zaterdag 29 augustus 2015

Mijn pijnlijke rug

Woensdag schreef ik dat ik veel pijn heb bij staan en lopen. Het blijkt volgens de huisarts en de fysiotherapeut een oude kwaal te zijn: SI blokkade. In feite zijn de klachten al jaren geleden begonnen, alleen had ik toen op een andere manier pijn. Ik had een paar jaar geleden heupklachten, maar de oorzaak is dezelfde. Hier schrijf ik over de klachten van twee jaar geleden.
Ook eerder al had ik klachten. Het is mij inmiddels duidelijk dat ik in de toekomst alleen pijnvrij kan staan en lopen, als ik oefeningen blijf doen en intensief zwem. Na de vorige periode, 1,5 geleden, ben ik gestopt met de oefeningen en heb ik alleen ongeveer 2x per week gezwommen. Dat zou volgens de fysiotherapeute ook in de regel voldoende moeten zijn, alleen voor mij kennelijk niet.
Mijn streven is nu om tenminste een half uur zonder pijn te kunnen lopen. Dat lijkt weinig, maar nu zijn 2 minuten al te veel. Ik laat mijn rugspieren veel te hard werken en andere spieren te weinig, waardoor mijn rugspieren gaan verkrampen en dat voelt niet fijn, integendeel.
Ik ga weer hard bezig om mijn klachten uit de wereld te helpen. Ik mag dit jaar van de verzekering nog 27x fysiotherapie en ik heb mijn eigen risico al betaald, dus de fysiotherapie kost mij geen extra geld.  Hoeveel kost een consult bij een fysiotherapeut tegenwoordig? Al gauw zo'n 30 euro per consult. Ik ben blij dat ik een uitgebreide verzekering heb en ik zonder financiële aderlatingen kan werken aan herstel.

Een grappig plaatje van het internet
 Ook dat zwemmen moet ik vooral blijven doen en als het even kan intensiveren.

5 opmerkingen:

  1. Voor dit gewricht is osteopathie geweldig ! Als ik F.Eimers, Raadhuisplein in Haren niet had dan was de rolstoel voor mij nu het vervoermiddel. Mijn fysio's hadden nog nooit ontdekt dat er iets anders mis was met mijn bekken en dat de rugpijn het resultaat was. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte. Fijn dat de fysiotherapie verzekerd is, en ik hoop van harte dat je je snel weer wat beter voelt. Mijn ouders van 66 en 67 jaar doen inmiddels al zo'n tien jaar dagelijks hun ochtendoefeningen (van de fysiotherapeut gekregen ooit) en varen daar heel wel bij. Het kost ze elke dag een minuutje of tien, maar ze hebben sindsdien geen ernstige rugklachten meer gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In ieder geval goed dat je weet waar de klachten vandaan komen, sterkte. En nu maar oefenen en fysio

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook meer van de osteopatie, die kijken naar je hele lijf en niet lokaal. Ook de organen worden bekeken omdat die ook voor problemen kunnen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Persoonlijk ben ik ook meer fan van een chiropractor als van een fysio, soms zit de oorzaak nl op een heel ander punt en zolang je dat niet oplost kun je naar de fysio blijven lopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.