vrijdag 22 januari 2016

Verlaging op verlaging op verlaging van de spaarrentes

Ik heb wel 8 spaarrekeningen, de meesten daarvan "slapen", omdat ze heel weinig rente geven, maar ze zijn er nog wel. Met de regelmaat van de klok krijg ik mailtjes dat de spaarrente gewijzigd wordt of dat de spaarrente binnenkort verandert, lees in alle gevallen: verlaagd.

Het is om treurig van te worden! Wat levert de gewone, normale spaarrekening nu nog op?  De hoogste rente "doet" nog 1,25 %. Helaas heb ik daar mijn geld niet staan. De spaarbank met de minste rente geeft overigens 0,00%. Daar "passen" ze alleen op je geld.

Het is maar goed dat ik mijn geld ga stoppen in stenen. Mijn hypotheekrente is 4,55%. Geld gebruiken voor aflossing levert dus voordeel op, omdat ik geen hypotheekrente meer hoef te betalen. Nu zul je zeggen: dan mis je ook hypotheekrente aftrek. Ja, dat klopt, maar dat noem ik voordeel voor de maatschappij. Dan hoeft de belastingdienst mij minder hypotheekrenteaftrek te betalen, en dus hoef jij minder belasting te betalen, tenminste, als we allemaal deden zoals ik, want die 10 duizend euro die ik over 10 dagen aflos, is wat dit betreft natuurlijk maar een druppel op een gloeide plaat. Dat is zó verdampt.
Maar goed, ik dwaal een beetje af. Ik had het over de lage spaarrentes. Mijn tip: hij is niet nieuw, maar altijd nuttig: kijk op de rentemeter van Van Spaarbank veranderen.
Bij de spaarbank met de op een na hoogste rente, daar heb ik wel een slapende rekening. Misschien moet ik die maar weer eens wakker maken. Probleem is dat die bank niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt en ik een beetje twijfel heb of ik dat wel moet doen. Die spaarrekening slaapt vanaf het moment dat ik ontdekte dat die niet onder de Nederlandse depositogarantie viel.

Misschien nog maar weer eens een spaarrekening openen om toch nog een beetje rente te krijgen? Maar je zult zien, binnenkort verandert die ook de rente en is mijn actie voor niets geweest. Het is een kleine moeite, maar toch moet ik er wel iets voor doen.

Update: die bank met de hoogste spaarrente lijkt leuker dan het is. Je kunt niet enkel een spaarrekening openen, je moet bij diezelfde bank ook een betaalrekening openen. Wat een gedoe!
In de simpelste categorie is die betaalrekening gratis, dat dan weer wel. Maar ik weet niet of ik nog een extra betaalrekening wil. 
depositogarantiestelseldep
depositogarantiestelsel

19 opmerkingen:

  1. Ik kijk ook regelmatig op " vanspaarbankveranderen.nl". Onze rekening zit in het oranje gebied helaas. Toch ben ik nog niet veranderd van bank. Ook het onbekende houdt me tegen. Nu kan ik goed uit de voeten met internetbankieren en dan zou ik weer moeten wennen . Dom maar waar.
    Wel hebben we 1000 euro belegd in een windmolenmaatschappij. 5 jaar vast met 4.5% rente. Maar op ons spaarbedrag is dat peanuts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. P.s. ik zie net dat hij inmiddels naar het rode gebied gezakt is :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik check de spaarrentes ook regelmatig. Ik ben alleen wel gestopt met het wisselen van mijn spaargeld naar banken voor een rentewinst van 0,1% of 0,2%. Helemaal als ik bij die andere bank nog helemaal geen account heb. Teveel moeite voor te weinig winst.

    Dus ik blijf nog even bij Leaseplanbank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus helemaal NOOIT iets sparen op een bankrekening die niet onder het Nederlandse garantiestelsel valt! Heb je nog niets geleerd van ICESAVE! Hahaha, ICE en SAVE dat had je al aan het denken moeten zetten indertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, ik had ook een Icesave rekening, maar die was leeg toen Icesave omviel. Die rekening had ik geopend, maar ik was er nog niet aan begonnen om er spaargeld op te zetten.
      Er staat nu ook niets op die Belgische rekening.

      Verwijderen
  5. Waar is de tijd gebleven,dat je iets leuks kon doen met de rente?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op die spaarrekeningen moeten je straks nog geld toeleggen ook! Om die reden heb ik een groot deel van mijn geld belegd. Krijg ik toch nog iets van rendement.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is bij beleggen natuurlijk altijd maar de vraag. Denk dat je weinig rendement hebt behaald de afgelopen 2 weken

      Verwijderen
  7. Ik gebruik mijn spaarrekening vooral als een soort spaarpot om mijn geld te stallen. Ik baal van de lage rente, maar tegelijkertijd verwacht ik er eigenlijk toch al weinig van.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn hier ook druk over aan het denken. We hebben een mooie buffer, maar hij is flink gedaald vorig jaar. Dit jaar willen we hem dus sowieso weer aanvullen, maar we komen er maar niet uit hoe hoog hij zou moeten zijn. Natuurlijk heb ik gekeken bij het Nibud enzo, maar we krijgen nauwelijks rente en betalen veel meer voor de hypotheek, dus meer aflossen en minder buffer klinkt aantrekkelijk, alleen of dat slim is... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zojuist heb ik toch nog een spaarrekening geopend bij de spaarbank met de momenteel hoogste rente. Dit is mijn vijfde spaarrekening.

    De rente van de bank waar ik mijn betaalrekening heb is erg laag. Wel gebruik ik deze spaarrekening om zolang geld te stallen. Als ik het geld nodig heb kan ik het meteen overboeken, terwijl het bij spaarrekeningen bij een andere bank meestal een dag duurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik check de laatste tijd niet meer, omdat ik wel goed zit met mijn potjes. Maar ik baal wel van de verlagingen steeds. Ik blijf wel sparen voor mijn buffer, tot die op niveau is, maar ben ondertussen (en daarna wat meer fullpower) wel bezig met bv hypotheek aflossen. Dat levert gewoon echt veel meer op ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het altijd zo'n raar argument om niet af te lossen, omdat je dan hypotheekrente aftrek misloopt. Die aftrek in max 52% maar zal voor de meeste mensen veel lager zijn door lager inkomen en dus lagere belastingschijf. De rest zul je dus echt zelf moeten betalen. Als je op tijd begint met aflossen hoef je de rest dus helemaal nooit meer te betalen. Ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zet als de hypotheekrente aftrek. Wel eerst zorgen voor een buffer want met geld in stenen kun je geen nieuwe wasmachine kopen ��. Ik shop overigens niet rond met mijn spaargeld, de verschillen zijn zo klein, te veel gedoe voor mij. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben vorig jaar een rekening geopend bij de hoogste rente aanbieder. Inmiddels is dit percentage al flink gedaald. We houden ons geld maar bij deze bank want alles daalt toch.. Helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zodra je je geld ergens hebt gedeponeerd gaat de rente naar beneden, de banken willen ons geld niet.
    Wij hebben onze hypotheek drastisch verlaagt en nog een buffertje over, want zoals iemand anders al zei, van stenen koop je geen nieuwe wasmachine en natuurlijk voor onvoorziene uitgaven.
    En als je niet snel aflost betaal je je huis meerdere keren. En volgens mij is dit toch een consuminder site?
    En het levert meer op dan je spaarrente!
    Maar dat is volgens onze mening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heb je het gemist, maar ik ben al heel ver met het aflossen van mijn hypotheek. Ik heb, als ik de hele hypotheek heb afgelost, daar ongeveer 10 jaar over gedaan.
      Zoals je schrijft, een buffer is handig. Daar zou ik graag wat rente op ontvangen.

      Verwijderen
  14. Onze buffer is niet zo groot, hoeft ook niet. Wel hebben we al veel afgelost en blijven dat doen, ook nu het bedrag veel lager is en de rente ook. Het blijft winst om je hypotheek vervroegd af te lossen. En gezond verstand bij het bepalen van een buffer(tje) is voor ons afdoende. Je bent erg goed bezig en voor mij een inspiratiebron voor ons aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik koop nog steeds deposito's, 10 jaar vast tegen 1,8.. dan maar wat minder beschikbare buffer. Het is ook niet veel, maar doordat ik dat de afgelopen jaren steeds heb gedaan, kom ik gemiddeld nog op een 4 procent en dat staat lekker vast voor een flink aantal jaar. Ik denk namelijk dat de rente nog meer gaat dalen voorlopig. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben steeds aan het wachten tot de rente weer eens wat hoger wordt. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk. Er zijn al landen waar je aan de bank moet betalen voor het veilig bewaren van je spaargeld.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.