maandag 26 oktober 2015

Zuinig : 2x maaltijdsoep met peulvruchten.

In de afgelopen week heb ik twee keer maaltijdsoep gemaakt, beide keren met peulvruchten en snel klaar. De recepten heb ik zelf verzonnen. De blikjes peulvruchten kocht ik met 50% korting.

Oosterse kikkererwtensoep voor 2 à 3 personen
Nodig:
blik kikkererwten 400 gr
1 flinke prei, in stukjes
1 ui in ringen
3 aardappels, in blokjes
blik gepelde tomaten
een soeplepel harissa of sambal voor de pit
geraspte gember
(olijf)olie
1 bouillonblokje

Bak de ui en en de prei ongeveer 5 minuten in de olie. Voeg de aardappels en de gember toe en breng met 1 liter water aan de kook. Kook een kwartier. Voeg de kikkererwten, de harissa, de bouillon en de tomaten toe en laat het goed warm worden. Dan met de staafmixer nog even fijn maken en klaar is je soep.

Bonensoep (ook voor 2 à 3 personen)
Nodig: 
blikje bruine bonen 400 gr
blikje cannellini bonen (witte bonen) 400 gr
1 flinke prei in fijne ringen
1 groene paprika in kleine blokjes
1 rode paprika in kleine blokjes
1 flinke ui, gesnipperd
een pak gezeefde tomaten
(olijf)olie
water
naar smaak 1 of 2 bouillonblokje(s)

Bak de prei, de paprika en de ui 10 minuten in de olie. Voeg de gezeefde de bouillonblokjes, tomaten en nog een keer die hoeveelheid water toe. Laat 10 minuten koken en voeg dan de bonen toe en desgewenst sambal of harissa (vind ik zelf heel lekker!)
En klaar is je soep!

8 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je makkelijke recepten !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je. De laatste dagen had ik veel zin in soep. De ingredienten die je noemt heb ik in huis, dus wordt het soep. Ik denk de oosterse kikkererwtensoep. Mij lijkt ie lekker, maar met jonge kinderen in huis is dat altijd lastig. Ik laat je weten of ie hier in de smaak viel.

    Groetjes,
    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al geen fan van harissa ...een soeplepel schrijf je, maar ik denk dat je een eetlepel bedoelt. Denk dat ik het wel een keertje ga maken, maar dan met sambal ipv harissa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap niet zo goed wat er fout is aan een soeplepel. Heet een soeplepel in jouw wereld een eetlepel? Is ook goed! Voor mij is een soeplepel een lepel waarmee ik soep eet. Als jij moet een soeplepel een opscheplepel bedoelt, daar heb ik een ander woord voor, zo'n soort lepel noem ik een sleef, daarmee schep je ongeveer 150 cc soep op, met een soeplepel 15 cc.

      Verwijderen
    2. Met een soeplepel schep je de soep op en met een eetlepel eet je de soep op. Kijk via Google-afbeeldingen maar eens naar soeplepel. Sleef wordt denk ik alleen in Groningen en Friesland gebruikt.
      In recepten zie je ook eetlepel staan.
      Wel leuk hoe verschillend er betekenis aan een woord gegeven kan worden.

      Verwijderen
    3. Regionaal zijn deze woorden heel verschillend. Ik hoorde Rudolf van 24Kitchen eens het woord pollepel gebruiken en toen bedoelde hij een sleef, of in het meer algemene gebruik een soeplepel. Voor mij is een pollepel een houten lepel om mee te roeren en niet een lepel om de soep mee op te scheppen.

      Verwijderen
    4. Ja, ik ken pollepel ook als houten lepel en was ook stomverbaasd toen iemand daar zo'n grote lepel mee bedoelde.
      Leuk item voor Wim Daniëls.

      Verwijderen
  4. Bedankt voor de lekkere soeprecepten. Ik ga ze allebei maken.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.