zondag 12 april 2015

Nog geen rekening ontvangen van de zorgverzekeraar

Vorig jaar op 11 april heb ik € 254,73 betaald als 1e deel van het verplichte eigen risico. Omdat ik zo langzamerhand wel weer een aderlating richting zorgverzekeraar verwachtte, heb ik ingelogd op de site, maar daar stond nog helemaal niets over een betaling.
De apotheek heeft nog niets gedeclareerd en het bedrijf dat de testmiddelen levert voor de diabetes evenmin. Omdat ik deze maand ook de belastingdienst terugbetaal, was ik wel benieuwd naar berichten over het eigen risico. Als ik namelijk ineens ruim 250 euro of misschien wel meer  moet betalen, dan levert dat in combinatie met de 156 euro voor de belastingdienst een roodstand op, want ik heb niet heel veel geld op de lopende rekening staan.
Vroeger kreeg ik brieven met een nota en met een datum waarop het geld geïncasseerd zou worden. Ik kan mij niet herinneren dat ik het goed vond dat de zorgverzekeraar alles digitaal communiceerde, maar ik heb al heel lang geen brieven meer ontvangen. Zou ik ergens op geklikt hebben?
Die 156 euro voor de belastingdienst betaal ik terug omdat ik de maandelijkse hypotheekrente aftrek heb stopgezet. Ik hoop hiermee te voorkomen dat ik volgend jaar iets terug moet betalen. Dit jaar is het volgens het aangifteformulier ruim 800 euro wat er terug moet.
Ik heb trouwens nog eens even gekeken wat die staaroperaties in oktober en november vorig jaar kostten:
Er is een bedrag van €1.434,25 gedeclareerd. Dat lijkt voor beide operaties te zijn. De startdatum is 24 november, volgens mij was dat de dag van mijn 2e operatie. Ik vind 1434,25 euro niet duur voor 2 operaties! Of zou er nog een declaratie van de operatie van 6 oktober volgen?
Financieel maakt het me niets uit. Het eigen risico 2014 is al lang betaald.

4 opmerkingen:

  1. Ik mag het eigen risico gespreid betalen van mijn zorgverzekeraar (DSW). Omdat ik door chronische huidproblemen weet dat ik altijd mijn volledige eigen risico moet betalen, spreid ik het dus op deze manier over het hele jaar (10 periode's a 37,50).

    Enrico

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kan dat wel, die gespreide betaling. Ik heb er niet naar geïnformeerd, ik haal het geld meestal uit mijn buffer.

      Verwijderen
  2. En die operaties vallen niet onder je zorgkosten? Die je mag aftrekken van je belastbaar inkomen.
    Hier maken de zorgkosten en de giften het verschil. Ipv 500 euro terugbetalen 2000 krijgen... Nu was de post zorg ook gestoord hoog, maar goed.
    Ik zeg bellen met de administratie in het ziekenhuis.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die operaties worden door de zorgverzekeraar volledig vergoed, dat betekent dat ik ze niet kan aftrekken van mijn belastbaar inkomen. Ik heb de operaties immers niet zelf betaald. De operaties waren in het laatste kwartaal van 2014. Als ik mijn verplichte eigen risico in 2014 nog niet betaald had, had ik voor de operaties wel een eigen risico moeten betalen. Maar ook het verplichte eigen risico is niet aftrekbaar.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.