maandag 28 december 2015

Zorgkosten 2015 vergeleken met 2014

In dit jaar heb ik met financiële steun van de zorgverzekeraar nieuwe hoortoestellen aangeschaft.
In 2014 heb ik aan beide ogen staaroperaties gehad, waardoor ik een nieuwe bril nodig had. Mijn nogal bijziende ogen werden door de nieuwe lenzen veranderd in ogen die alleen nog een cilinder en een leesdeel nodig hadden.  Ik kocht een zonnebril en een gewone bril. De brillen werd voor 225 euro vergoed uit de aanvullende verzekering van de zorgverzekeraar, de rest, 208 euro betaalde ik zelf.

Zo zagen mijn zorguitgaven in 2014 er uit:

zorgverzekering, aanvullend en tandzorg 1.362,16
eigen risico 360,00
brillen 208,00
eigen bijdrage pedicure, 6x 77,50
benodigdheden hoortoestellen 16,11
zelfzorg 26,71
totaal 2014 2.050,48

De kosten zijn (voor mij alleen) gemiddeld 170,87 per maand.

Zo zagen mijn zorguitgaven in 2015 er uit:

zorgverzekering, aanvullend en tandzorg 1.405,87
eigen risico 375,00
eigen bijdrage 6x pedicure 60,00
eigen bijdrage hoortoestellen, + toebehoren 709,62
zelfzorg 30,09
totaal 2015 2.580,58

In 2015 zijn mijn zorgkosten gemiddeld €215,05 per maand.

Het verschil zit voornamelijk in de dure hoortoestellen. Ik kan gelukkig daarmee weer jaren vooruit, dus volgend jaar zit ik waarschijnlijk weer ongeveer op 2000,00 euro per jaar.

6 opmerkingen:

  1. Duidelijk zo'n overzicht. Ik heb dat nog niet op deze manier in kaart. De premie voor de zorgverz. is opgenomen in de lijst vaste lasten, verder heb ik een reserveringsrekening waar elke maand een bedragje op gestort wordt speciaal voor (zelf)zorg en tandartskosten. Hiervan wordt alles betaald maar dit jaar heb ik veel ongedekte kosten voor fysio moeten maken, dus dat reserveringsbedrag moet omhoog. Ik vind het moeilijk om dit van te voren in te schatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit jaar is voor ons heftig. De berekening is; € 6238,40 En dat is van AOW en een klein pensioen erg goed budgetteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerrie: Ik neem aan dat dit voor jullie beiden is en niet per persoon?

      Verwijderen
    2. Per persoon zit je op ruim 500 euro meer dan ik. Ik heb geen zorgtoeslag en jij waarschijnlijk wel? En misschien ook nog WTCG geld?

      Verwijderen
  3. Je werkgever betaalt toch ook nog de inkomensafhankelijke zv premie voor je? Een fiks bedrag wat je als met pensioen gaat self moet betalen. Tegen de 6 % van je bruto inkomen. (Uit mijn hoofd)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.