woensdag 15 april 2015

Asperges

Je denkt misschien dat hier een lofzang komt op de asperge, of tenminste een lekker recept.
Mis, niets van dat alles.
Asperges vind ik uitgesproken vies! Het zal wel aan mijn smaakpapillen liggen of aan mijn opvoeding of beide. Thuis bij mijn ouders aten we nooit asperges, ik heb ze pas voor het eerst geproefd toen ik al ver in de dertig of misschien wel veertig was. De eerste zat op een pizza. Ik vond er niets aan en mijn dochters vinden asperges ook niet lekker.
Het zou mij niets verbazen als er in deze smaakbeleving een erfelijke factor zit. Dat schijnt met spruitjes ook zo te zijn. 
Ik heb ze wel eens klaargemaakt. Zo vers mogelijke asperges, zowel groen als wit, en dan volgens het kookboek toebereiden. Brrr, voor mij hoeft het echt niet.
Ik werd er nog weer een keer aan herinnerd toen ik vorige week in de AH aspergeham at. Om te proeven nam ik een stukje ham en had niet door dat er asperge in zat.
Dat was een fikse tegenvaller: vies! Op dat moment besloot ik: asperges zijn niet aan mij besteed, ik eet ze niet meer. Ik geloof best dat sommige mensen ze heerlijk vinden, ik zou zeggen geniet ervan, maar ik ga het niet nog een keer proberen.

19 opmerkingen:

  1. Dat heb ik met vis. Vis komt er bij mij niet in, al ga je met een miljoen cash voor mijn deur liggen smeken en brult iedereen dat het zo vreselijk gezond is.

    (Ja, hoor vooral sinds Europese en Chinese vissers de kusten van Afrika leegvissen en dankzij de voor hen profijtelijke handelsregels het hier kwijt kunnen, het doet denken aan Joris Driepinter met zijn 3 glazen melk in de jaren 60/70).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn gezinsleden lusten ook geen asperges. Ik wel, kook in de lente altijd 1 keer asperges met gekookte eieren en botersaus voor mezelf en vind het dan ook voor een jaar weer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is wel de uitgesproken smaak. Ik houd er ook niet van en wat spruitjes en kolen betreft hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook i vind het niet lekker , dus je bent echt niet de enige .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier vind ik ze dadelijk als het weer aanhoudt op elke hoek van de straat. Wij vinden ze allemaal heerlijk. Vooral de (zelfgemaakte) soep, maar ook de asperges als groente. jammie. Alleen jammer dat het altijd zo duur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gruwde er ook van, dankzij een flatterige aspergemaaltijd uit een potje toen 'k op 12-jarige leeftijd in het ziekenhuis lag.
    Sinds ik een paar jaar geleden eens per ongeluk verse asperges kreeg voorgeschoteld, ben 'k om, heerlijk (maar alleen de verse!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je middenin het aspergegebied woont, moet je ze natuurlijk wel eens eten. Zo'n twee keer per seizoen doen we dit, dan is het voor ons weer goed geweest.
    Spruitjes vinden wij erg lekker, gewokt met een spekje erdoor of gekookte paarse met een lichte notensmaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ...ik lust eigenlijk elke goente maar dan moet wel op de goede manier bereid!
    Mijn partner eet wel alles maar vindt de helft van de groentes (o.a. asperges, bieten, broccoli, bloemkool en spruitjes) niet echt lekker. Dochters zijn dol op (bijna) alle groentes maar net als mij op de goede manier bereid d.w.z. niet of beetgaar gekookt, geen zout maar wel gekruid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik eet, als het moet, alles! Sinds ik als dik kind door artsen op hongerdiëten gezet ben en ik altijd honger had, eet ik echt alles. Maar asperges hebben zeker niet mijn voorkeur.

      Verwijderen
  9. Jaren alleen uit pot gegeten zowel de witte als groene en dan vond ik dat wel aardig voor een enkele keer. Pas vorig jaar weer eens verse gegeten en eigenlijk vind ik dat toch wel erg lekker met flinke plak ham en goed sausje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind ze heerlijk, maar ben wel kieskeurig, dus haal ze alleen bij de groenteman en wil alleen de hele dunne, die dikkere zijn nog wel eens taai en dan vind ik ze ook niet lekker, ze zijn wel behoorlijk prijzig, maar dat heb ik er wel voor over. het lekkerste vind ik ze met een zachtgekookt ei en een plakje mooie achterham.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij vinden ze heerlijk, vooral als je ze supervers van het land kan krijgen . Dat lukt in Laasche waar onze caravan staat. Wendland is een superspargel gebied. En dan volgens de regelen der kunst klaargemaakt...... Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In Griekenland, waar ik woon, kun je deze tijd van het jaar wilde asperges plukken., ze heten sparagia. Groen en sprieterig, met en sterke aspergesmaak. Ik maak er risotto mee enze zijn ook heerlijk in een ommeletje. Die sparagia zijn de oer-asperges, denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind ze eigenlijk heel gewoon en kan niet snappen dat ze zo opgehemeld worden, zal wel komen door het feit dat het altijd een luxe groente was/is en wat voor velen onbereikbaar was/is moet dan wel lekker zijn.
    Wat ik wel heerlijk vind is aspergesoep, gemaakt van verse asperges een totaal andere smaaksensatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En ik maar denken dat ik de enige was die niet van asperges hield, ik snap echt waarom ze zo opgehemeld worden, ze komen hier het huis niet in. Zal wel aan mijn zuinige smaak liggen: ik lust ook geen champagne en kaviaar....

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kaviaar heb ik nog nooit gehad, dus dat weet ik niet. Ik kan je wel zeggen dat ook ik niet van champagne houd. Ik vind er niets aan, champagne is aan mij niet besteed.

      Verwijderen
    2. Maak je een grapje, met je zuinige smaak ? Hoewel ik het zelden zal kopen, smaakt mij de boeren belegen uit de biowinkel toch echt beter dan de voordeelkaas die ik meestal koop.Net zoals brood van een goede bakker, Het is niet altijd zo, maar betere (dus vaak duurdere) kwaliteit smaakt vaak beter. En tegen een glas echte champagne zeg ik geen nee, lang geleden al dat ik dat gedronken heb.

      Verwijderen
    3. Misschien was wat mij als champagne voorgezet werd geen echte champagne, misschien ook wel. Ik houd ook niet van witte wijn en champagne is chique witte wijn met bubbels.
      Verder vind ik inderdaad goede belegen kaas en goed brood héérlijk, maar daar wil ik altijd meer van dan goed voor me is. Als ik erg lekkere kaas in de koelkast heb liggen, dan is dat veel te snel op! Dan ga ik steeds even naar de keuken voor nog weer een stukje of plakje.

      Verwijderen
    4. Ik snap dat je dat gaat doen. Volgens mij moet je omdenken in deze. Als je zelden heerlijke boeren belegen hebt, dan is het moeilijk om je in te houden en normaal te doen als je zo iets lekkers binnen handbereik hebt. Als je jezelf gunt (als het financieel kan) om altijd die lekkere boerenkaas te hebben om je brood mee te beleggen, neemt dat "graven" af dat nu ontstaat als het een enkele keer in huis is. Ik koop alleen nog maar volwaardige, biologische, voeding. We eten er minder van en zijn per definitie daardoor goedkoper uit. De toevoegingen in niet biologische of boeren producten zorgen ervoor dat je meer wil eten dan goed voor je is.

      Wij eten graag asperges. Maar wel alleen in het seizoen en uit Nederland. Goed schillen helpt. Dunne asperges zijn voor de soep. Ik heb sinds 2 jaar een stoomoven en de. Asperges die daar uit komen zijn subliem. Je kan ook stomen met een mandje in een gewone pan.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.