maandag 27 juli 2015

Nog meer over boodschappen in 1980

Een tijdje terug schreef ik over boodschappen in april/mei 1980. Dat is al weer ruim 35 jaar geleden.
Hoe zag onze administratie er uit? We hadden een schrift op A4 formaat en de pagina's waren verdeeld in twee kolommen. In de ene kolom noteerde vriend zijn uitgaven voor de boodschappen en in de andere kolom deed ik dat zelf. Zo nu en dan telden we de bedragen op en vergeleken we die met elkaar. Als ik veel meer uitgegeven had, dan deed vriend een tijd lang de grote boodschappen en kocht ik maar weinig, of omgekeerd en kocht ik het meeste. Net zo lang totdat de bedragen weer in evenwicht waren.

Ik heb nog een aantal weken in excel gezet, weken waarin we opvallend weinig uitgaven:


31/10 - 13/11 1980

uien en paprika 2,75
kaas 5,65
markt 3,00
boodschappen ? november 22,14
boodschappen 4 november 14,00
boodschappen 8 november 10,00
boodschappen 12 november 20,15
markt 10,00
biowinkel 2,20
bier 12,50
boodschappen 10,36


divers
kaarsen 8,50
spiegel 3,00

124,25


In mei gaven we gemiddeld 180 gulden per 2 weken uit.
Hoe kwam het dat we begin november erg weinig uitgaven? Dat had te maken met uitgaven op een ander terrein dan de boodschappen. Ik was gestopt met de pil, omdat ik daar volgens de huisarts een torenhoge bloeddruk van kreeg en condooms zijn minder effectief dan de pil. Dus dacht ik na het uitblijven van de menstruatie dat ik zwanger was. Ik was net begonnen met een nieuwe opleiding en een zwangerschap kwam zeer ongelukkig uit. De zwangerschapstest was negatief, maar we waren er niet zo zeker van dat ik echt niet zwanger was. We gingen voor een overtijdbehandeling (= een vroege abortus) naar een abortuskliniek in Zwolle. Maar daar constateerde de arts na lichamelijk onderzoek dat ik echt niet zwanger was. We zijn dus weer naar huis gestuurd en ik heb na een paar weken nogmaals een zwangerschapstest gedaan. Die test was negatief. Niet lang daarna heb ik een spiraaltje laten zetten.
De reiskosten en de kosten van de zwangerschapstests waren in totaal ongeveer 100 gulden.
We hadden niet veel buffer, dus sprongen we zuiniger met ons geld om dan in mei dat jaar. Dat geld moest ergens vandaan komen.

4 opmerkingen:

  1. Die zeangerschapstests waren vroeger echt duur. Ik herinner me dat ze rond de dertig gulden waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, zeg dat wel, ik vind in het kasboek van 1986 een test die fl.27,50 kostte. In 1980 betaalden we 25 gulden.

      Verwijderen
  2. Wat grappig dat je dat allemaal nog weet! Komt vast wel het een en ander ook terug als je dan die kasboeken weer bekijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De beslissing over wel of niet een overtijdbehandeling was een heel moeilijke. Je hebt het toch over een ongeboren leven dat misschien beëindigd wordt. Ik herinner me nog heel goed onze opluchting toen de arts zei dat hij 99,9% zeker was dat ik niet zwanger was. Dat ik dat bijna 35 jaar later nog heel goed weet, lijkt mij niet zo gek. Door het kasboek weet ik dat het in 1980 was, in mijn herinnering was het iets later.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.