donderdag 23 april 2015

Een basisinkomen van €1000 per maand als experiment

Wist je dat er hier in Groningen een experiment gaande is? Frans Kerver uit de stad Groningen is binnenkort de eerste Nederlander met een basisinkomen. Lees ook hier.
Het gaat om een sociaal experiment. Later volgen meer mensen die elke maand duizend euro krijgen.
Frans Kerver is tekstschrijver, hij doet vrijwilligerswerk als coördinator van Tuin in de Stad en hij mag naast dat basisinkomen werken en meer geld verdienen.
Die duizend euro per maand komen uit een crowdfundingsactie. Via de site www.onsbasisinkomen.nl, die kortgeleden van start is gegaan, kunnen geïnteresseerden zich aanmelden om het experiment te steunen.
Ik ben zeer benieuwd hoe het experiment zal verlopen. Zelf zou ik het een grandioze vervanging vinden van de bijstand.
Wat denk jij?

17 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd en hou me aanbevolen als kandidaat voor eenzelfde experiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewelidig. Ik heb over experimenten in andere landen gelezen. Gezondheid en scholing schijnt vooruit te gaan,als grote groepen mensen een basisinkomen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik had er zelf ook een blogje over achter de hand. lijkt me geweldig ! Als je googled vind je een schat aan informatie over basisinkomen voor iedereen. Ik ben voor hoor. Het nadeel is dat je wel min of meer afhankelijk bent van de regering die je je inkomen verschaft. Het grote voordeel is dat je de uitkeringen kunt afschaffen met desbetreffende instanties. Ik geloof er stellig dat mensen dan werk zoeken dat echt bij hen past. Ik zou bijvoorbeeld stoppen met werken. Iemand anders die meer geld nodig heeft mag mijn baan. Zalig lijkt me dat, geen ww, geen studietoelages, ens. er zijn veel rekenmodellen en de meesten tonen aan dat het min of meer mogelijk zou moeten zijn. Het roer om in Nederland :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ga ik volgen! Laatst na aanleiding van het programma Tegenlicht bij de VPRO blogde ik ook al over een basisinkomen. Ik vind het een hele mooie oplossing en optie, mits deze goed controleerbaar blijft. Ik ga het filmpje gauw bekijken en ben heel benieuwd hoe het Frans zal vergaan. Hou je ons op de hoogte als groninger?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geef iedereen maar 1000 euro in de maand en dan zijn alle problemen opgelost? Geen toeslagen meer, geen bijstandsuitkering, maar dan is 1000 toch echt te weinig lijkt mij. Of krijgen baby's ook 1000 euro. Als je dan als gezin met zijn 4'en bent heb je het toch wel heel rijk. Waar is dan nog de noodzaak om te gaan werken! Ja werken ernaast mag gewoon, waarom zou je dat dan nog doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant onderzoek, blijf ik zeker volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt me echt een goed idee. Misschien nog niet zo breed, maar bijvoorbeeld voor startende zzp'ers, zolang ze zelf nog over x minimum verdienen. Of voor mensen die heel veel vrijwilligerswerk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Zuinigaan!, hier een trouw lezer: ik weet niet of onderstaande veel te veel ruimte inneemt, anders gooi je het maaar weg!, groeten van Frank:
    Een simpele berekening:

    Iedere Volwassene (vanaf 21)krijgt een belastingvrij basisinkomen gelijk aan de helft van de AOW voor een echtpaar. (760 euro per maand)

    Ieder kind (tot en met 20) krijgt daar de helft van (380 euro per maand) te betalen aan de ouder(s) of verzorger(s) met het wettelijk gezag over dat kind.

    Het minimumloon wordt verlaagd van 1480 euro naar 1000 euro per maand.

    Inkomstenbelasting wordt een sociale vlaktaks met twee schijven, 25% tot 60.000 euro per jaar, 45% vanaf 60.000 euro per jaar. (op fiscale eenheid, cq huishouden)

    Alle uitkeringen, toeslagen, studiefinanciering en kinderbijslag worden afgeschaft. (ook de ww en wao, waar mensen zich vrijwillig en privaat voor kunnen verzekeren.)

    Alle heffingskortingen, aftrekposten, belastingvrije voeten in de inkomstenbelasting worden afgeschaft. (ook de hypotheekrenteaftrek)

    Kinderopvang wordt gratis voor werkenden.

    Voor alleenstaande chronisch zieken, gehandicapten, en alleenstaande ouderen zonder aanvullend pensioen blijft de bijzondere bijstand bestaan.

    Een dergelijk basisinkomen kost circa 102 miljard euro per jaar. Gratis kinderopvang telt op tot 12 miljard, Bijzondere bijstand komt waarschijnlijk uit op zo een 10 miljard. Samen 124 miljard euro.

    Daar gaan de besparingen en opbrengsten vanaf:

    AOW, uitkeringen, toeslagen: 75 miljard
    Studiefinanciering: 4 miljard
    Uitvoeringskosten: 2 miljard
    Aftrekposten, heffingskortingen: 40 miljard

    Totaal: 121 miljard euro

    Grove benadering dit uiteraard, maar je toont er wel mee aan dat een dergelijk basisinkomen betaalbaar/uitvoerbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vraag me af hoe een alleenstaande met een huur van 600 euro en niet in staat is om bij te verdienen hier van rond moet komen.

      Verwijderen
  9. 1000 euro is voor mensen die de mogelijkheid hebben om bij te verdienen een leuk basisbedrag maar voor de gammelen onder ons zou het moeilijk worden omdat huur en zorgtoeslagen dan ook afgeschaft worden.
    Ik ben verder een groot voorstander van het basis inkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me een goed plan! Als iedereen dat basisinkomen ontvangt zullen er misschien veel meer deeltijdwerkers komen waardoor mensen die graag volledig willen werken ook die kans krijgen? Weet het niet hoor maar dat lijkt me gewoon zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vond het eerst een raar idee maar na me er wat meer in verdiept te hebben gaat het idee me steeds meer aanstaan. Er zijn grote voordelen aan verboden voor de maatschappij en de burger als persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit experiment kun je ook uitvoeren met de mensen die nu Bijstand hebben. Geef die de kans om naast hun uitkering iets bij te verdienen. Ik bedoel niet onbeperkt, maar waarom moet iemand die gaat werken opeens minder geld hebben als toen die persoon een uitkering had.
    Ik leverde toen ik ging werken opeens zo'n € 75 per maand in

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gemeente Wageningen gaat het proberen. Zie BNR.NL
    groet,
    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zolang het onafhankelijk van vermogen is...prima. Alleen heel eerlijk, ik kan van 1000 euro prima rondkomen, maar ik vrees dat ik er heel lui van zou worden. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wie weet waar de banen zijn waarin mensen die willen (bij) verdienen kunnen werken? Graag in Groningen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.