de Bijstand? Als je gewoon de erfenis had gebruikt en je spaargeld, samen ter waarde van 20.000! gulden, had je 2 jaar zelf je broek op kunnen houden!Je bent geen Heer Olivier, maar een Dame Olivier.

      Je bent een oplichter! En we gaan nog eens zien, als die polissen worden uitgekeerd aan wie ze precies worden uitgekeerd! Gewoon gemeenschapsgeld even teruggeven?

      Verwijderen
    3. Ik begrijp heel goed dat je die reactie weg had gehaald, ik had hem gewoon weg gelaten en er verder geen woord meer aan 'vuil' gemaakt. ;)

      Verwijderen
  9. Je kan al mijn reacties weghalen, hoor! Maakt mij niet uit! Je merkt het wel!Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat leek me inderdaad een goed plan, anoniem!

      Verwijderen
    2. Waarschijnlijk lacht de trol nu in haar vuistje. Nu jij haar reactie hebt weggehaald heeft zij gewonnen, denkt zij.

      Verwijderen
    3. Oh ja en ook nog: ze had hier dus gisteravond gemeldt dat Zuinigaan op haar spaargeld moest blijven zitten totdat de erfenis kwam, dan uit de bijstand gaan en twee jaar lang van 20.000 gulden zou moeten rondkomen.
      Ik zat destijds zelf in de bijstand, ik heb het nagezocht, wij kregen in 1994 + 1995 voor een gezin in totaal 61600 gulden bijstand. Zuinigaan mocht van de trol met zijn vieren van een derde van dit bedrag rondkomen = is €1136 per persoon per jaar. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke reactie jouw in het verkeerde keelgat schoot en dat je dacht: rot toch lekker op!

      Verwijderen
  10. Voorgaande reacties zijn onfatsoenlijk en beneden alle peil, bah! Ik maak me ook zorgen, over hoe het moet gaan straks. Sparen om een buffer te hebben is verstandig, maar wat nu met een laag inkomen? Ook ik vind mijn werk als verpleegkundige fysiek zwaar en doe dit werk vanaf mijn 17e. Ik begrijp ook waarom we langer moeten doorwerken.Ik maak mij wel zorgen om onze kinderen: zij zullen dit alles moeten bekostigen. De generatie boven mij, mijn moeder is 89, heeft het meest geprofiteerd van de voorzieningen en geniet een klein pensioentje.
    Toch vind ik het wel fijn om te werken, het geeft voldoening. En als het financieel lukt is parttime werken een goede oplossing.
    Lieve Zuinigaan, u heeft het nu wat beter dan jaren geleden, maar u heeft er ook keihard voor gewerkt. Petje af hoor!
    Hartelijke groet van J.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan het me ook goed voorstellen. Ik mag officieel met pensioen als ik 67 jaar en 6 maanden ben. Op dat moment heb ik er dan 51 jaar opzitten. Dat vind ik erg veel en toch heb ik dan een pensioengat. Simpelweg omdat ik niet overal een goed pensioen op heb gebouwd.
    Overigens vind ik het fout, dat de vroege beginners altijd aan een lage opleiding gekoppeld worden. Veel mensen van mijn leeftijd zijn wel vroeg van school gegaan, maar hebben altijd doorgleerd. Eerst voor een hoger niveau middelbare school, dan voor HBO en/of uni. Vergis je niet in de extra energie die dat al die jaren heeft gekost. Heel wat meer dan als je gewoon thuis komt en de avond vrij hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb de afgelopen twee jaar afscheid genomen van collega's in hogere salarisschalen (11 en 12) die toch echt bewust hebben gekozen voor minder inkomen en meer tijd. Een van hen deed dat omdat zijn ogen heel snel achteruit gingen en de ander omdat hij net genezen was verklaard van prostaatkanker. Ze wilden allebei genieten van het leven zolang het nog kan.
    Ik heb van een baan pensioen en bij de ander moet ik het zelf regelen. Dat doe ik op dit moment door mijn huis af te lossen. Binnenkort verschijnt het nieuwe boek van Gerhard Hormann Het plakbandpensioen. Daar kijk ik naar uit. Ik ben erg benieuwd wat hij aan mooie tips heeft.
    En, zuinigaan, ik deel je zorgen over de mensen die zwaar fysiek werk doen. Mijn broer is CV monteur. Ik vraag me echt af hoe hij dat wil doen als hij 62 is of zoiets.
    Aan de andere kant: we vergeten vaak dat de pensioenleeftijd op 65 is gezet omdat dat toen de gemiddelde sterfleeftijd was. Dat is nu gelukkig anders, maar tegelijk heel duur geworden. Het is een complex probleem al met al.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn vader heeft zijn pensioen nooit gehaald. Toen hij overleed, besloot ik part time te gaan. Niet heel dramatisch (ik ging van 5 naar 4 dagen, van 40 naar 32 uur) maar toch: één dag in de werkweek niet zo heel vroeg op, één dag in de werkweek lekker met hond naar het bos en genieten. Ik verwacht dat mijn generatie tot 68-69-70 jaar moet werken. Zodra ons huis behoorlijk is afbetaald, ga ik weer wat minder werken. Drie of twee dagen in de week tot die tijd, dat red ik wel. En dan blijft het ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.