donderdag 16 april 2015

Ventileren

Afgelopen weekend las ik het blad Eigen Huis en daar stond een artikel in over ventileren in de woning. Ik heb alleen een afzuigkap bij het fornuis en verder ramen en deuren die open kunnen.
Toen ik het artikel las, kon ik alleen maar concluderen dat ik te weinig ventileer. In ieder geval in de winter in de woonkamer. Op de slaapkamer heb ik het raam altijd open staan, behalve bij strenge vorst of bij ernstige rook- of smog-vorming. Op de bovenverdieping heb ik ook ventilatieroosters.

Dat het te vochtig kan worden en dat daardoor kans is op ongezonde schimmelvorming, dat wist ik, maar er stonden ook nieuwe weetjes in het artikel.
Onder anderen dat er in de woning allerlei schadelijke gassen vrijkomen: o.a. radon en thoron. Dat zijn radioactieve gassen die voorkomen in bouwmaterialen als steen, cement, beton en gips.
Lees ook hier, op de site van Milieucentraal.

Ik heb op de benedenverdieping naast de afzuigkap alleen natuurlijke ventilatie. Ik heb beneden geen ventilatieroosters, alleen 3 ramen, een achterdeur en een voordeur. Mijn conclusie is dat ik veel meer dan ik tot nog toe deed, zou moeten luchten. Iedere dag en het liefst altijd, ook als er niemand thuis is. Dat laatste vind ik zeker een probleem. Als ik ramen open laat en ik ben niet thuis, dan is mijn huis nogal inbraakgevoelig. Ik kies dan toch voor gesloten ramen en deuren. Ik werk drie dagen per week, dus vier hele dagen niet. Ik heb besloten op die dagen goed te luchten en op mijn werkdagen dat eventjes te doen, een kwartiertje of zo. En verder ga ik een hygrometer aanschaffen om te meten hoe hoog de luchtvochtigheid in huis is. Die dingen zijn volgens het artikel niet zo duur, voor een tientje schijn je er al eentje te kunnen kopen.

7 opmerkingen:

  1. Ik heb gelukkig wel wat roostertjes, want ik laat niets open staan als ik er niet ben. Verder is dit een oud huis, dus volgens mij ook heel veel natuurlijke ventilatie, of ik het nu wil of niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en dat is JUIST het probleem met veel woningen. Mijn buurvrouw bleek enorm veel schimmel in haar huis gekregen te hebben nadat ze haar woning te erg geisoleerd had. Ze dacht voldoende te ventileren, maar nee. Je moet echt ramen tegenover elkaar openzetten.

      Verwijderen
  2. Ik ventileer het huis elke ochtend door alle deuren (behalve de voordeur) en ramen een half uurtje open te zetten. Ook als het vriest dat het kraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is geen ventileren maar luchten. Ventileren moet je de hele dag doen.

      Verwijderen
  3. Misschien kun je op je benedenverdieping een ventilatierooster in de gevel laten maken. Ook kun je eens onderzoeken wat het kost om een raam te vervangen voor een raam van HR++ glas met een rooster. Naast ventileren is ook stoken belangrijk. Door te grote temperatuurverschillen tussen dacht en nacht, niet stoken op de bovenverdieping en een temperatuur met een maximum onder de 20 graden krijg je dezelfde problemen als bij niet ventileren. Stoken en ventileren gaan hand in in hand. Als je niet structureel kan ventileren en allen kan luchten is stoken nog belangrijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan je als je van huis bent de roosters op de bovenverdieping open laten en de binnen deuren beneden ook open? Het lijkt me dat er dan toch voldoende ventilatie moet zijn...
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.