zondag 23 november 2014

Te bescheiden en te pessimistisch

Het is duidelijk, ik ben te bescheiden en te pessimistisch. Vier maanden geleden nam ik mijn gloednieuwe fiets in gebruik. Een mooie merkfiets die ik kocht met het fietsenplan van de werkgever. Een zeer voordelige regeling! De fiets kostte €749 + €204 voor 3 jaar verzekering. Ik betaal drie jaar lang bijna 10 euro netto per maand (€9,76), = 360 euro en dan is de fiets helemaal betaald.(En dan heb ik van dat bedrag ook nog eens voor 40 euro tegoedbonnen voor onderhoud e.d.)
Afgelopen donderdag had ik een lekke band, dus die zou ik gaan plakken. Wat blijkt? De buitenband is zo slecht dat de rafels er bij hangen en er een scheur in de zijkant van de band zit! De binnenband is niet meer op te pompen, want het gat is zo groot dat de lucht meteen weer verdwijnt.
Het gat en de rafelige zijkant van de band

Nogmaals het gat in de buitenband, het is duidelijk dat de binnenband door dit gat lek gegaan is.
het kratervormige gat dat in de binnenband ontstaan was
Hier past maar 1 maatregel: nieuwe banden! Vier weken geleden was de band ook al lek "toevallig" zeer dicht in de buurt van het nieuwe gat.
Ik was pessimistisch over het feit of dit bij de garantie inbegrepen was. Ik dacht, dat wordt betalen voor de nieuwe banden!
Ik postte de foto's en het verhaal op Feesboek en al mijn Feesboek vriendjes vonden dat het echt niet kon dat een band al na 4 maanden zo slecht was. Ik had er helemaal niet aan gedacht te reclameren, maar als al mijn Feesboek vriendjes suggereren dat ik het bedrijf er over moet aanspreken, dan denkt deze pessimist: ik kan het altijd proberen.
De fiets moest toch nog weggebracht worden voor een gratis onderhoudsbeurt, dus dit was mooi te combineren. De fietsenzaak is een paar kilometer van mijn huis, dus ik moest als het even kon wel fietsen, dus ben ik aan het repareren geslagen: Ik heb aan de binnenkant van de buitenband een stuk canvas geplakt en daarover weer een stuk ducktape. Dit om te voorkomen dat de binnenband door de buitenband stulpt. Het gat in de binnenband, met vanuit het centrum allemaal scheurtjes naar de buitenkant, heb ik rond geknipt, want scheurtjes scheuren verder en dan kan ik na 100 meter toch nog gaan lopen. Met een min of meer cirkelvormige rand van het gat zijn de krachten op het rubber veel beter verdeeld. Toen het gat rond was heb ik een grote plakker geknipt en daarmee het gat geplakt. De band heeft het gehouden. De fietsenmaker zag wel meteen waar het probleem zat. De het canvasstukje was duidelijk te zien. 
Gisteren om 9.15 uur stond ik bij de fietsenmaker. Het was geen enkel probleem, ik kreeg uiteraard nieuwe banden. Ik mocht zo lang een leenfiets gebruiken en om 3 uur 's middags haalde ik de fiets weer op. De onderhoudsbeurt is verricht en ik heb nieuwe achterbanden. Weer wat geleerd, ik moet toch minder pessimistisch zijn. 

11 opmerkingen:

  1. Goed opgelost, lijkt ook wel gevalletje lage bandenspanning die slijtage.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk je? Anders fiets ik tenminste 2 jaar op banden, met dezelfde bandenspanning: tamelijk hard, maar ook niet zo hard dat ik over het fietspad stuiter. En dan is het profiel versleten, maar zitten er geen scheuren in de zijkant van de band. En nu na 4 maanden al zo'n scheur?

      Verwijderen
  2. Fijn dat het is opgelost, nu kun je weer fietsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als iets binnen de normale tijd kapot is reclameer ik altijd. Ook als de officiele garantietermijn verlopen is. Op kapot en dan? Bij " vet op de botten" staan wat voorbeelden.
    De bandenspanning is wel iets wat je in de gaten moet houden. Deze moet bij een toerfiets tussen de 3,5 en 5 bar zijn. Zie het stuk op wikipedia. Ik zou hem iets boven de 4 houden. Bij de Lidl heb ik ooit een fietspomp met manometer gekocht. Maar ze zijn ook wel bij de kijkshop en natuurlijk bij de fietsenmaker te koop.
    Fijn dat je nu weer een goede achterband hebt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een meter is inderdaad heel fijn, want dan kun je precies zien hoeveel druk er op de band zit. Ik heb een fietspomp met drukmeter. Mijn banden pomp ik altijd tot net iets boven 4 bar.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat er iets langs geschuurd heeft. Wellicht dat de remblokjes te hoog stonden afgesteld? Maar goed het is over. en als het weer gebeurd zit er iets niet goed of te wel in de kenl.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik koop altijd de duurdere variant buitenband, "Anti-lek" ofzo, doe ik heel lang mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar wordt een nieuwe fiets niet mee geleverd, een beetje jammer. Als ik er na verloop van tijd nieuwe banden om laat zetten, dan kies ik ook voor de duurdere variant.

      Verwijderen
  6. Wat fijn dat dit onder de garantie viel, vind ik ook wel logisch hoor, na 4 maanden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je nieuwe banden nodig hebt, zou ik die va Schwalbe kopen, Marathon Plus. Ik heb die er om laten zetten toen ik steeds een lekke band had, fiets erg veel en nu al 4 jaar geen lekke band meer gehad. Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ben jij een slimme en handige McGuyver zeg!
    Heeft de fietsenmaker niet gevraagd of je al een baan had? ;-).
    (McGuyver was een serie over een man die met een paperclip en een stuk touw altijd uit de meest benarde situaties wist te komen en met nog een batterij erbij maakte hij er een apparaat van - voor de mensen die hem niet kennen.)
    Vier maanden is inderdaad wel erg kort hoor en vragen staat altijd vrij en nee heb je etc..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.