vrijdag 19 februari 2016

Besparen met fietstassen

Gisteren zag ik een man fietsen die met één hand een tas achterop de bagagedrager vasthield. Een grote tas, zo te zien flink vol met zware boodschappen. Daardoor had hij nog maar 1 hand aan het stuur. Het was een fiets met handremmen.
In mijn ogen was hij nogal gevaarlijk bezig. Sturen en remmen ging maar heel gebrekkig, want eigenlijk is een fiets gemaakt om met handen aan het stuur te fietsen. Ik dacht: wat zijn fietstassen toch handig!
Met fietstassen kun je heel goed besparen:
- omdat je fietstassen hebt, neem je minder snel de auto of de bus. Je neemt de fiets voor je boodschappen, want er kan behoorlijk veel in die fietstassen.
- mijn nieuwe mooie leren damestas vervoer ik in de fietstas, met de kleppen van de fietstas dicht. Hierdoor veel minder kans op diefstal en de tas gaat niet door regen en wind en blijft daardoor langer mooi.
- je hebt geen medische kosten door ongelukken met je fiets. Ik ken meerdere mensen die lelijk gevallen zijn doordat ze (een) tas(sen) aan het stuur vervoerden. Die tassen kwamen tussen de spaken, het wiel blokkeerde en de fietser plofte op de grond. Bij één van deze ongelukken was er sprake van hersenletsel, die viel met het hoofd op een trottoirband. Het is nooit weer helemaal goed gekomen. Dat had niet gehoeven als ze fietstassen had gebruikt.

Toegegeven, fietstassen kosten ook geld, maar ik denk dat je goedkoper uit bent met fietstassen. Ook voor het milieu is het een goede zaak om spullen op de fiets te vervoeren.

27 opmerkingen:

  1. Ik had ook een fietstas, maar doordat Tobias nu achterop zit kan ik hem even niet gebruiken. Ik mis dat wel hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had destijds een bagagedrager verlenger waardoor de fietstas iets naar achteren verplaatst kon worden zodat mijn zoontje zijn beentjes voor de fietstas kon dien. En een fietstas met gleuven aan de zijkant waardoor het stoeltje aan de bagagedrager bevestigd kon worden. Dat beviel prima Misschien bestaat dat nog steeds, zolang is het nog niet geleden, misschien iets voor jou ook

      Verwijderen
    2. Bij voorbeeld deze, dit is wel een dure uitvoering, er zijn ook voordeligerehttps://www.fietsenwinkel.nl/basil-bagagedrager-verlenger-zilver

      Verwijderen
    3. een goedkope oplossing: de voetsteunen door de fietstassen heen! Ik heb een bo.bike achterzitje en grote fietstassen. De voetsteuntjes heb je dan niet voor je kind, maar aangezien er mega fietstassen onder zitten kan mijn kind niet met de voeten in de spaken komen.

      Verwijderen
  2. Was ook het eerste wat ik aanschafte toen ik jaren terug mijn auto op mijn werk moest laten staan; fiets met fietstassen. Heerlijk alles in die tassen gooien en geen zwieberende tas aan je stuur. Mis die tassen bij de OV-fietsen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem een fietstas mee als ik weet dat ik een OVfiets ga huren

      Verwijderen
  3. Ik heb heel grote fietstassen, een mand aan mijn stuur en soms nog extra tassen. Vroeger waren dat er vaak vier. Dan ging ik meestal wel lopen, ja. Ik let tegenwoordig wel beter op dat het goed veilig is. In mijn nieuwe woonplaats moet ik verder fietsen en op drukkere wegen. In mijn vorige woonplaats kon ik bijna overal heel makkelijk afstappen en was het erg rustig.
    Ik doe zelden boodschappen met de auto want ik kan niet goed autorijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wordt dan ook niet beter natuurlijk hè! ;).


      Maar het is wel een enorme besparing als dan geen auto nodig hebt.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Hier 2 losse fietstassen. Hang ze in de boodschappenkar, boodschappen scannen en de tassen zo weer aan de fiets! Thuis de tassen mee naar binnen, hoef dus niet alles uit de tassen te vissen! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. -je hebt geen medische kosten door ongelukken met je fiets- klop niet!
    Ik ken mensen in mijn omgeving die een ongeluk met hun fiets hebben gehad ('n buurvrouw en een van m'n zussen) en dat had niks met fietstassen te maken (die ze overigens wel hadden) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alle fietsongelukken komen door een gebrek aan fietstassen. Daar heb je gelijk in. De schuld kan bij een ander liggen, of je kijkt slecht uit, of het is glad, of er mankeert iets aan je fiets (slechte remmen bijvoorbeeld).
      Maar als je door het vervoer van spullen op je fiets een ongeluk krijgt, heb je vaak medische kosten.

      Verwijderen
    2. Ik vergat nog onverlicht fietsen in het donker. Ook daardoor kun je lelijke ongelukken krijgen.

      Verwijderen
  6. Handig inderdaad: fietstassen.
    Boodschappen doe ik zelf vaak lopend (met een rugzak), maar vroeger had ik ook fietstassen.

    Erg van die persoon die zo naar viel dat ze er hersenletsel aan overhield.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk onderwerp! Ik ben ook echt dol op mijn fietstassen. Ik gebruik ze elke week voor al mijn bibliotheekboeken. Ik had hele mooie grote van de Hema maar die gingen helaas kapot. Nu heb ik iets kleinere van Basil.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook toevallig, afgelopen vrijdag hebben ml en ik de fietsen van mijn ouders overgenomen en meteen 2 royale fietstassen gekocht ( waren met 50% korting) dus 2 voor de prijs van 1. Op mijn vorige fiets had ik ook fietstassen, maar waren erg klein. Deze week alle boodschappen voor de 1e keer op de fiets gedaan en is heel goed bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mijn e-bike (giant) met batterijen in een houder in de fietstas had kleine fietstassen. Inmiddels heb ik grotere tassen aangeschaft maar ik heb ook altijd, als ik boodschappen doe, een plastic draagmandje achterop.Dekje erover en een "spin". Zo kan ik heel wat meenemen zonder tassen aan het stuur. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog erger: gisteren zag ik een man die met een krat bier fietste. Een hand aan de krat en de andere aan het stuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op mijn driewieler heb ik een grote mand geplaatst, kan zowel de koelbox, die ik vaak meeneem, en tas naast elkaar.

    Afgelopen week zag ik een vrouw fietsen met 1 hand aan stuur en grote tas aan andere hand hangend naast haar EN een telefoon tussen oor en schouder geklemd.
    Werkelijk abnormaal wat sommigen op de fiets uithalen om toch die telefoon maar te kunnen gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eens ! Ik kan en wil niet meer zonder. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben destijds via Marktplaats voor een paar tientjes een goede fietskar gekocht. Gewoon een aanhanger achter je fiets. Daar passen een heleboel boodschappen in :-) Nu niet meer nodig, nu wij online boodschappen doen. Maar erg handig met de jaarlijkse rommel/kleedjesmarkten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb aan de voorkant van mijn fiets een boodschappenmand en achterop mijn bagagedrager een hondenmand voor de fiets waar veel boodschappen in kunnen ;) Groet Elle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook nog 2 spanbanden in mijn fietstas, dan kan je dozen , kratten etc makkelijk vastzetten. Is nog beter dan een "spin" . De spin rekt soms te veel, waardoor je tas er af glijdt, de spanbanden koop je voor een habbekrats bij de Action. Deze zomer een keukenmeubel voor mijn voortent gekocht op de flohmarkt. 10 euro, precies wat ik nodig had voor mijn Wohnwagen. Heb het gevaarte achterop de fiets kunnen vervoeren, al fietsend. Zuinigaan kan wel een foto zien op mijn Facebook half aug ongeveer denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben ook superblij met mijn fietstassen. Maandelijks de houdbare boodschappen met de auto (voor hele gezin) en dan wekelijks rondje over markt en langs de bakker. De groenteboer geeft me de spullen aan in de goede volgorde, zware groenten onderin, kwetsbare bovenin. Of ze zetten de boodschappen voor mij in mijn tassen :-) Wat een weelde, om thuis te komen met tassen vol groente en fruit en kaas en vis en brood.
    Ook voor allemaal kleine boodschapjes - schroefje hier, zeepje daar, even naar de bieb, of de stomerij- ben ik wendbaarder op de fiets dan met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb fietstassen, een grote fietsmand en een fietskar. Ik heb geen auto en doe alles op de fiets.
    Vooral voor de wat grotere spullen is een fietskar erg handig.

    Grotjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik doe mijn boodschappen altijd op de fiets, heb ook grote fietstassen. Heel af en toe heb ik nog een tasje aan het stuur maar daar doe ik dan de lichte spullen in. En ik houd het tasje zó vast dat het niet in m'n voorwiel raakt en ik ook nog kan (hand)remmen.
    Mijn werktas gaat altijd in de rechter fietstas, die vervolgens 'op slot' gaat. Ik zie weleens mensen fietsen die hun tas in de open linker fietstas stoppen. Iedereen die inhaalt kan die tas er in principe zo uittrekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een fietstas is superhandig en ook nog eens gezond om de boodschappen op de fiets te doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.