donderdag 21 januari 2016

Een auto gekocht!

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een auto!
In maart 2008 had ik mijn oude auto weggedaan. Hij was toen 19 jaar oud en kwam niet zonder heel veel kosten door de APK. Ik besloot voorlopig zonder auto te leven: het scheelt flink wat geld en dat kon ik toen goed gebruiken.
Dus reisde ik met het OV of reed met anderen mee. Soms miste ik de auto wel en mijn rijvaardigheid ging ook achteruit. Toen ik eens een auto huurde, vond ik het de eerste paar 100 meter doodeng: kan ik het nog wel? Waar zit eigenlijk de rem, verwissel ik de rem niet voor het gaspedaal? Hoe krijg ik de lichten aan? Dat soort dingen. Om mijn rijbewijs niet helemaal waardeloos te maken en omdat ik graag weer wat meer vrijheid wil, heb ik weer een auto. Ik kan nu op bezoek bij mensen die met het OV lastig te bereiken zijn, ik hoef niet meer 2 of zelfs 3 keer over te stappen en te wachten op aansluiting.
Hoe het zo kwam? Mijn schoonzoon (vriend van jongste dochter) vroeg of ik zijn auto wilde overnemen. Hij regelde eind vorig jaar op de valreep nog een leaseauto. Hij kwam vanuit zijn werk in aanmerking voor een leaseauto en hij dacht: ik doe het. Vanaf 1 januari zijn de bijtellingsregels veranderd, hij kon nog net mee in de oude regeling. Ik neem zijn goed onderhouden auto uit december 2007 over. Hij is dus ruim 8 jaar oud. Er zijn met deze auto nog nooit problemen geweest, met een beetje geluk blijft dat zo.
Oudste dochter leende deze auto wel eens van schoonzoon, maar met een leaseauto is dat niet meer mogelijk. We slaan dus twee vliegen in één klap. Oudste kan, indien nodig, mijn auto lenen en ik kan geheel zelfstandig naar vrienden en kennissen in de "rimboe" in Friesland, Drenthe of Groningen en ook naar uithoeken van de stad Groningen.

33 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Het is echt zo fijn om een auto te hebben, het is een stukje vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn zeg! Het is je van harte gegund, veel veilige kilometers toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als wij jouw blog lezen klinkt het als een goede en weloverwogen keuze. Gefeliciteerd! Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn voor je. Geniet maar van de vrijheid en het comfort.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is fijn.

    Snap alleen je opmerking niet dat je dochter niet in de auto van haar man zou mogen rijden. Dat zou zeer bijzonder zijn, partners mogen in principe altijd in de lease-auto van de partner rijden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze schrijft dat haar oudste dochter wel eens de auto van de vriend van jongste dochter leende, haar zwager dus :)

      Verwijderen
    2. Dat heb je verkeerd begrepen. Mijn oudste dochter mag niet in de leaseauto van haar zwager rijden. Mijn jongste dochter mag die auto wèl gebruiken.

      Verwijderen
    3. Ah, nu begrijp ik het. Al die familieconnecties maken het verwarrend, had niet goed gelezen dat het om een andere dochter ging

      Verwijderen
  6. " mooi man" komt ook goed uit in dit jaargetijde....
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan me je overwegingen goed voorstellen. Wij hebben een auto die mijn man door de weeks nodig heeft voor zijn werk. Het was altijd te duur om een tweede erbij te hebben, maar ik begin steeds meer te verlangen naar wat meer vrijheid om er op uit te kunnen. Ik ging altijd overal op de fiets naartoe (met of zonder kinderen), maar daardoor liggen niet alle bestemmingen binnen mijn bereik. Doordat we de afgelopen jaren bezuinigd hebben, begint er wat ruimte te komen voor een tweede auto. Dat vind ik wel een fijn vooruitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop dat je er heel veel plezier van mag hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een betrouwbare auto van directe familie tegen een normale prijs is een goede koop. Wij rijden ook al weer bijna 4 jaar rond in een Renault Clio die toen 6 jaar oud was met 35.000 km op de teller. Overgenomen van een bevriend echtpaar. De 3 grote kleinzoons , die zij naar de diverse (top)sportlocaties brachten pasten niet meer op de achterbank. We hebben in die 4 jaar geen problemen met de auto gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd zeg, hartstikke fijn. Zelf durf ik niet te rijden terwijl ik wel een rijbewijs heb. Nooit genoeg zelfvertrouwen gehad helaas.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ...daar wordt je leven een stuk gemakkelijker van!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mocht je je toch nog wat onzeker voelen met de auto, dan is het een idee om twee rijlessen te nemen. Je hoort hier vaker dat mensen die na langere tijd weer gaan rijden dat doen. Soms omdat ze de snelweg mijden, of niet meer in het donker durven rijden. Met wat lesjes voelt men zich snel weer zeker.
    In elk geval, veel plezier met je autootje voor de deur.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gefeliciteerd! Ik kan gelukkig altijd een auto lenen maar heb inderdaad ook weer twee rijlessen genomen toen ik weer begon met rijden na een lange tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd!! Wat mooi ja! Kun je lekker rond gaan sjezen vant weekend, dan wordt het weer "dooi".

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk! Gefeliciteerd. M.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed zo ! Ik vond het altijd al een beetje triest dat je steeds met de fiets of het ov moest. Geniet er van !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk!!!! Heel veel plezier met je auto en geniet van de vrijheid!

    Groetjes van een trouwe lezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk Zuinigaan! Geniet ervan.

    Vooral die vrijheid! Soms zijn er leuke dingen die 'buitenaf' georganiseerd worden. Bij dat soort dingen maak ik me vaak zorgen van hoe kom ik weer veilig thuis. Of ik ga niet. Het is dan wel fijn dat ik dan met iemand mee kan rijden naar een station. Vanuit het station red ik me zelf prima.

    Zelf heb ik wel mijn rijbewijs, maar ik heb bijna geen zelfstandige rijervaring. Na het halen van mijn rijbewijs heb ik welgeteld twee keer echt zelf gereden in een Groene Wiel. En dat terwijl ik na het halen van mijn rijbewijs op mijn hart gedrukt kreeg dat ik vooral moest blijven oefenen, desnoods in een goedkoop koekblik!

    Dit bericht stimuleert me om eens te gaan kijken naar opfrisrijlessen, en ik wil zelf mijn theorie weer gaan ophalen.

    Zuinigaan, veel plezier met de auto!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd, wens je vele mooie en vooral veilige kilometers toe

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gefeliciteerd. Niet te zuinig zijn in bezoekjes. Als het glad is niet meer op de fiets naar je werk. Onderhoud en benzine ruim budgetteren. Naar Vlieland niet met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bij gladheid niet op de fiets naar mijn werk is niet een goed advies, er zijn namelijk helemaal geen parkeermogelijkheden bij mijn werk, totaal niet, alleen parkeergarages, waarbij de loopafstand een stuk groter is dan de bushalte en deze loopafstand is spekglad omdat er geen woonhuizen zijn die hun stoepjes vegen of strooien. Bij glad weer fiets ik eventueel een stuk om over schone fietspaden. Dat is een stuk minder glad dan lopen. Verder ga ik gewoon niet naar mijn werk als er ijzel gevallen is of als er om 17.00 uur grote kans is op ijzel. Als ik geen "ijsvrij" krijg, dan neem ik een snipperdag!

      Verwijderen
  21. Fijn zeg, gefeliciteerd ermee! Ik hoop dat je er heel veel plezier van hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat fijn dat je weer een eigen auto hebt Zuinigaan. Ben benieuwd wat voor een het is! Heb je misschien een fotootje? Groetjes en veel veiliger kilometers gewenst. Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.