woensdag 23 september 2015

Veel rente op spaargeld

Lang geleden, zeg maar in de goede oude tijd, waren er banken die heel veel rente gaven voor je spaargeld. Icesave was zo'n bank.  Die bank gaf zonder verdere voorwaarden  5,25% rente voor je spaargeld. Eigenlijk was het ook weer niet zo lang geleden, ik heb er in mei 2008 over geblogd en eigenlijk zag ik er wel wat in. Hoewel de banken ons anders wilden doen geloven, was het niet heel veilig, want die banken konden omvallen en dat deed Icesave ook.
In mei 2008 zou ik overstappen. Ik had al een klein bedrag gestort om de bankrekening te openen, maar ik durfde er niet goed meer geld op te storten. Het feit dat het een buitenlandse bank was hield mij uiteindelijk tegen. In september 2008 heb ik alle geld van deze spaarrekening af gehaald. Achteraf gezien net op tijd, want even daarna was het mis en hadden rekeninghouders een probleem. Het probleem is keurig opgelost door De Nederlandsche Bank die het geld voorschoot.

En nu las ik van de week dat Nederland een schikking met IJsland treft.  Nederland zet er definitief een punt achter. De Nederlandsche Bank heeft nu alle voorgeschoten geld weer terug, dat was ruim 1,4 miljard euro. Ook krijgt Nederland 12 miljoen euro die vast stond op een geblokkeerde rekening weer terug. Wat overblijft is 48 miljoen euro, een bedrag dat Nederland uitgegeven heeft aan kosten voor de afhandeling van het faillissement van Icesave en dat bedrag wordt nu geschikt. Die 48 miljoen euro waren de kosten voor de communicatie naar gedupeerde klanten, alle uren die de Nederlandse bank heeft besteed aan checken van tegoeden van spaarders en het uitbetalen aan gedupeerde spaarders. Verder de onderhandelingen met IJsland en alle kosten die daarbij kwamen kijken. Er zijn ongetwijfeld een groot aantal mensen flink wat werkuren mee bezig geweest om het allemaal netjes af te handelen.
Ik had destijds nog 23 centen op mijn Icesave rekening staan en ik kreeg ook een brief met formulieren die ik kosteloos kon retourneren om mijn spaargeld op te eisen. Ik weet al lang niet meer of ik die 23 centen gekregen heb, is ook niet interessant.

Toch fijn dat het Icesave verhaal met de schikking van deze week helemaal klaar is! 

Zouden banken ooit nog weer zo'n hoge rente bieden? Waarschijnlijk wel! Ook in het begin van de jaren 80 waren de rentes heel erg hoog. Het lijkt leuk een hoge rente, maar let goed op! Volgens mij, maar ik ben maar een leek op dit gebied, is een hoge rente een teken dat een (volgende banken)crisis nabij is.
Dus mochten de rentes flink hoger worden, zet je spaargeld, als je dat tenminste hebt, veilig weg. Waarschijnlijk is beleggen dan niet de meest veilige weg, een spaardeposito met garantie van De Nederlandsche Bank is een stuk beter. 

10 opmerkingen:

  1. Wij zijn in '79 getrouwd en toen was de rente 8%.........gewoon bij de giro (of was het al postbank? Ik dacht nog niet). Niet te geloven he.
    Jammer dat we toen geen rooie cent hadden haha.
    Tegenwoordig krijg je op een deposito nog minder rente dan op onze spaarrekening

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was toen pas samen met mijn ex, de latere vader van mijn kinderen en ik herinner mij ook dat we bij de giro een spaardeposito konden openen met 8% rente! We hadden toen geen geld om in te zetten, dus die fantastische rente ging ook aan onze neus voorbij! Vlak daarna werd het crisis en duikelden die spaarrentes omlaag.

      Verwijderen
  2. Zulke rente is misschien wel fijn, maar was in de jaren '80 ook de hypotheekrente niet ontzettend hoog? Dat vind ik dan toch echt wel een mindere kant ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hypotheekrente was toen 12,8%! Heel wat anders dan nu. De rente was idd hoog, maar de hypotheekrente nog vele malen hoger.

      Liefs Frederique

      Verwijderen
  3. Ik herinner me nog de tijd,dat ik van mijn ouders een stukje aan toonder kreeg met 12% rente. Nu niet meer voor te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad ook de rente op hypotheek was hoger.
    Hier een variabele rente van om en nabij 14% nou das best pittig kan ik je vertellen.

    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een hoge rente is tegenwoordig niet meer een teken van een komende bankencrisis. We hebben nu een lage rente en hij zal zeer waarschijnlijk voorlopig laag blijven. Teken van een totaal failliet geldsysteem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De rente was destijds echt torenhoog!
    Mijn schoonouders erfden geld van ouders van schoonmoeder en konden dat destijds 10 jaar vastzetten tegen 12% rente met een maandelijkse uitkering. Daar konden ze bijna van leven indertijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben te jong om hier iets aan toe te kunnen voegen..financiële beslissing namen mijn ouders. Ik ben vooral bij dat ik voor deze crisis op tijd ben gestopt met beleggen. Hoe anders had het kunnen lopen...

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb nog tot 2018 een spaardeposito lopen tegen 5,4% en dit terwijl de rente op de hypotheek die ik in hetzelfde jaar sloot een rente kost van 5,6% apart toch?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.