zondag 28 december 2014

Bijverdienen

Gisteren noemde ik mijn bijverdiensten. Deze zijn nogal wisselend en bestaan uit:

- inzet op het stembureau. Daar werk ik een hele dag van 7.00 - + 23.00 uur voor 150 euro per dag.
  Er zijn een aantal pauzes, maar het is een lange werkdag. Ook de instructiebijeenkomst levert geld op.
In 2014 heb ik bij 2 verkiezingen gewerkt en 330 euro ontvangen.

- mail lezen bij Euroclix en Qassa (dit heette vroeger MoneyMiljonair)
Bij Qassa krijg ik punten voor ieder nieuw lid dat ik aanbreng. Leden krijgen bij aanmelding ditzelfde bedrag. Je kunt het laten uitbetalen als je voldoende punten gespaard hebt. Ik krijg ook geld voor het lezen van mail en bij Euroclix krijg ik 10% commissie van de verdiensten van recent via jou aangemelde leden.
Wat levert dit op? In 2014 heb ik bij Euroclix 850 euro ontvangen en bij Qassa 55 euro.

- wat ik verder verdiensten zou kunnen noemen: rente op spaargeld. Wat dit betreft hoop ik echt op betere tijden, want de hoogste rente die ik momenteel ontvang is 1,6%. Het grootste deel van mijn geld staat bij een bank met méér idealen: groener, geen investeringen in kinderarbeid en wapenhandel etc. Alleen, die idealen vertalen zich in een lagere rente, namelijk 1,3%. Omdat ik een heel aardige buffer heb, levert dit zo'n 400 euro per jaar op.
Maar goed, daarvan stop ik in januari weer geld (tienduizend van de buffer) in het dak of de trappen of misschien wel in de slaapkamer van mijn huis.

Ook had ik ooit redelijk wat bijverdiensten uit de 2e hands verkoop van boeken en andere spullen. Dit is helemaal opgedroogd. Niemand koopt meer wat van mij.

Heb jij bijverdiensten? En zo ja, waar bestaan die uit?

11 opmerkingen:

  1. Leuk overzicht. Maar, niet om negatief te doen, ofzo hoor, maar wat blijft er na belastingopgave over van die bijverdiensten? Ik heb er zelf ook eens mee geworsteld toen ik belastingaangifte moest doen en kwam er niet uit of het nu echte bijverdiensten waren of onkostenvergoedingen die niet belast waren. Het lag er geloof ik ook nog aan of je nu een echt inkomen er naast had, of helemaal geen inkomen (ja, dat laatste kan!). maaltijdvergoedingen waren in elk geval onkostenvergoedingen en onbelast, herinner ik me.
    Als je 37 procent belasting over 330 euro zou moeten betalen blijft er maar zo'n grove 200 euro van over..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad wel een punt. Tot 2014 gold het werken op het stembureau als onkostenvergoeding, maar vanaf dit jaar moest ik mijn burgerservicenummer opgeven en geven ze de verdiensten door naar de belastingen. Of ik er dan ook een jaaropgave van krijg? En is het deels belast en deels onbelast? Want voor die cursus waarvoor ik naar de andere kant van de stad moest en uren mee kwijt was, geldt daar geen onkostenvergoeding voor?

      Verwijderen
    2. Onkosten voor bijverdiensten gewoon opgeven. Het is allemaal box 1, als ze het hebben opgegeven zie je dit vanzelf wanneer je na 1 maart begint met het invullen van je belastingopgaven.
      Tip: de belastingdienst zegt dat je alle uitgaven mag aftrekken,mook al zijn het domme aankopen geweest waar je later slijt van had,

      Verwijderen
  2. Nog een vraagje over Quassa: zijn dit alleen e-mails om op te clicken of zijn er ook op een andere manier clicks te verdienen bv onderzoeken.
    Ik koop nauwelijks via webwinkels. En met 1 punt per mail schiet het niet op. Bij Euroclick verdiende ik 25 euro per jaar de afgelopen 2 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verdiensten van Qassa zijn voornamelijk afkomstig van ledenwerving. Je krijgt wel 1000 punten bij het lezen van een mailtje, maar 1.000.000 punten = 1 tientje.

      Verwijderen
    2. Dan zal ik het wel een tijdje proberen en zo steun ik jou natuurlijk ook. Als het me echt te lang duurt voor ik 10 euro heb haak ik wel weer af.

      Afgelopen kerst ons zelf boeken cadeau gedaan van de opbrengsten van o.a. euroclick en andere onderzoeken in 1 jaar toch 55 euro.

      Verwijderen
  3. Ik heb ook een aantal spaar- en affiliateprogramma's, advertorials en Adsense. Dat zijn denk ik wel mijn belangrijkste bijverdiensten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen 2e hands spullen meer in verkoop? Dat kan ook een goed teken zijn. geen spullen meer gekocht waardoor je onnodig geld liet weglekken. Spullen kopen die je later weer verkoopt kost je altijd geld .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn bijverdienste bestaat uit poppenkleren breien en verkopen, tussen de 10 en 20 euro per maand. Niet een heel schokkend bedrag, maar mijn hobby kost me op deze manier geen geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, Mag ik vragen via welke weg je deze poppenkleren verkoopt ? Ik heb wel al wat kleedjes gehaakt voor mijn dochter haar poppen, maar ze heeft er nu wel genoeg. Het zou leuk zijn verder te haken en er misschien ietsje aan bij te verdienen. Dank je. Manuela

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.