vrijdag 10 april 2015

Bespaartip: kassabon controleren

M, één van mijn lezers, mailde mij over een foute kassabon. Ze had in de supermarkt één product gekocht dat €5,39 kostte, maar het was 3x gescand. Helaas kwam ze daar pas bij thuiskomst achter.
Dat is vreselijk balen, want als je naar de supermarkt terug gaat, hoe bewijs je dan dat je maar 1 pakje had en geen 3? Ze is toch gegaan en heeft al haar welbespraaktheid uit de kast gehaald en de medewerker er van kunnen overtuigen dat ze echt maar 1 pakje gekocht had. Ze kreeg haar geld terug maar heeft zich voorgenomen om voortaan in de winkel de bon te checken en niet thuis.
Toen ik 1,5 week geleden ziek was, had ik ook zo'n akkefietje. Omdat ik me ziek voelde, leek het mij een goed idee om nog even mijn versvoorraden wat aan te vullen. En bovendien heeft die supermarkt een heerlijk bankje bij de kassa staan, waar ik lekker even kan uitrusten voordat ik weer op de fiets stap. Bij mij werd op die dag een product van 99 cent twee keer gescand, terwijl ik maar 1 product kocht. Ik check bijna altijd de bon, maar deze keer niet. Deze keer checkte ik de kassabon thuis. Ik voelde me ziek en had geen zin om voor die 99 cent moeite te doen en terug te fietsen. Het was wel weer een goede les en ik heb mijn leergeld betaald.
Dus check ik voortaan weer mijn bon als ik in de winkel ben!

Er zijn ook genoeg mensen die helemaal geen bon willen. Dan vraagt de medewerker aan de kassa of ze een bon willen en dan willen ze dat niet. Tja, dan kun je dus ook niet zien of je te veel betaalt. Op de achterkant van de bonnen van AH staat trouwens dat ze door het niet uitprinten van kassabonnen al 287.357 kilometer kassabonpapier (leuk scrabble woord!) bespaard hebben. Leuk voor AH, minder geld nodig voor kassabonpapier en méér mensen die zo nu en dan te veel betalen.

Soms is de fout tamelijk duidelijk en hoef je niet eerst een studie te maken van de kassabon.
Een aantal jaren geleden kocht ik een trosje bananen bij de AH, dat trosje kostte 99 cent, maar er werd 834 euro gescand. Ik had toen ook nog een paar andere boodschappen en ik had de mogelijkheid om rood te staan op mijn bankrekening uitgeschakeld. Dus eerst betalen en dan verrekenen bij de servicebalie kon echt niet. Er waren 3 medewerkers voor nodig om het probleem op te lossen.
Al eerder had ik bij de Aldi dat ik in plaats van 92 cent voor een trosje bananen €9,20 moest betalen.

Moraal van dit verhaal: check altijd in de winkel je kassabon. Dan weet je zeker dat je niet te veel betaalt! En je kunt je geld terug vragen als er te veel berekend is!

22 opmerkingen:

  1. Zo, dat zijn best grote fouten dan die ze maken.
    Zelf tel ik terwijl ik winkel, al op wat het allemaal kost.
    Ik weet het niet tot op de cent maar toch wel op de 5 cent nauwkeurig.
    Dus ik merk meteen als er iets niet klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och ja, zo heb ik een keer een blok kaas gehad van ruim 600 euro. De vrouw achter de kassa vond dat onze bon totaal toch wel erg hoog was Geworden. ( wij ook!) Maar doordat het etiket niet gescant kon worden voor een redelijke prijs vroeg ze of we akkoord gingen met een prijs van 2 euro voor een kilostuk kaas, ja graag! Gelukkig zijn er soms wel mee denkende caissières.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk meestal meteen mee op het scherm, als dat allemaal klopt dan vraag ik niet om een bon, tenzij ik die nodig heb voor een geld terug actie. Maar als ik het niet gevolgd heb, dan vraag ik wel om één om het na te kijken. Maar het makkelijkst vind ik direct mee kijken, want dan kun je de cassière meteen aanspreken. Anders moet je weer naar zo'n servicebalie etc. Als ik daar naar toe word doorgestuurd vind ik het niet zo heel erg, maar daar zelf weer heen is toch een extra drempel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik controleer ook altijd de kassabon en dat levert soms veel geld op. Bij de J umbo krijg je je geld terug en het product ook nog eens gratis. Win-win dus.
    Verder kijk ik ook altijd wat er op het schermpje komt te staan tijdens het scannen. Voordat de betaling / kassabon afgerond is kun je vaak al ingrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed punt Zuinigaan! Ik neem de kassabon altijd wel, maar dat checken zou beter kunnen. Ik doe vaak boodschappen voor de hele week, en raak dan een beetje overweldigd door de kassabon moet ik bekennen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En na controle het bonnetje natuurlijk wel thuis in de papierbak doen :-) - Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk altijd mee tijdens het scannen. Als ik denk dat er iets misgaat vraag ik de bon. Anders vaak niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja ik check altijd. Zo vaak gebeurt het dat iets niet klopt. Soms zijn afgeprijsde artikelen niet goed verwerkt. Of aanbiedingen die er niet goed instaan. Soms is het onduidelijk, de ene keer zie je de korting apart, vorige week 2 doosjes filet american, 2e halve prijs en daar stond de korting niet apart maar deze keer was het al in de prijs verwerkt.

    Deze week bij Al..i tuinhandschoenen gekocht, blijken het 2 linker te zijn, dat zag ik pas toen ik ze gisteren in gebruik wilde nemen, gelukkig heb ik daar de bon ook nog van. Dit is weer eens wat anders, ben benieuwd of ik toevallig dit paar had of dat er meer van waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik controleer altijd de bon. Er worden ook fouten gemaakt in mijn voordeel. Deze meld ik echter niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik scan mijn boodschappen - bij de J*mbo - zelf. Ik zie direct het bedrag van het gescande product en het totaalbedrag op de display.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vraag de bon altijd, controleer hem gelijk in de winkel. En volgens mij hebben wij hele goede cassieres, want als ik dit bij diverse blogs altijd lees worden er altijd heel veel fouten gemaakt. En ik moet zeggen in die 15 jaar dat ik nu zelf boodschappen moet doen is het op 2 handen te tellen dat er een fout in zit. Ik kijk altijd mee op de kassa en doe de aanbiedingsproducten eerst op de band, dan heb je nog wel tijd om mee te kijken en in te grijpen. Maar net wat ik zeg het gebeurt bij mij eigenlijks nooit dat het niet klopt.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vraag altijd een bon, omdat ik voor de hele week boodschappen doe... Die controleer ik dan even voordat ik naar huis ga, dan kan ik gelijk terug als er iets fout is gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik niet teveel boodschappen heb,weet ik ongeveer het eindbedrag. En hoef ik geen kassabon. Want dat milieuvoordeel spreekt me aan. Alleen,als er iets bedorven is,heb je geen bon om mee terug te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je regelmatig in die winkel komt, zou je het bedorven artikel ook zonder bon kunnen proberen het te ruilen. Helemaal als het artikel van het huismerk is. Dan doen ze vaak niet zo moeilijk.

      Verwijderen
  14. Ook ik check altijd mijn kassabon. Gisteren bij de Lidl vis gehaald. 2 voor 2,50. Bleek dat de korting niet in de kassa verwerkt was, ze werden per stuk voor 2,99 aangeslagen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling! Had ik de bon niet gecontroleerd, dan had ik toch maar even E. 3,50 teveel betaald.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tegenwoordig scan ik zelf bij de Plus, ideaal! Geen kar meer uitpakken en dan weer alles inladen. Ik zie direct of er wel bijstaat actie of kortingartikel. Wel check omgekeerd, als ik thuis ben controleer ik of ik alles wel gescand heb. Er worden wel steekproeven genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik controleer altijd de bon, bij elke supermarkt. Dat heeft me in de afgelopen jaren een behoorlijk bedrag opgeleverd. Moet wel zeggen dat de laatste jaren minder fouten gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook ik controleer altijd de bon, maar ook de handvol kleingeld die ik in mijn hand gestopt krijg. Zoals vandaag nog, betaal met € 5,00 omdat ik een bedrag van € 1,95 moet afrekenen. Als je blieft dat is dan € 3,05 terug. Ik kreeg echter 2 muntjes van 50 cent, 1 van 5 cent en 1 van een euro. Kwam ik toch mooi een euro tekort als ik dit handje vol geld in mijn portemonnee had laten glijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mee eens dat het altijd goed is om je bon even te bekijken voor je naar buiten loopt. Ik mis in de blog en in de reacties begrip voor de kassières. Wij hebben er hier thuis twee: scholieren van net16, die na hun lange schooldagen met klotsende oksels van de zenuwen proberen alles zo goed mogelijk te doen, nauwelijks ingewerkt worden, wel vaak plotseling ingezet, en er echt het beste van proberen te maken. Meestal gaat dat goed genoeg, maar een foutje is zó gemaakt. Op haar eerste werkdag had dochter bij een aantal klanten artikelen dubbel gescand, omdat ze niet genoeg kon focussen op het bliepen door het gegeit van collega's in haar 'oortje'. Zij moet een collega met een sleutel laten komen om het op te lossen en stuurt mensen dan maar liever door naar de servicebalie. Niet om lullig te doen, of om drempels op te werpen. Gewoon een onhandige puber die haar best doet maar nog fouten maakt. Als je dan hoort hoe kribbig de reacties van klanten soms zijn... Ik vraag jullie liefdevolle geduld met deze welwillende pubers mensen... Als zij er niet zaten... Je hebt gelijk hoor, maar probeer ze aan te moedigen in plaats van af te branden, zelfs als je moe bent...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens. Mijn jongste dochter vond het loon van haar 16 jarige vriendin bij de AH zo schandalig laag, dat ze besloot daar niet te gaan werken. Ze vond het uitbuiting van kinderen. Die kinderen worden dan ook nog ingezet in de spitsuren, rond het avondeten. Dan zat dochter liever thuis, dan maar wat minder geld om handen.

      Verwijderen
  19. Ik merk vaak dat cassieres met hun ellebogen om de kassalade (waar dus de weegschaal in zit) als ze groenten of fruit wegen en daarom te veel moet betalen. Zo moest ik laatst 4 euro betalen voor zo'n 300 gram sperziebonen, en daar kwam ik dus ook pas thuis achter.
    Dus nu plak ik er altijd maar zelf een sticker op.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo heb ik een keer gehad bij de Kruid.vat dat ik wilde pinnen en de caissière per ongeluk op het knopje extra geld opnemen had gedrukt waardoor er 20 euro extra van mijn rekening afgeschreven werd. Gelukkig merkte ik het op tijd op.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.