donderdag 19 maart 2015

20 maart: wereld waterdag

Morgen is het Wereld waterdagOp Wereld Waterdag wordt jaarlijks aandacht gevraagd voor de wereldwijde waterproblematiek.
In 2015 is het thema Water & Sustainable Development.

Een citaat van de site:
"Over Wereld Waterdag
Wereldwijd staan waterbeheer en sanitatie onder druk. Dit leidt onder meer tot voedsel tekorten, uitputting van natuurlijke bronnen en bodemdaling. Klimaatverandering en demografische en economische ontwikkelingen hebben ons bewust gemaakt van de noodzaak om aandacht te vragen voor deze wereldwijde uitdagingen.

In 1992 hebben de Verenigde Naties (VN) 22 maart uitgeroepen tot Wereld Waterdag. Elk lid van de VN heeft zich gecommitteerd om deze dag te benutten voor het creëren van bewustwording bij het brede publiek en sectorpartijen over de nationale en mondiale waterproblematiek door activiteiten te organiseren die passen binnen de nationale context. Jaarlijks heeft deze dag ander thema om een aspect van de wereldwaterproblematiek te belichten. In 2015 is het thema Water & Sustainable Development.
Nederlandse viering Wereld Waterdag
Op vrijdag 20 maart 2015 vindt het Nederlandse Wereld Waterdag evenement plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Dit jaar is het thema van Wereld Waterdag ‘Water & Sustainable Development’. 2015 is hét jaar van de ‘Sustainable Development Goals (SDG)’, opvolger van de Millennium Development Goals. Tijdens de Nederlandse viering van Wereld Waterdag 2015 staat SDG 6 ‘Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all’ centraal. Maar ook in andere SDG’s vormt water een belangrijk thema."

Zou onze koning ook aanwezig zijn? Hij richtte zich ooit specifiek op watermanagement, maar misschien heeft hij het nu wel te druk met "koningsdingen" en komt hij aan het watermanagement niet meer toe.

Misschien vind je het nog leuk om je watervoetafdruk te meten. Dat kun je hier doen. Waterverbruik gaat namelijk zeker niet alleen over je bad- en douchewater en het water van de toilet, maar er wordt ook heel veel water gebruikt voor de productie van allerlei zaken die jij dagelijks gebruikt, zoals papier, koffie, thee, kleding, graan, vlees etc. Het is vooral dat verborgen watergebruik dat behoorlijk op kan lopen. Ik geef een paar voorbeelden:
voor 1 kg rundvlees is 15400 liter water nodig
voor 1 kg rijst is 2500 liter water nodig
voor 1 liter bier is 300 liter water nodig
voor 1 liter melk is 1000 liter water nodig
voor 1 kg rietsuiker is 1800 liter water nodig
voor 1 kg katoenen spijkerstof is 10000 liter water nodig
voor 1 kg brood is 1600 liter water nodig.

4 opmerkingen:

  1. ..ik drink geen bier, ik drink geen melk, ik eet geen vlees en draag (bijna altijd) tweedehands kleding maar.....ik drink wel veel water!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Water drinken in plaats van bier en melk is in verband met waterverbruik een zeer verstandige keuze!

      Verwijderen
  2. Ik besef,dat ik nog te weinig rekening houd met dat indirecte watergebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ik ook doe is mijn douchewater en waswater opvangen en dat gebruik ik dan om mijn toilet mee door te spoelen, mijn stoepje mee schoon te spoelen. en melk en bier drink ik ook niet, draag geen spijkerbroeken en koop veel 2e hands kleding en eet 3 dagen in de week geen vlees.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.