donderdag 29 januari 2015

Het geld van de Grieken

In Griekenland heeft de Syriza partij bij de verkiezingen gewonnen en die partij wil wil het roer helemaal omgooien en de schuldenproblematiek waar het land mee kampt op een andere manier aanpakken. Op dit moment leeft 1 op de 3 Grieken onder de armoedegrens. Griekenland heeft 240 miljard aan noodleningen uitstaan om de Griekse economie nog enigszins overeind te houden. Ondertussen gaat het land zeer gebukt onder deze enorme schuldenlast. Het is bijna onmogelijk om daar weer uit te komen, er is sprake van een uitzichtloos economisch systeem.
De nieuwe regering wil uit het slop komen door kwijtschelding van de Griekse staatsschuld, zodat het land in één klap van de ellende verlost is.

Nederlandse politici vinden daar van alles van.
De ene vindt het met de verkiezingen in het vooruitzicht verstandig om ferme taal te laten klinken: alles moet tot de laatste cent terugbetaald worden.
Anderen vinden juist de situatie zo uitzichtloos, dat ze wel mee willen gaan in een (gedeeltelijke) kwijtschelding of in ieder geval oplossingen zoeken.

Wat vind ik ervan?
De Grieken hebben in de laatste jaren tragische armoede gekend. Ik vind dat een land, net als personen met schulden, na verloop van een aantal jaren zware armoede en schuldsanering de rest kwijtgescholden moet krijgen om weer met een nieuw perspectief verder te kunnen gaan: zand er over en orde op zaken. Van een kale Griekse kip valt nauwelijks iets te plukken. Dus zorg voor een opbouw van de economie, zodat Europa weer zaken kan doen met een economisch bloeiend Griekenland.
Wat vind jij van dat idee?
(Ik word nauwelijks gehinderd door enige economische kennis, alleen wat huis/tuin en keukenervaringen) 

26 opmerkingen:

  1. Griekenland had nooit bij de EU mogen komen. Het land was en is een economische chaos waar belastingontduiking topsport nummer 1 is. En waar niet begrepen wordt dat de bevolking van andere landen heel veel belasting betalen voor hen.
    Ik vind het ook triest voor de Griekse bevolking. Maar ik vind het ook intriest dat de Nederlandse verzorgingsstaat wordt afgebouwd en dat Nederland het braafste jongetje van de klas is met die 3% norm en daarvoor beloond wordt met een extra te betalen bedrag van iets van 650 miljoen. En dat doet Nederland ook nog.
    Frankrijk trekt zich er weinig van aan en krijgt nog een miljard toe....
    Er klopt gewoon geen hout van die hele EU.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een beetje kort door de bocht hè. Ten eerste is er een groot verschil tussen de EU en de eurozone. Griekenland had de euro misschien nooit mogen krijgen, maar met die toetreding heeft Nederland zelf ook ingestemd, dus een beetje flauw om daar 'Brussel' nu ineens de schuld van te geven. Zoiets als 'Brussel' bestaat helemaal niet, er zijn altijd Nederlanders bij die moeten instemmen met nieuw beleid. Bovendien lijkt het erop dat de Griekse boekhouding nooit klopte. En wat die naheffing betreft, dat is helemaal niet extra te betalen. Nederland moet een schatting geven aan het begin en aan het eind van het jaar wordt dan gekeken naar de echte cijfers. Schat je te laag, betaal je bij, schat je te hoog, krijg je terug. Te vergelijken met je voorschot bij de energiemaatschappij zeg maar. Is dat dan ook onredelijk? Dat de politiek in Den Haag het zo voorstelt, wil ook niet zeggen dat het zo is. Lekker makkelijk, slecht nieuws afschuiven op een ander. En als het dan een keer positief is, gaan ze zelf met de eer lopen...

      Verwijderen
  2. Het is zo jammer,dat die groep rijke grieken niet aangepakt kan worden. Zij hebben wel gezorgd,dat hun miljoenen veilig in het buitenland staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp je standpunt. Het is een complex probleem...Gaat Griekenland bijvoorbeeld (om het maar eens plat te zeggen) de schuldsanering in, dan zou je dezelfde voorwaarden ook voor andere landen moeten hanteren. Ik vraag me af of dit financieel haalbaar is en of je dit kunt verantwoorden naar de kiezers toe in, in economisch opzicht gezien, wel sterke landen. WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet er onvoldoende van om er een mening over te hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meer door minder29 januari 2015 om 10:05

    Elk land moet wat doen aan zijn staatsschuld net als nederland nu doet.
    De voorwaarden die gesteld zijn aan Griekenland zij vrij reëel.
    Alle afspraken moeten ertoe leiden dat de Griekse overheidsschuld in 2020 teruggebracht is richting 120% bbp. Dit geeft de financiële markten de zekerheid dat Griekenland de problemen kan oplossen.

    Voorwaarden voor steun aan Griekenland:
    De Griekse regering moet zeer ingrijpende maatregelen nemen, zoals bezuinigingen en structurele hervormingen doorvoeren. Voorbeelden van maatregelen zijn:

    btw verhogen;
    forse bezuinigingen op de ambtenarensalarissen en pensioenen;
    belastingen beter innen;
    hervorming van de arbeidsmarkt;
    verhoging van de pensioenleeftijd.
    Er zijn nog meer afspraken gemaakt. Zo moeten banken, verzekeraars en pensioenfondsen (de private sector) fors meer bijdragen om de Griekse schuldenlast te verminderen. Voor de banken geldt dat ze de helft van de Griekse schulden moeten kwijtschelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij kom je met huis/ tuin economie ook het verst.
    Ben het met je eens.

    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo zeg, lekker makkelijk alles kwijt schelden. Ze zijn ook niet eerlijk in de Euro gekomen, maar moeten wel helpen. Werd nauwelijks belasting betaalt, Mannen van 53 gingen met pensioen, geen hervormingen,was nauwewlijks vatbaar etc. En wij maar helpen. Straks komt portugal, italie, spanje ierland ook alles kwijt schelden. Kom nu zeg. Is triest voor de mensen daar, maar wij hebben ook arme mensen. En dan zeg je zaken doen met economisch bloeiend grienkenland, laat me niet lachen, ze gaan gewoon op de oude voet verder. Sorry hoor de bedoeling is goed, maar de grieken zal persoonlijk moeten veranderen , en nut van inzien, om economisch te groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De Grieken hebben t sinds die crisis weliswaar slechter, maar veel Grieken zijn (belachelijk) vroeg met pensioen gegaan en het afdragen van premies en sparen etc is hen vreemd. Wmb moeten ze eerst terug naar een normale situatie met werken-tot-een-(ons bekende) pensioenleeftijd en (loon)belasting waarmee alles betaald kan worden, zodat straks alles gezond is. Door nu de schuld kwijt te schelden komen ze straks (zonder veranderingen) gewoon weer in hetzelfde schuitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een schuld kwijtschelden bestaat m.i. niet. Als zij m niet betalen komt ie via een omweg gewoon weer bij ons terecht. Ik pas ervoor om te betalen omdat zij hun shit niet op orde hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heel slecht idee, als we de schulden van Griekenland gaan kwijtschelden kun je er donder op zeggen dat Portugal, Spanje en Italië hetzelfde willen en dan is het einde zoek. Griekenland is maar een klein landje in Europa relatief gezien, maar dat kunnen we niet zeggen van Spanje en Italië.

    Het is lullig voor Griekenland dat ze het zo zwaar hebben, maar ze hebben het er ook zelf naar gemaakt. Ambtenaren werden er riant betaald (een bewaker kreeg 72.000 euro...), pensioenleeftijd was 57 jaar, belastingontduiking was aan de orde van de dag, etc.

    Het is leuk dat Griekenland op Syriza heeft gestemd, maar zijn beloftes zijn echt uit de hoge hoed getoverd en omhaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ongetwijfeld is een groot aantal grieken buiten hun schuld in de problemen gekomen, maar griekenland staat er ook om bekend dat er eer gerommeld werd met belastingen en dergelijke. ik vind het geen oplossing om landen die er een rommeltje van maken , hun schulden maar kwijt te schelden , ik vind dat zon land eerst moet laten zien dat ze er alles aan doen om hun financieen weer orde te brengen en er alles aan zullen doen om verdere problemen in de toekomst te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik hier alleen met economische kennis op huishoudniveau. Ik vind de armoede voor de Griekse burger echt schrijnend. Maar de onderkant van de arme kant van Nederland kan ook niet meer hebben. Ik heb gelezen , dat de rijke Griekse reders een flinke bijdrage zouden kunnen leveren op de begroting van het land. Vooralsnog vind ik daarom dat je wat je leent, je zult moeten terugbetalen. En het hemd is nader dan de rok. Want wie betaalt het dan, dat Griekenland jaren op te grote voet geleefd heeft? En massaal de belasting ontdoken heeft? Onder andere de kleine man in Europa, schat ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ...ik ben het grotendeels met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mwah, ook ik heb niet veel verstand van economische zaken maar ik vind dat dingen als hun pensioenleeftijd (dacht 57!) wel aangepast kunnen worden voordat er ruim 200 miljard euro kwijtgescholden gaat worden. Dat geld moet namelijk toch ergens vandaan gehaald worden en dat is waarschijnlijk niet bij de grieken zelf. Ik (nu 25 jaar) ga ervan uit dat ik pas met pensioen zal kunnen op mijn 70e, dat mijn aow en pensioen een leuk fooitje zullen zijn, maar ik er niet van zal kunnen rondkomen + dat ik mijn zorgkosten voor het grootste gedeelte zelf mag dokken. Die bezuinigingsmaatregelen zijn dan onder andere nodig geweest omdat er 200 miljard moest worden kwijtgescholden aan mensen die fluitend 13 jaar eerder van hun pensioen kunnen gaat zitten genieten. Dus nee, eerlijk gezegd ben ik heel erg tegen volledige kwijtschelding. Gedeeltelijk kwijtschelding (na hervormingen zoals die in de rest van Europa hebben plaatsgevonden!) kan ik mee leven.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee, ik vind niet dat er meteen moet worden gesproken over kwijtschelding. Eerst aflossen en ergens halverwege kijken hoe het gaat. Als ik in de schuldhulpverlening zou komen moet ik ook zo veel mogelijk schulden wegwerken. Daarnaast mag ik géén nieuwe schulden maken.

    Zoals ik het opmaak uit de media wil deze nieuwe Griekse regering weer af van alle bezuinigingen. Dus maken ze weer nieuwe schulden. Mogen de andere Europese landen weer gaan betalen:(((((( Eerst orde op zaken stellen, beginnen met aflossen en dan pas gaan praten over kwijtschelding of andere financiële tegemoetkomingen.
    Orde op zaken stellen zou al kunnen beginnen met het opstellen van een goed belastingsysteem, overtollige ambtenaren ontslaan en de salarissen beperken. Ik hoorde van een collega van mij, die daar familie heeft wonen, dat een havenarbeider bijna een ton verdient. Huh, leg dat eens uit aan de havenarbeiders hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind dat je leningen terug moet betalen...

    Aan de andere kant zou ik persoonlijk alleen geld uitlenen aan lui waarvan ik vrijwel zeker ben dat ze het ook terugbetalen en dat is met Griekenland nooit het geval geweest. Dat wist iedere doorsnee Nederlander gelijk al, dus waarom de economen dat niet 'wisten' is me een raadsel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wisten ze wel, maar dat geld ging vooral naar Europese banken die veel leningen hadden verstrekt in Griekenland.

      Verwijderen
  17. Kijken hoe het zover heeft kunnen komen heeft geen zin. Ben met je eens dat je van een kale kip geen veren kunt plukken. Wij hebben na de oorlog het Marshall plan gehad. Dat heeft er mede toe geleid dat onze economie er weer bovenop kon komen. Zoiets zou mogelijk ook voor de Grieken nodig zijn. Als je wilt kwijt schelden, moet je ook weer voor zodanige condities (en dat niet alleen financieel) zorgen dat het land weer verder kan. Anders zit je zo weer in de ellende.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kwijtschelden is te gemakkelijk, als wij schulden maken moeten we ze ook allossen. Verder leren ze er helemaal niks van. Het voelt misschien niet zo, maar het gaat ook om jouw en mijn geld al lijkt het anders. Hoe zou je het persoonlijk vinden als iemand geleend geld niet wil terugbetalen? Juist....Dit is niet anders ook al is net even verder weg....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. volgens mij is de nederlandse berichtgeving niet juist. De leningen zijn indertijd aangegaan met de bedoeling er goed op te verdienen, het is niet eerlijk de arme griek hiervoor te laten opdraaien. En mag ik even zeggen dat Italie nog geen enkele lening of steun heeft gehad tot nog toe?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een beetje gevolgd hoe Griekenland dergelijke torenhoge leningen kreeg ( dat in de eerste plaats).
    Noordeuropa wilde Griekenland ooit heel graag bij de EU vanwege de afzetmarkt die dat zou creëren voor, idd, Noordeuropese bedrijven. Enne.... Griekenland kreeg krediet van al die bedrijven om maar zoveel mogelijk te kopen. Moesten de Grieken toch hun rekeningen betalen dan klopten ze aan bij GoldmanSachs, je weet wel: die bank, en dan kregen ze opnieuw een lening om de schuld te betalen.
    Zo werd de cirkel vanzelf rond, is diezelfde bank ook niet met overheidssteun overeind gehouden?
    Mijn idee: als deze bank nou eens met al het steungeld, wat zij als bank hebben gehad, de Griekse leningen zou aflossen, afkopen hoe je het wilt noemen, zou je hiermee niet in één keer het hele probleem oplossen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben groot fan van Annemieke van Deursen en haar Mijmeringen en haar aanpak als er mensen bij haar stichting hulp komen vragen. Zomaar iets geven is daar niet aan de orde, er moet iets tegenover staan. Maar ook bied ze hulp in de vorm van de kringen waarin mensen geleerd wordt het te redden met het geld wat ze hebben. Griekenland is altijd een arm land geweest, ergens is er iets fout gegaan en zijn de Grieken meer veel meer gaan uitgeven dan ze konden dragen. Ik ben benieuwd hoe verstandig die nieuwe president is. Kwijtschelden van alle schulden dat lijkt me niet haalbaar, dat zou de last voor de andere eu landen te zwaar maken, zou niet eerlijk zijn en dan is het hek van de dam. Aan welke afspraak moeten we ons dan nog wel houden? Maar de menselijke maat die moet in het oog gehouden worden. Het lijkt me een redelijk alternatief als Griekenland wel hervormingen doorvoerd die de economie weer gezonder maken en dan bijv er wat langer over mag doen om af te lossen. Ik hoop dat ze eruit komen, we zijn allemaal mensen en aan het eind van de dag wil iedereen graag een veilig dak, eten en wat warmte..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De gemiddelde Janos Modalos, nog altijd de 99% van Griekenland, heeft hier niets mee te maken. Hebben wij schuld aan het wanbeheer van de banken? 't Is gewoon een smerig spel over de ruggen van zowel de Grieken, als van ons.
    En roepen dat ze niet met 57 met pensioen mogen is wel makkelijk. Er is overal maar een beperkte hoeveelheid werk hoor. Wat moeten ze doen, in overheidsdienst nog langer naar potloden gaan zitten kijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De grieken hebben hun problemen grotendeels zelf gzocht, dat ze ze nu ook zelf oplossen...of is dat op kleine huisje tuintje-schaal ook niet zo ?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.