zondag 13 september 2015

Méér rente met Crowdfunding?

De spaarrentes zijn erg laag! De hoogste rente die je kunt krijgen is op dit moment 1,25%. Als je je geld voor langere tijd vastzet, zijn de rentes iets hoger, maar ook dat houdt niet over.
Hoe krijg ik meer rente voor mijn spaargeld?

In mijn familie doet niemand aan beleggen, ik ben er niet mee opgegroeid en daardoor vind ik het heel lastig om mijn geld te steken in beleggingen. Ik ben er huiverig voor.

Crowdfunding dan?
Ik heb mij ingeschreven bij Horeca Crowdfunding, waar je op leningen tot wel 9,5% rente krijgt. Dat klinkt heel aantrekkelijk en de rente is heel wat hoger dan de spaarrentes. Maar ........... er is wel een risico. De toezegging is dat je meer rente krijgt, maar er is ook een kans dat het project mislukt en dat je (een deel van) je geld kwijt bent.
Het nieuwste crowdfunding project is een restaurant in Maastricht, van de keten La Cubanita. Dan denk ik: wat weet ik nu van Maastricht? Ik ben opgegroeid in Friesland en woon in de stad Groningen. Ik kom vrijwel nooit in Maastricht, hoe weet ik nu wat de mogelijkheden zijn voor een nieuw te starten restaurant in die formule? Ik ken een restaurant van dezelfde keten in Groningen. Dat zit iedere dag stampvol, maar of dat in Maastricht ook zo zal zijn? Wat in Groningen werkt, dat hoeft in Maastricht nog niet te werken. Hoe weet ik nu of er in Maastricht mogelijkheden zijn in dat segment van de markt?
Terwijl ik er over nadacht, stroomden de inschrijvingen binnen. De inschrijvingen startten op 4 september en op 7 september was de financiering rond en was de nodige €200.000 binnen. Het grootste inlegbedrag was €12.500,-, het kleinste €250,-, want dat is het minimumbedrag.

Ik geloof dat ik op dit moment nog niet aan crowdfunding toe ben. Voor mij is de drempel nog te hoog. Want wat als het project failliet gaat en ik mijn inleg kwijt ben?

12 opmerkingen:

  1. 250 euro als minimum-inleg is ook wel erg hoog. En eigenlijk, eigenlijk ben je met crowdfunding OOK aan het beleggen. Maar in plaats van dat je, zeg, belegt in een lening aan overheden (zoals de staatsobligaties waarin je belegt in het ASN Duurzaam Obligatiefonds), of aan honderden bedrijven (bijvoorbeeld het Meesman Indexfonds Obligaties Eurolanden), beleg je met crowdfunding in een lening aan een bedrijfje in Maastricht. Dat is veel risicovoller.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe mee aan crowdfunding bij geld voor elkaar en spreid mijn risico met inleggen van 100 en 200 Euro. De rentes zijn 7 en 8% in de projecten waar ik me op in heb geschreven. Tot nu toe loopt het goed en heb ik al iets meer dan 10% van mijn inleg terug. Ik vind het leuk bedrijven te kunnen helpen en zo ook nog wat geld binnen te halen, als het allemaal goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb positieve ervaringen met horeca crowdfunding. Volgens mij was dit project zelfs in 2,5 uur volgeschreven . De voorwaarden zijn beter dan bij bijv. geld voor elkaar. Ik kijk altijd wel naar de looptijd. Ik vind 3 jaar lang zat. Daarnaast spreid je het risico, omdat je iedere maand terug betaald wordt. Mocht het mis gaan, is het verlies mijn inziens minimaal. Ik leg overigens geen grote bedragen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt ook nog kijken bij greencrowd. Dat zijn projecten op en gebied van verduurzaming.
    Ik vind 250 best vel geld, zelf heb ik via greencrowd en geld voor elkaar geinvesteerd. Bij geld voor elkaar stop ik het geld in projecten met weinig risico, krijg je wel minder rente maar goed het is altijd meer als 1,25%.

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de risico's van crowdfunding erg hoog in relatie tot de mogelijke opbrengst. Investeren in startende ondernemingen is risicovol. Daar staat een hoge(re) rente tegenover maar ook mogelijk 100% verlies van je investering. Dat is bij spaargeld niet het geval.

    Spreiding is bij crowdfunding in nederland moeilijk of kost heel veel tijd. In de VS heb je bijv. lendingclub.com waar je een mandje van gecrowdfunde leningen kan kopen. Daarmee kun je het risico spreiden. Dat is hier nog niet mogelijk doordat er te weinig aanbod is. Ergo, hoger risicoprofiel.

    Hierdoor vind ik crowdfunding in nederland nog risicovoller dan beleggen in een aandelenindex. Daarin zit automatisch "spreiding" en dus ook bescherming tegen zogenaamde "black swans" (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory) die ongetwijfeld gaan voorkomen in crowdfunding leningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij doen aan crowdfunding van "buitengewone varkens"' Dat gaat per 100 euro maar je krijgt daarvoor geen geld retour maar pakketten varkensvlees. Deze varkens hebben een goed leven gehad. Ze lopen of in het bos e.d. of op een boerderij vrij in een veld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij zijn daar een keer wezen kijken. Specifiek ras kweken ze, en is goed vlees.
      Tineke

      Verwijderen
  7. Ik ben het eens met Kreupelgeld en Fabiooltje. Crowdfunding is veel riskanter dan het lijkt. Allereerst omdat het meestal startende ondernemingen zijn (altijd riskanter dan gevestigd). Ten tweede omdat het veel moeilijker is om je risico te spreiden. Zelf beleg ik veel in indexfondsen. Ik koop 1 fonds, dat niets anders doet dan evenredig aandelen kopen in bijvoorbeeld de AEX of de S&P500 index. Goed, die zakt ook wel eens 20 procent in een cisis, maar ik ben in elk geval niet al mijn geld kwijt dan.

    Ik zal proberen de komende weken op mijn nieuwe blog wat meer over mijn beleggingsfilosofie en ervaring te schrijven. Het is niet zo eng als het lijkt, Zuinigaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb je in mijn leeslijst gezet. Dan kan ik van jou mee leren over beleggen en misschien mijn koudwatervrees kwijtraken!

      Verwijderen
  8. Eerlijk gezegd loop je bij crowdfunding een groter risico op het verlies van je inleg als dat je zou inleggen in een goed gespreid aandelenfonds. Je hebt een rekening bij de asn bank meen ik, je kunt dan heel eenvoudig een beleggingsrekening erbij openen. Je kunt dan heel eenvoudig geld inleggen, net hoeveel je zelf wilt, het rendement is prima en risico laag Ook de kosten zijn laag. Op de site van de asn bank onder het kopje beleggen kun je alle informatie vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste,

    Zo te zien stel je jezelf wel de juiste vragen voordat je aan een investering begint! Op een gegeven moment is het van belang nadat je alle belangrijke vragen hebt gesteld om een duidelijk antwoord zien te krijgen in een vorm van een ja of nee ipv misschien! Geld investeren brengt altijd een risico met zich mee, maar met een verstandige conclusie(!) kom je al erg ver! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. La Cubanita Maastricht is nog steeds open en lijkt als een trein te draaien. Dus die investering is vooralsnog prachtig geweest. 7,5% rente. Als 1 van de La Cubanita's failliet gaat, dan haalt dat vast de krant. Ze hebben ook al de National Crowdfunding Award gewonnen. Lijkt mij dus een prachtige investering. Horeca Crowdfunding Nederland doet meerdere bekendere bedrijven. Ook Dudok. Daar krijg je als investeerder naast 7% ook een gratis appelpunt per 50 euro.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.