vrijdag 31 oktober 2014

Huismerken een stuk duurder en beessies, brrr of jammie?

Als ik dit jaar zo veel loonsverhoging had gekregen, dan was er een wonder gebeurd. Volgens Kassa zijn de budgetmerken in het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. AH basic steeg met 13%, Lidl met 9,4% en Dirk met 9%.
Nog steeds is AH basic de goedkoopste, maar het verschil is kleiner geworden. Deskundigen wijten de prijsstijgingen aan het duurder worden van de grondstoffen.

Kassa heeft nog een supermarktnieuwtje: Jumbo gaat volgend jaar eetbare insecten verkopen
De markt schijnt er klaar voor te zijn, volgens een enquête zou 70 % van de ondervraagden ‘zeker’ of ‘misschien’ eetbare insecten gaan eten. Er is dus wel 70 % geïnteresseerd in het eten van insecten.
Om wat voor soorten zou het dan gaan? Je kunt binnenkort sprinkhanen, meelwormen en buffalowormen kopen. Waarschijnlijk krijg je er een recept bij, of zou het insectenhapje kant-en-klaar zijn?
Bron afbeelding: NOS

Ik heb nog nooit insecten gegeten, maar ik weet dat ze bomvol zitten met gezonde stoffen en dat veel mensen op deze Aarde ze heerlijk vinden. Dus waarom niet?

Toevoeging: ik lees zojuist dat de Jumbo vanaf vandaag in Groningen en Haren al insecten gaat verkopen. Er is een winkel op een kwartier fietsafstand. Als ik vanuit mijn werk een klein beetje omfiets, dan fiets ik er langs. Vandaag en morgen wordt er een proeverij gehouden. Spannend!

21 opmerkingen:

  1. Ik zou het wel willen proberen eigenlijk. Ik las wel ergens dat meelwormen niet geschikt zijn voor mensen met allergieën. Redenatie er achter ben ik vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook over gelezen. Relatie met hooikoorts/pollen dacht ik.
      Voor mezelf denk ik dan meteen aan glutenbesmetting/ingrediënt.
      Meelwormen spreken me niet direct aan. Sprinkhanen meer. Ben best bereid om het te proberen, als ik maar zeker weet dat het glutenvrij is.

      Verwijderen
    2. Ik heb dit gevonden: Meelwormen, die veel verkocht worden in Nederland, lijken genetisch erg op huisstofmijten waar veel mensen allergisch voor zijn. Ook garnalen behoren tot de risicogroep. De eiwitten van de meelwormen klonteren samen met antistoffen van iemand met allergie, en dat kan gevaarlijk zijn.
      Bron: http://www.nieuws.nl/opmerkelijk/20130705/Bugnuggets-met-meelwormen-kunnen-rode-bulten-veroorzaken

      Verwijderen
  2. Ik vind garnalen en schelpdieren ook erg lekker en ik zie niet veel verschil tussen de verschillende eiwitbronnen.
    Het is meer het idee iets te eten wat vaak als overlast wordt ervaren denk ik.

    Knapperige randjes hou ik ook van , de pootjes en vleugeltjes zullen dat gevoel misschien ook geven.

    Ook veel orgaanvlees vind ik lekker. Zal wel een alleseter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik inderdaad een fikse prijsstijging. Balen zeg! En ik wist niet dat AH Basic goedkoper was dan de Lidl!

    Die eetbare insekten vind ik eng. Maar ik denk dat mijn twee oudste zonen ze wel willen proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het zo dat in Nederland AH basic goedkoper is of Lidl of Aldi maar in Belgie is dat in elk geval niet zo. Ik heb al meermaals prijzen vergeleken en hier komt lidl of aldi met zijn basisproducten goedkoper uit of AH.

      Verwijderen
  4. Gatver! Mijn broertje at vroeger wormen... voor 5 cent per stuk dan. We stonden er met z'n allen walgend omheen. Nee, alles wat glibberig is en wriemelt hoef ik niet in mijn mond. Ook niet als het dood is. Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet gewoon heel goed per winkel kijken en de prijsstijgingen die verbazen me niets, was me al opgevallen. En eetbare insecten , jakkie .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. .....ik kan niet naar de proeverij gaan, ik eet geen dieren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij zijn het bewerkte hapjes, het zijn burgers en ballen lees ik in de krant vandaag. Ik zou het wel overwegen maar weet niet wat er nog meer doorzit (ivm gluten waar ik niet tegen kan). Dus dat moet ik eerst eens uitzoeken. En dan wachten op meerdere supers want een Jumbo hebben we hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik las ook dat het om bewerkte hapjes ging en geen losse insecten. Dat is jammer, ik had wel eens een geroosterde sprinkhaan of meelworm willen proberen.

      Verwijderen
    2. Zijn erg lekker, ik heb ze al eens mogen proeven. Bij dochter op school hadden ze in de kleuterklas een project en ook wat collega's maken ze wel eens klaar. Gefrituurde gekruide sprinkhaan is echt lekker. Ook in Afrika heb ik wel eens een soort gebakken larven gegeten, die vond ik vooral taai.

      Verwijderen
  8. Bah, nee, ik niet. Ik gruwel ervan.
    AH basic is inderdaad goedkoper. Alleen al de thee die ik veel drink. 39 cent (jaja weer 4 cent duurder) t.o.v. 75 cent Aldi en Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In Azië heb ik veel van dit soort lekker krokante eiwitrijke insecten gezien. Gezien, maar niet geproefd nee... Want eerlijk is eerlijk, insecten zien er niet smakelijk uit... althans voor mij niet... Ik eet tenslotte ook geen kippenteentjes, hanensnavels, varkenssnuitjes en/of vissenkoppen, dus nee, ik zie geen enkele reden om een keer insecten te proberen, brrrr....
    Ik weet niet of Jumbo ook maden gaat verkopen, maar die zien er nog gruwelijker uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Afgelopen week zag ik bij Delhaize (Belgische keten) spreads op basis van meelwormen (Green bugs heet het merk, geloof ik). Ik zou zoiets toch niet gauw kopen, bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tja, ik weet niet zo goed hoe ik er in sta, qua beestjes. Zou wel even een drempel over moeten, maar zie de voordelen er wel van in. Dochter is vegetariër en ziet dat als mooi excuus er niet aan te hoeven. Maar ik zie wel in dat het belangrijk is dat de mensheid hierin mee gaat, om milieu te sparen en ander vlees-eet-gedrag wat terug te dringen. Ben benieuwd of het hier echt doorzet en zo ja, hoe lang dit nog duurt voor we zo ver zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, wat bof jij zeg! Ik zou het ook wel willen proeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou t ook proberen, zolang het niet om eetbare spinnen gaat tenminste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Volgens mij heb ik wel eens een vlieg of zo doorgeslikt, maar er niet mijn tanden ingezet. Brrr... ik moet er nog even niet aan denken.
    Zouden er tzt ook plof-wormen of een plof-sprinkhanen in de schappen komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. allen hetidee al brrrr vies , lijkt me niet echt gezond .
    over een poosje hoor je weer van die verhalen wat er allemaal mis mee kan gaan...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.