zondag 8 februari 2015

Bespaartips

De ING geeft tegenwoordig op haar site besparingstips, meer dan 50 stuks nog wel!
Ze noemen dat: geld voor het oprapen.

Ze hebben er werk van gemaakt:
een online seminar - financiële workout - met Annemarie van Gaal,
een 30 dagen meer geld overhouden challenge
en een besparen scan
en dus veel tips.

Ik heb alles bekeken, maar wat blijkt? Ik bespaar al heel veel! Natuurlijk is dat geen verrassing!

Deze site is vooral voor beginnende bespaarders en er zijn dingen die beter kunnen.
Die besparen scan kan beter.
Die besparen scan is voornamelijk voor "big spenders"
Je hebt alleen de mogelijkheid om aan te geven of je iedere week een uitgave doet, en niet per jaar of per maand. Ik ga niet iedere week shoppen, ergens koffie drinken, lunchen, uit eten of uit. Dus het is moeilijk om te bepalen hoeveel ik bespaar, want zo'n uitgavenpatroon heb ik niet en ook nooit gehad.

Er zijn leuke (bekende) tips bij, waarschijnlijk geleend van Marike Henselmans of andere auteurs:
Wees trots op alle kleine beetjes, want ECHT ze helpen.
Wil je iets graag hebben, slaap er nog een nachtje over.
Voer elke 14 dagen een € 0-dag in, en laat je betaalpas thuis.
Sla je slag in de uitverkoop
Verzamel het hele jaar alvast cadeautjes voor verjaardagen en feestdagen
Koop een droogrek, wasdrogers verbruiken veel energie

Bij de tips ontbreekt een heel essentiële: zet je uitgaven en inkomsten op een rijtje en kijk in hoeverre er evenwicht is. Waarschijnlijk zit die tip in het filmpje met Annemarie van Gaal. Dat is vrij lang en dat heb ik niet helemaal bekeken. Ik vraag me trouwens af of beginnende bespaarders dat wel gaan doen.

Ik moet zeggen, voor verbetering vatbaar, maar ik vind het niet slecht gedaan.
Overigens heb ik geen aandelen en ben ik al weer jaren geleden overstapt van ING naar ASN en dat bevalt prima!
Ik heb zelf véél uitvoeriger besparingstips beschreven, die vind je op het tabblad bezuinigingstips. Wil je besparen, lees dan daar eens!

4 opmerkingen:

  1. Ik vindt jou tips beter. Het geeft er meer en ze zijn duidelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga akkoord met 'anoniem' van 8/2: je tips zijn heel duidelijk en ordelijker neergeschreven..... Ondanks ik ze allemaal al gelezen had, heb ik ze nu nogmaals herlezen. Ik pas al jaren zo goed als alle tips toe en dat werpt, op financieel vlak, zeker zijn vruchten af. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie tegenwoordig ook van die oproepen van energie besparen waarvan ik denk, ja duh, de kachel nog een graadje lager en de huiskamer is kouder dan de gemiddelde koelkast.
    Of reclame-achtige oproepen, hoe je je energierekening met wel 400 euro verlaagd...en dan denk ik, dat is zo'n beetje mijn jaarrekening.
    Dat soort basictips zijn wij hier al lang voorbij.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Besparen is echt iets waar veel mensen geld laten liggen. De belangrijkste bespaartip vind ik toch wel het blijven bekijken van je abonnements/contractkosten. Zo kunnen abonnementen, verzekeringen en contracten vaak veel goedkoper, terwijl deze stilzwijgend door blijven lopen en ze vaak goedkoper kunnen. Als je dit voor alles doet, is dit een enorme kostenbesparing!

    Eentje waar ik laatst achter kwam is de motorverzekering voor mijn Harley. Ik betaalde hier maandelijks veel geld voor, aangezien ik de All-Risk dekking had afgesloten. Ben nu overgestapt met dezelfde dekking naar een Harley collectief, waardoor ik ruim 1500 per jaar bespaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.