dinsdag 23 september 2014

Rode wijn en zoetstof

Volgens publicaties in de afgelopen dagen zijn zowel rode wijn als zoetstof niet goed voor een mens.
Ik kreeg vanaf ongeveer 55 jaar geleden zoetjes in mijn thee. Ik was een rond kind en artsen gaven mijn moeder altijd dieetbriefjes mee, ook al kwam ik voor heel iets anders, een keelontsteking, een bronchitis of een blaasontsteking. Ik ben zo lang ik mij herinner op dieet. Thuis kreeg ik zoetstof in de thee en mijn moeder kookte de stoofpeertjes met zoetjes. Verder werd geen zoetstof gebruikt. Frisdrank kregen we alleen met verjaardagen en dan was er bij mijn opa met diabetes rivella blauw met zoetstof. Er was ook rivella rood en daar zat wel suiker in. Verder kreeg ik geen zoetstof.
Ik heb jaren macrobiotisch en veganistisch gegeten en gebruikte geen suikers en ook geen zoetstof. Toen ik in 1985  zwanger was, had ik diabetes en daar ben ik nooit weer echt vanaf gekomen. En toen ging ik weer zoetstof gebruiken. Nu is er ineens het bericht dat mensen misschien wel diabetes krijgen door het gebruik van zoetstof. Moet ik er nu, na ongeveer 30 jaar diabetes, dan weer mee ophouden? Ik denk niet dat de diabetes daar van overgaat, zo werkt het volgens mij niet, dus blijf ik een beetje zoetstof gebruiken.

En die rode wijn? Het was een tijdje zo dat matig gebruik van rode wijn, of misschien wel alcohol in het algemeen, goed zou zijn voor hart en bloedvaten. In de Volkskrant van 20 september wordt gemeld dat dit onzin is. Wijn is altijd schadelijk. De onderzoeksgroepen die met wijn een betere gezondheid hadden, hadden dat op basis van andere levensgewoontes. Mensen die wijn drinken zijn over het algemeen welvarender dan mensen die bier drinken, ze eten anders, bewegen meer, zijn beter gehuisvest.
Dus dat mensen die wijn drinken gezonder zijn had met heel andere zaken te maken dan de wijn.
Wijn is slecht.  Je krijgt er kanker van: lever-, mond-, slokdarmkanker, maagkanker, borstkanker. Daarnaast werkt het bloeddruk verhogend. Verder tast het je hersencellen aan en krijg je onder invloed vaker (dodelijke) ongelukken. Alcohol is gewoon een gif en als klap op de vuurpijl ook nog eens verslavend.
Dacht ik dat een glaasje per dag redelijk gezond was, maar dat is dus niet zo. Hoe matiger hoe beter en helemaal niets is nog beter. Weer een illusie armer. Ik ga minder wijn kopen ik dronk toch al weinig. Als het toch helemaal niet gezond is, waarom zou ik dan wijn drinken? Een gezonde manier van bezuinigen.

5 opmerkingen:

  1. Klopt hemaal en dan gaat het niet alleen om wijn maarom alle alcohol.
    Ik drink alleennwijn in het weekend als compromis tussen gezondheid en het broodnodige genieten.
    Een glas rode wijn is voor mij een feestje en omdat je in het leven zelf de slingers moet ophangen gun ik mezelf dit. Dat zijn drie/vier glazen per week. Ik doe veel voor mijn gezondheid, rook niet maar ga niet als een monnik leven.
    Dat onderzoek betreffende de zoetstof vind ik nog veel te summier om er conclusies aan te verbinden, dan moeten er veel meer onderzoeken volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stel me soms echt wel vragen over de berichtgeving omtrent voedsel. Vaak wordt een onderzoek uit de context gehaald, krijg je maar halve informatie, blijken dingen achteraf dan weerlegt te worden in een andere studie,... . Ik probeer mijn "gezond verstand" te gebruiken en alles met mate te eten en te drinken. Alcohol drink ik sowieso nooit, ik word in mijn (werk)omgeving dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van alcoholgebruik (= verslaving, korsakov,... ) dat ik er een enorme afkeer van heb gekregen.

    Groetjes
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat je met je diabetes niet puur gaat eten. Suiker en zoetjes heb je echt niet nodig. Genoeg te eten zónder! Ik ben er echt van overtuigd dat je met puur eten veel voor je gezondheid kunt doen, lees maar eens bij ' Echt eten, puur koken'. Omdat je het waard bent! K.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens. Er is ook een dagboek van iemand met slecht instelbare diabetes, door heel anders, echt heel anders en wat erbij te nemen (ik ga dat niet allemaal hier schrijven) is ze nu veel beter ingesteld en betere waardes, maar vooral bepaalde waardes zijn nu heel goed.

      Verwijderen
  4. Ik heb zelf niet echt ergens last van, maar probeer gewoon zo puur mogelijk te eten en te drinken. Volgens mij zit je dan qua dingen die je binnen krijgt prima. Koffie drink ik niet en thee heb ik leren drinken zonder suiker, dus daar hoef ik niets in. Dat scheelt wel ontzettend, want dan hoef je ook niets af te leren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.