zondag 24 mei 2015

De kleine lettertjes

Brrr, wat zijn die lettertjes op etiketten toch klein! Ik kan ze in de winkel helemaal niet lezen, ook niet met mijn varifocusbril. Voor de staaroperaties was ik nogal bijziend en kon ik zonder bril de kleine lettertjes heel redelijk lezen, maar nu, met mijn ingebouwde kunstlenzen is dat veel moeilijker. In huis heb ik een grote loep, maar die is een beetje groot om mee naar de winkel te nemen.
Deze loep is 20 cm lang en het dikke glas is 9 cm in diameter. Een groot en zwaar ding! Ik kocht hem zo'n 10 jaar geleden voor mijn moeder, die toen moeite had met de kleine lettertjes. Toen mijn moeder overleed,  heb ik mijn cadeau weer geclaimd.
Als kind had ik een opvouwbaar loepje, maar ik heb geen idee waar die gebleven is. Hij zag er uit als op onderstaande foto. Die loep gebruikte ik voor het stichten van kleine brandjes, het bekijken van postzegels en de wratten op mijn hand. Héél interessant!

Nu bedacht ik, dat ik ook een splinter- en tekensetje heb en daar is een loep bij! En die past in mijn portemonnee. Het is een plat plastic vergrootglaasje in een hoesje. Lang leve de vuilstort waar ik de setjes opduikelde!

4 opmerkingen:

  1. Als ik dit lees ben ik blij dat mijn oogarts heel erg zorgvuldig is geweest met meten, meten en nogmaals meten en ook navragen of ik snap hoe het effect is na mijn staaroperatie. En hoe ik het zou willen. Dat kon ze namelijk aanpassen. Lijkt me vervelend als je 'slechter' af bent na de operatie. Al is dat relatief natuurlijk, dat slechter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De oogarts heeft multifocale lenzen ingebouwd bij je staaroperatie? Als je daarvoor kiest, kost dat ca 950 euro per oog extra, want dat wordt niet door de basisverzekering vergoed. Als ik daarvoor gekozen had, dan had ik meteen ook de cilinderafwijking "meegenomen". Dan kon ik voor €2.200,- extra, zien zonder bril (1.100 extra per oog).

      Ik ben niet slechter af hoor, ik zie nu veel beter dan voor de operatie, ik heb alleen een cilindercorrectie en een leesdeel nodig. Ik zie nu een stuk scherper en helderder, ik heb alleen nog wel een bril nodig. Het zicht zonder bril is in de verte een stuk beter. Geen min 7 meer, Ik kan nu in het zwembad zonder bril zien hoe laat het is!

      Verwijderen
    2. Nee, gewone lens en heb me ook goed laten voorlichten over multifocaal en de kosten daarvan.

      Heerlijk he...dat je nu zoveel beter kan zien!!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.